Ik had in een andere thread al wat info gevraagd over onderdelen. Omdat het op zijn goedkooptst toch E300+ ging kosten ben ik eens wat rond gaan kijken wat ik uit kan geven aan fiets. Ik kwam op 450 euro, maar een goede nieuwe fiets voor dit bedrag is toch wel heel lastig te vinden.
Maar nu blijkt dat ik op mijn werk mee kan doen met een fietsplan. Dit houdt in dat ik 750 euro voor een fiets + 80 euro voor assecoires kan lenen van mijn baas, om het bedrag vervolgens via mijn bruto inkomen terug te betalen. Komt er op neer dat ik iets van 30 euro per maand betaal, maar daar dus geen belasting over betaal. Gevolg ik betaal maar ca. 500 euro. Met deze regeling ga ik de andere fiets dus niet meer opknappen, en kies ik gelijk voor alles nieuw.
Nu wil ik de fiets vooral gaan gebruiken voor naar mijn werk (12 km) maar ook voor toertochten en in augustus dus ook beklimmingen als de alpe d'Huez.
Ik twijfel tussen een cross hybride, tourfiets of racefiets. Op dit moment zit de crosshybride het meest in mijn interesse omdat die van alles wat aan kan. De racefiets is niet zo handig omdat ik steeds half Utrecht door moet, voordat ik de stad uit ben naar mijn werk. Op de racefiets die ik nu heb lukt dat niet lekker, hoop hobbel wegen waar je toch niet lekker door kan fietsen.
Daar en tegen denk ik dat ik met de cross hybride wel lastiger de berg op kom door het zwaardere verzet.
Dus even mijn vragen:
- Wat zouden jullie kiezen als jullie dezelfde dingen willen doen met de fiets als ik?
- Zijn er merk fietsen die echt niet moet nemen, ik ken merken als Cannondale, kogaMyata natuurlijk, maar zie ook merk als Xtrail, Stevens en Bulls, deze zitten meer in mijn prijs klasse.
- Is het merk van de fiets heel boeiend? of gaat het vooral om de groepen die er op zijn gemonteerd?
- kan ik voor beklimmingen makkelijk een reserve achtergroep aanschaffen die ik omzet als ik de bergen in ga? Of is dat veel werk, of niet goed voor slijtage aan ketting e zo.
- Weten jullie winkels die goede service bieden in combinatie met interessante prijzen? Ik woon in Utrecht, ca 50 euro rijden voor een echt goede winkel vind ik niet echt een probleem. Ik dacht aan snel maar daar kan ik met 750 euro alleen de banden pomp kopen
- Aangezien ik niet alleen maar lange tochten wil doen. Wat voor trappers zouden jullie adviseren. Ik heb op mijn race fiets gewoon van die oudewetse instappers, met riempjes, maar is er misschien een makkelijker systeem?
Een hoop vragen, ik hoop dat jullie mij willen helpen, in de fietsen wereld is 750 euro niet zo heel veel geld, maar voor mij persoonlijk toch wel. Dus wil een heel goed en overwogen besluit nemen. Dan gebruik ik liever de kennis van de gebruikers dan van de verkopers. Iets zegt mij dat de gebruikers iets minder eigen belang hebben bij het advies.
Groet Niels