Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Het wordt een nieuwe fiets maar nu?

nagtie
Forum-lid

nagtie 16 mar 2010 12:23

Hallo
Ik had in een andere thread al wat info gevraagd over onderdelen. Omdat het op zijn goedkooptst toch E300+ ging kosten ben ik eens wat rond gaan kijken wat ik uit kan geven aan fiets. Ik kwam op 450 euro, maar een goede nieuwe fiets voor dit bedrag is toch wel heel lastig te vinden.

Maar nu blijkt dat ik op mijn werk mee kan doen met een fietsplan. Dit houdt in dat ik 750 euro voor een fiets + 80 euro voor assecoires kan lenen van mijn baas, om het bedrag vervolgens via mijn bruto inkomen terug te betalen. Komt er op neer dat ik iets van 30 euro per maand betaal, maar daar dus geen belasting over betaal. Gevolg ik betaal maar ca. 500 euro. Met deze regeling ga ik de andere fiets dus niet meer opknappen, en kies ik gelijk voor alles nieuw.

Nu wil ik de fiets vooral gaan gebruiken voor naar mijn werk (12 km) maar ook voor toertochten en in augustus dus ook beklimmingen als de alpe d'Huez.

Ik twijfel tussen een cross hybride, tourfiets of racefiets. Op dit moment zit de crosshybride het meest in mijn interesse omdat die van alles wat aan kan. De racefiets is niet zo handig omdat ik steeds half Utrecht door moet, voordat ik de stad uit ben naar mijn werk. Op de racefiets die ik nu heb lukt dat niet lekker, hoop hobbel wegen waar je toch niet lekker door kan fietsen.
Daar en tegen denk ik dat ik met de cross hybride wel lastiger de berg op kom door het zwaardere verzet.

Dus even mijn vragen:
- Wat zouden jullie kiezen als jullie dezelfde dingen willen doen met de fiets als ik?
- Zijn er merk fietsen die echt niet moet nemen, ik ken merken als Cannondale, kogaMyata natuurlijk, maar zie ook merk als Xtrail, Stevens en Bulls, deze zitten meer in mijn prijs klasse.
- Is het merk van de fiets heel boeiend? of gaat het vooral om de groepen die er op zijn gemonteerd?
- kan ik voor beklimmingen makkelijk een reserve achtergroep aanschaffen die ik omzet als ik de bergen in ga? Of is dat veel werk, of niet goed voor slijtage aan ketting e zo.
- Weten jullie winkels die goede service bieden in combinatie met interessante prijzen? Ik woon in Utrecht, ca 50 euro rijden voor een echt goede winkel vind ik niet echt een probleem. Ik dacht aan snel maar daar kan ik met 750 euro alleen de banden pomp kopen :D
- Aangezien ik niet alleen maar lange tochten wil doen. Wat voor trappers zouden jullie adviseren. Ik heb op mijn race fiets gewoon van die oudewetse instappers, met riempjes, maar is er misschien een makkelijker systeem?

Een hoop vragen, ik hoop dat jullie mij willen helpen, in de fietsen wereld is 750 euro niet zo heel veel geld, maar voor mij persoonlijk toch wel. Dus wil een heel goed en overwogen besluit nemen. Dan gebruik ik liever de kennis van de gebruikers dan van de verkopers. Iets zegt mij dat de gebruikers iets minder eigen belang hebben bij het advies. :P

Groet Niels

spook
Forum-lid

spook 16 mar 2010 14:28

Misschien moet je eerst eens zoeken op dit forum. Veel van je vragen zijn (bijna dagelijks) al gesteld en ook beantwoord.

Tik bij de zoekfunctie eens "nieuwe fiets", "hulp gevraagd" of "nieuw hier" in, en je vindt een schat aan informatie.

Waar het in het kort op neer komt is dat je voor €750,- best wel iets redelijks kunt kopen, maar zeker geen top. Aan de andere kant, als ik je doelstelling hoor, zoek je dat ook niet. Als je nu bij die €750,- iets van je eigen geld kan doen, bijvoorbeeld €250,- verbreed je je mogelijkheden aanzienlijk.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

-eric-
Forum-lid

-eric- 16 mar 2010 14:50

In jouw geval zou ik eens kijken naar een cross-hybride met starre voorvork. Meestal hebben die fietsen een MTB-versnellingsgroep, daar kom je de Alp-Huez echt mee op en zijn net iets minder 'extreem' als een racefiets. Ik heb onderstaande fiets dit weekend in het echt gezien en vond hem erg mooi. Met de banden kun je een beetje varieren, profiel voor als je verwacht bospaden mee te nemen en 28mm racebanden voor als je op wilt schieten....

[img=http://www.belgafietsen.nl/shared/groot/6127.jpg]
Kona '09 Dr. Dew

Deze fiets staat in Groningen en ze vragen er 799 voor. Qua pedalen zou ik enkelzijdige SPD nemen. Voor een kort stukje gebruik je dan de 'gewone' kant, ga je een langer stuk fietsen dan trek je SPD schoenen aan.

[img=https://rose.nl/output/importbilder/art ... 1088_1.gif]
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

nagtie
Forum-lid

nagtie 16 mar 2010 15:10

Hoi Eric
Zoek je een fiets uit op mooi? En Kona ken ik niet is dat wat? Overigens mooie fiets hoor, alleen is Groningen wel erg ver weg, maar goed als het wat is maakt dat niet zo veel uit.

