Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wiel zelfbouw

jaakers
Forum-lid

jaakers 25 feb 2010 11:03

morgen naar de fietsenmaker pro bike shop die in mijn andere topic wordt vernoemd.
daar zei ik dat ik voor de zilveren racing 3 ging gaan maar de man zijn site zegt dat je voor een goede prijs een goede set kan laten bouwen.
hier ken ik helemaal niets van.
kan ik voor dezelfde prijs als racing 3 bv een beter set laten spaken door die man dat beter bolt, minder weegt... etc.
misschien zelfs cooler oogt?

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 25 feb 2010 11:17

Persoonlijk: Fabriekswielen (Fulcrum Racing 3 in dit geval) vind ik vrijwel altijd mooier. De prestaties zijn ook boven gemiddeld (Deze 2 aspecten geven de doorslag).

'Zelfbouw'-wielen zijn toch iets betrouwbaarder (Hufterproof/Bombproof) en makkelijker te onderhouden door een lokale fietsenmaker. Toch zijn ze vaak weer zwaarder.

Overall: Fulcrum Racing 3 wielen zijn erg goede en mooie wielen. 'Zelfbouw' wielen zijn sterker.

diogenes
Forum-lid

diogenes 25 feb 2010 11:32

>kan ik voor dezelfde prijs als racing 3 bv een beter set laten spaken door die man dat beter bolt, minder weegt
Je kan een handgebouwde set ongeveer op 100g zwaarder krijgen dan een fabriekswielset. Maar dan heb je wel superieure naven en een wiel dat bijna eeuwig mee zal gaan en nmakkelijk te onderhouden is.

Wat is mooier? ik vind zelf klassieke wielen mooier.
Velgenfluisteraar

Florezido

marchisiocorsa
Forum-lid

marchisiocorsa 25 feb 2010 14:19

Zelfbouwwielen zijn niet sterker dan fabriekswielen.

Alleen als je appels met peren vergelijkt kom je uit op dit soort conclusies.

Vergelijk fabriekswielen met 24/28 of 28/32 spaken met eigenbouw wielen met vergelijkbare specificaties.

99 van de honderd (zelf)wielbouwers zullen nooit de kwaliteit kunnen bereiken van wielen als DT swiss of Marchisio.

Service op fabriekswielen kan soms door onervarenheid van FM iets makkelijker gaan. Maar als jij voor hoge specificatie spaken kiest dan hebben zij die spaken ook niet op voorraad. Laat staan of de gemiddelde FM de juiste gebruikservaring heeft.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 feb 2010 16:34

Als je goed materiaal gebruikt en daarnaast vooral geduldig werkt is een wiel dat je zelf maakt echt niet zo goed als een fabriekswiel. Een spaakspanningsmeter is wel wenselijk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gene
Forum-lid

gene 25 feb 2010 16:38

Amclassic-fan schreef:Als je goed materiaal gebruikt en daarnaast vooral geduldig werkt is een wiel dat je zelf maakt echt niet zo goed als een fabriekswiel. Een spaakspanningsmeter is wel wenselijk.

Moet "niet" niet "net" zijn?

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 25 feb 2010 16:38

Amclassic-fan schreef:Als je goed materiaal gebruikt en daarnaast vooral geduldig werkt is een wiel dat je zelf maakt echt niet zo goed als een fabriekswiel. Een spaakspanningsmeter is wel wenselijk.

Ik denk dat je net zo goed bedoeld.

Plaats reactie