Alles over vakanties op én met de fiets

fietsvakantie Frankrijk in mei

helmond1976
Forum-lid

helmond1976 25 feb 2010 08:16

Hallo allen,

ik heb een fietsvakantie gepland staan naar Frankrijk. Ik ga voor het eerst de alpen ontdekken. Ik verblijf aan de voet van Alpe d'heuz. Nu heb ik een aantal vragen en hoop hier de antwoorden te vinden.

Welke fietskaarten kan ik het beste kopen en waar?
Heeft iedmand suggesties voor mooie tochten/routes?
Wat moet ik zeker niet vergeten als ik die kant op ga?

Groeten,

diogenes
Forum-lid

diogenes 25 feb 2010 08:47

Lees ook even het artikel op de voorpagina van de NRC van afgelopen dinsdag.
Velgenfluisteraar

Florezido

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 25 feb 2010 09:07

[quote="Helmond1976"]Hallo allen,

ik heb een fietsvakantie gepland staan naar Frankrijk. Ik ga voor het eerst de alpen ontdekken. Ik verblijf aan de voet van Alpe d'heuz. Nu heb ik een aantal vragen en hoop hier de antwoorden te vinden.

Welke fietskaarten kan ik het beste kopen en waar?
Heeft iedmand suggesties voor mooie tochten/routes?
Wat moet ik zeker niet vergeten als ik die kant op ga?

Groeten,
[/quote]

Fiets.

diogenes
Forum-lid

diogenes 25 feb 2010 10:02

:)

En het is Alpe d'Huez
Velgenfluisteraar

Florezido

nicovandijk
Forum-lid

nicovandijk 25 feb 2010 10:18

Beste Plaatsgenoot!
Vaak zijn er online ook wel goede routes te vinden, zeker rond de Alpe d'Huez. Als je in een fietshotel verblijft hebben ze daar vaak goede routes.
Daarnaast zou je kunnen overwegen om via afstandmeten.nl een eigen route uit te stippelen. Ik koop ook altijd een Michelin kaart van de streek waar ik op vakantie ga.
Daarnaast heb je een hele mooi website www.cyclingcols.com daar kun je naast de Alpe d'Huez alle mooie beklimmingen en cols in de omgeving vinden.

Altijd meenemen op fietsvakantie:
Een gereedschapkoffer met imbus, torx, steeksleutels etc.
Setje nieuwe buitenbanden en een trits binnenbandjes.
Je pomp!
Kleding voor alle weeromstandigheden, zeker in mei rond de Alpe d'Huez.

Wij gaan in mei richting de Haut Var. Misschien minder klimmen maar 10x zo goed weer, krijg je van die mooie vormstrepen van!
-aka Morpheus-
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.

Afbeelding

My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 25 feb 2010 10:29

@Helmond1976. Mei is m.i. aan de vroege kant om "de Alpen te gaan ontdekken".
In de omgeving van Alpe d'Huez vind je eigenlijk (m.u.v. de Col d'Ornon) alleen het echte hooggebergte. Schitterend, maar als het seizoen "laat op gang komt" zijn wellicht niet alle passen al open. Hangt er natuurlijk ook vanaf of je voor- of achterin mei daar bivakkeert. Stel je verwachtingspatroon in elk geval in op bovenstaande!
60 x Ventoux

amateurke
Forum-lid

amateurke 25 feb 2010 11:01

Vwb de kaarten. Een 1:200000 Michelin kaart (geel) die in elke Franse super voor een paar euro te koop is voldoet prima.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

marsman
Forum-lid

marsman 25 feb 2010 11:24

Ik ga ook, maar dan begin juni. Ik heb al begrepen dat het zelf dan in deze regio idd nog koud kan zijn en dat niet alle passen open zijn. Mei lijkt me dan wel erg vroeg.

Ben wel even benieuwd waar je gaat verblijven. Wij willen graag een stacaravan huren, maar ik durf nog niet te boeken. Ik wil graag het weer even aankijken. Kan iemand iets zeggen over de drukte in deze regio in het voorseizoen. Ofwel, is het toch beter om nu al te boeken omdat je anders het risico loopt dat alles vol zit?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

helmond1976
Forum-lid

helmond1976 25 feb 2010 13:12

bedankt voor de tips en antwoorden.

Wij verblijven op onderstaande camping

http://www.camping-piscine.com/

Ik heb daar een chalet geboekt.

Ik heb er geen ervaring mee. Maar van enkele bekenden wel goede verhalen over gehoord.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 25 feb 2010 16:33

volle camping: no way!
goed weer: zeer goed mogelijk, ik heb mij indertijd in mei zowat doodgezweet op de alpe d'huez!
Grote passen zoals galibier: mogelijk te beklimmen maar geen zekerheid om tot op de top te geraken.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

newd
Forum-lid

Gebruikersavatar newd 25 feb 2010 16:43

gebruik voor mooie routes de zoekfunctie van dit forum eens. Je vindt vast wat mooie suggesties. Bijvoorbeeld HIER

dstentler

dstentler 26 feb 2010 01:08

Heb vorig jaar in Bourg gezeten en aantal mooie ritten gemaakt daar!

Twee leuke warmingup's:
- Col d'Ornon
- Klim richting Vaujany en dan vlak voor het dorp afslaan en doorklimmen naar Le Collet
- Rondje rond het stuwmeer

Langere ritten
- Is al genoemd hierboven: Galibier (zorg wel dat je je "armpjes" en je jasje bij je hebt want het kan daar heel koud zijn op de top)
- Col de la Croix de Fer: mooie lange klim door eerst bosrijk en later open landschap

Bij de plaatselijke VVV verkopen ze een heel leuk en overzichtelijk boekje (harde kaft dacht ik) met daarin alle mogelijke ritten in het dal. Heb er veel aan gehad! Staat precies in hoelang, hoe zwaar etc.

Succes!

Plaats reactie