Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fitnessbike en MTB wegdoen voor comfort racer?

laulau
Forum-lid

laulau 05 apr 2010 19:42

Hey allen,

Al enige tijd heb ik 2 fietsen die wegens weinig gebruik in de schuur staan te glimmen, een Orbea Spatios 2007 en een Cube LTD Team 2008.

De Orbea blijkt, ondanks max stuurhoogte instelling, een oncomfortabele fiets, spijkerhard en niets waar ik mezelf veel km's op zie maken. Een dikke miskoop dus a EUR 1399,- O_o.

De Cube is in een impulsieve bui gekocht met het idee 's winters fanatiek te gaan MTB'en. Dat heb ik dan ook 1x gedaan, maar de hele schoonmaak operatie achteraf was het me niet waard en eerlijk gezegd ben ik ook liever in m'n eentje bezig op het asfalt als me door een ploeg veel snellere MTB'ers te moeten wringen. Wel is de Cube een hele comfortabele fiets, waar ik dus nu enkel asfalt km's mee rijd.

In 1e instantie had ik gedacht enkel de Orbea vd hand te doen, maar nu ik er verder over nadenk is het eigenlijk onzin een nette MTB te houden voor enkel asfaltrijden. Dus dan de Cube ook weg....

En dan. Ik overweeg een racer voor de zomermaanden, 's winters lopen, want ik ben toch wel een mooi weer fietser. Voorwaarde: de racer dient zo comfortabel mogelijk te zijn door lage rugproblemen en de problemen die een diepe(re) zitpositie met zich meebrengt voor mij.

Ik heb al even gekeken naar de Cannondale Synapse, maar heb sterk het idee dat deze toch nog te laat zit (stuurhoogte wijs).

Herkent iemand deze impasse? Ik hoor graag jullie ideeen.

Bedankt!

groeten,

Lawrence.
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

hond
Forum-lid

hond 05 apr 2010 20:24

Doel je qua comfort alleen op de zitpositie? Want je noemt je Orbea spijkerhard maar dat komt volgens mij vooral door de racewielen/banden die eronder zitten en in dat opzicht gaat geen enkele racefiets meer comfort bieden.

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 05 apr 2010 21:20

Hond schreef:Doel je qua comfort alleen op de zitpositie? Want je noemt je Orbea spijkerhard maar dat komt volgens mij vooral door de racewielen/banden die eronder zitten en in dat opzicht gaat geen enkele racefiets meer comfort bieden.

Inderdaad. Wat dat betreft kan het handig zijn om te kiezen voor een cyclocross fiets, waar je lekker brede banden onder kan zetten. Die pomp je dan minder hard op, waardoor ze een stuk zachter rijden. Daar kom je een heel eind mee.

Wat betreft de rugproblemen kun je het stuur hoog monteren, zodat je erg rechtop zit.

laulau
Forum-lid

laulau 05 apr 2010 21:52

Hond schreef:Doel je qua comfort alleen op de zitpositie? Want je noemt je Orbea spijkerhard maar dat komt volgens mij vooral door de racewielen/banden die eronder zitten en in dat opzicht gaat geen enkele racefiets meer comfort bieden.

Eigenlijk beiden. Ondanks de carbon voor- en achtervork voel ik ieder hobbel op de Orbea, ongedempt en heel direct. Tel daarbij op de redelijk diepe zitpositie en dan heb je eigenlijk de redenen waarom de Orbea oncomfortabel is voor mij. De gemonteerde flatbar maakt dat je weinig keuze in handen verzetten hebt, maar daar zouden bar-ends nog kunnen helpen.

Jammer wel, want ik vind de Orbea een schitterende fiets! Zou het monteren van Schwalbe Kojak banden een optie zijn vraag ik me af? Wel is de geometrie behoorlijk racey en kun je je afvragen in hoeverre er ooit een comfort racer van valt te maken.

Bedankt voor de antwoorden!

groeten,

Lawrence.
Cube AMS Comp 2010

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 05 apr 2010 21:56

Heb je al eens naar een Jake the Snake van Kona gekeken?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

laulau
Forum-lid

laulau 05 apr 2010 22:01

superrose schreef:Heb je al eens naar een Jake the Snake van Kona gekeken?

Apart model, komt wel lekker retro over :-)
Cube AMS Comp 2010

thunder_road
Forum-lid

thunder_road 05 apr 2010 23:10

Ik zou je het geld besparen; Verkoop die mountainbike. Zet kojaks of 28 mm banden onder je Orbea en monteer bar-ends en een verstelbare stuurpen. Dan heb je een prima wegfiets en kun je experimenteren met je ideale positie.