Waarom die starre voorvork? vering is toch lekker zacht?

-eric-
Forum-lid

-eric- 16 mar 2010 15:17

Het oog wil ook wat, maar ik vond het ook een 'mooie' fiets vanwege de samenstelling van de componenten. Zelf vind ik vering op een fiets die je voor asfalt gebruikt teveel van het goede. Comfort is ook te bereiken met bandkeuze en zit je met klimmen niet in de weg (deinen en gewicht). Goede vering heeft ook een kostenplaatje en als je een fiets van € 750 uitzoekt dan valt dat af.

Ik denk dat je met deze fiets en en racebandjes bijna net zo snel klimt als met een racer, en zet je er wat dikkere banden op dan is het ook een heerlijke woonwerk-fiets.

De geometrie is redelijk gematigd, maw het stuurt niet super nerveus..

Ook kun je er altijd nog dragers en spatborden op monterne als je wil.... Het heeft zelfs oogjes voor lowriders.
Groet,
Eric

nagtie
Forum-lid

nagtie 16 mar 2010 17:06

dank je.. Het is een echt optie, die ik mee neem.
Waar in Groningen verkopen ze die Eric? ga ik hem eens uitgebreid googlen en zo.

Iets meer uitgeven hoeft overigens geen probleem te zijn. Uiteraard is het maar net wat je waar op de bon zet, maar ik heb natuurlijk 830 euro, en denk daar zelf maximaal 100 tot 150 euro bij te leggen. Dus hoop zo rond de 900 een fiets te kopen, maar iets goedkoper voor dezelfde dingen is helemaal geen probleem.

Net even bij de redelijk bekende fietsenmaker hier in de buurt geweest, ik vroeg advies over of een race fiets of een crosshybride. al is de keuze denk wel gemaakt voor de hybride, of iemand moet met een geweldig argument komen voor een race fiets. Het eerste wat ze zei waarom neem je niets er tussen in? ik dacht dat een hybride al iets er tussen in was. we liepen naar de gazelle hoek, en het beste was een gazelle noble.. Ik keek en ik zag een standaard fiets staan.. Ik dacht hiermee kom ik alleen lopend de alpe d'Huez op. Dus dat gaf ik voorzichtig aan, maar dat was te voorzichtig. Dus nu toch maar even opzoek naar een fietsen winkel dat iets minder is gericht op fietsen met het gezin.

Groet Niels

nagtie
Forum-lid

nagtie 16 mar 2010 23:23

Ik ben al een tijdje aan het rond zoeken op dit forum toch kan ik geen duidelijk antwoord vinden op deze vragen, het zal aan mij liggen. Maar kan iemand toch nog wat antwoord geven op mijn vragen?

Ik wil liever wel al wat informatie hebben over wat ik wil, anders kan een verkoper mij alles aansmeren.

foosho
Forum-lid

foosho 16 mar 2010 23:37

Nagtie schreef:- Wat zouden jullie kiezen als jullie dezelfde dingen willen doen met de fiets als ik?
Meerdere fietsen kopen :p
Niet een optie voor jou, snap ik, maar ik heb 0,0 met hybrides, dus dat moet een ander maar beantwoorden ;)
- Zijn er merk fietsen die echt niet moet nemen, ik ken merken als Cannondale, kogaMyata natuurlijk, maar zie ook merk als Xtrail, Stevens en Bulls, deze zitten meer in mijn prijs klasse.
De laatste merken hebben een hogere prijs/kwaliteit, met jouw budget hebben die m.i. de voorkeur.
- Is het merk van de fiets heel boeiend? of gaat het vooral om de groepen die er op zijn gemonteerd?
Beide natuurlijk, maar de meeste merken zijn prima, zie vorige.
- kan ik voor beklimmingen makkelijk een reserve achtergroep aanschaffen die ik omzet als ik de bergen in ga? Of is dat veel werk, of niet goed voor slijtage aan ketting e zo.
Neem meteen een triple zou ik zeggen (3 bladen voor)
- Aangezien ik niet alleen maar lange tochten wil doen. Wat voor trappers zouden jullie adviseren. Ik heb op mijn race fiets gewoon van die oudewetse instappers, met riempjes, maar is er misschien een makkelijker systeem?
SPD of een racefietsfitting (SPD-SL, Look Keo, etc, etc).
Waarom die starre voorvork? vering is toch lekker zacht?
Op de normale weg heb je er bijna niks aan en kost alleen maar energie.

nagtie
Forum-lid

nagtie 18 mar 2010 00:53

Dank je..
Nog 1 belangrijke vraag, welke adressen moet ik echt bezoeken in de omgeving van midden nederland?

-eric-
Forum-lid

-eric- 18 mar 2010 00:56

Nagtie schreef:dank je.. Het is een echt optie, die ik mee neem.
Waar in Groningen verkopen ze die Eric? ga ik hem eens uitgebreid googlen en zo.

Belga in Groningen, ik zou wel eerst ff bellen.......
Groet,
Eric

nagtie
Forum-lid

nagtie 18 mar 2010 01:40

uiteraard Groningen is niet echt om de hoek.. dus eerst even kijken of het er is natuurlijk.

Plaats reactie