BTW het kost wel wat km's training om te wennen aan de Orbea; dus flink veel km's maken dan gaat het steeds beter. Voorkom dat je te veel op je stuur gaat steunen. Comfort moet vanuit je houding op de fiets komen. Buikspieren; afe en toe gaan staan etc.
pieter

http://pietersdigiland.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

laulau
Forum-lid

laulau 06 apr 2010 12:22

Goed punt! ik heb tot nu toe weinig km's gemaakt met die fiets, simpelweg vanwege het harde(re) karakter van de fiets. De insteek van mijn vraag was dan ook eigenlijk meer of een andere frame geometrie een groot verschil zou kunnen maken voor het comfort van de fiets.

Zo las ik dat fietsen als de Cannondale Synapse en de Specialized Roubaix (SL) beroemd zijn voor het comfort, maar ik gok zomaar dat dat hem zit in trillingsdemping en niet zozeer een rechtop positie.

Om een heel lang verhaal nu kort te maken. Ik zoek eigenlijk het comfort van mijn MTB in een racefiets.

groeten,

Lawrence.
Cube AMS Comp 2010

bibske
Forum-lid

bibske 07 apr 2010 10:56

Het "comfort" zit in de combinatie van trillingsdemping en een iets andere geometrie. Wel zit je nog steeds op een racefiets en als je dat niet prettig vind zullen "comfort" racers ook geen uitkomst bieden. Zet in ieder geval eens een verstelbare stuurpen op je Orbea, daar kan je al heel wat mee winnen denk ik. Verder oefeningen doen om je rug en buikspieren te versterken, dat is zowiezo wel goed last hebt van je rug.

laulau
Forum-lid

laulau 07 apr 2010 17:20

Daar heb je natuurlijk wel gelijk in. Een racefiets is tenslotte iets anders als een MTB,

Een verstelbare stuurpen had ik standaard al op de Orbea, deze staat max omhoog. Wel viel het me gisteren op dat de flatbar wat aan de smalle kant is, zeker als daar nog eens barends op moeten komen. Deze denk ik te gaan vervangen voor een breder exemplaar met wellicht een lichte rise.

Met hogere banden (welke overigens volgens mijn FM geen fluit uit zullen maken) en afstellen probeer ik dan de Orbea zoveel mogelijk naar de zin te zetten. Verkoop is toch ook zonde ; met een beetje geluk krijg ik 50% vd nieuwwaarde en dat voor een fiets welke nauwelijks asfalt gezien heeft (de fabrieksbanden van begin 2008 zitten er nog onder).

Bedankt voor je reactie!

groeten,

Lawrence.
Cube AMS Comp 2010

thja14
Forum-lid

thja14 07 apr 2010 17:30

Een ander geometrie bouw en materiaal soort kan een wereld van verschil uitmaken. Ik rijdt zelf het liefst een een redelijk stijf frame me heel stijve wielen in wedstrijden of tijdens trainingen. Voor woon-werk is dat heel anders. HEb enkele weken geleden een nieuwe (2e handse) woon werk fiets gekocht en wat een verschil! Eerst reed ik de woon-werk kilometers (en de omweg op de terugweg) op een stijve aluminium peugeot team-edition. Zeker op slechte fietspaden en bij boomwortels onder het fietspad "hotsen en botsen"ook vaak na een langer rit wat last van de onderrug. Nu een Isaac Newton wat een verschil, veel meer comfort, door houding maar zeker ook door demping. Ook een ander stuur met redelijk dik stuurlint helpt hier bij. Voor woon-werk perfect. Kortom een andere geometrie maakt zeker wat uit, maar er zijn ook ander comfort verhogende mogelijkheden.
Voor wedstrijden en snelle trainingen echt zoek ik iets anders dan comfort en daar zal ik deze fiets dan ook niet snel voor gebruiken.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Ooit actief als Ophetkantje

laulau
Forum-lid

laulau 07 apr 2010 17:38

Dat "hotsen en botsen" herken ik heel goed, de Orbea heeft hier ook "last" van. Waar moet ik aan denken bij een andere geometrie, want de enige winst die ik hierbij heb kunnen zien (zonder een frame expert te zijn) is een sloping bovenbuis?

In dat opzicht is de geometrie van de Cube MTB perfect en zou het dan voor de hand liggen daar op te blijven rijden.
Cube AMS Comp 2010

Plaats reactie