Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

racefiets proberen, maar (nog) geen schoenen

frisian
Forum-lid

frisian 26 apr 2010 14:04

Deze fietsbeginner is op zoek naar ene leuke 2e hands racefiets om weer wat in beweging te komen na jaren niets doen op sportgebied.
Nu heb ik al enkele goede fietsen in de peiling, maar loop tegen het volgende practische probleem (probleem?) aan:
Geen schoenen.
Eigenlijk al deze fietsen zijn natuurlijk uitgerust met hi-tech pedalen.
Is dit op gewone gympen met een spijkerbroekje aan te deon?
Aangezien ik bij fietsen ga kijken met verschillende pedaalsystemen is het natuurlijk wat zonde om op voorhand al iets aan te schaffen ;)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 26 apr 2010 14:09

Niet zonde, want je schoenen+pedalen kun je op elke fiets gebruiken. Op gympies gaat ook wel lukken hoor, en anders kan je altijd nog een setje gewone pedalen meenemen om te proberen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 26 apr 2010 14:11

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat wanneer je SPD pedalen wil gebruiken dit wel invloed heeft op schoen en pedaal keuze.

bibske
Forum-lid

bibske 26 apr 2010 20:00

Je hoeft nog niet naar de pedalen te kijken, die kan je er heel makkelijk afhalen en een gewone pedaal erin schroeven zoals 53x11 al voorstelde. Als je zover bent dat je schoenen gaat kopen kan je kijken of de pedalen die je bij je fiets kocht nog goed zijn, er zijn ook vaak aanbiedingen dat je nieuwe pedalen voor 1 Euro bij je schoenen kan kopen.

Een spijkerbroek is trouwens geen aanrader, die naden kunnen flink zeer gaan doen! Zorg voor een comfortabele broek met niet te brede pijpen, anders gaan die weer in je ketting haken.

sirbas
Forum-lid

sirbas 27 apr 2010 00:11

Een spijkerbroek staat zeker garant voor een snelle einde van wat een leuke sportieve hobby kan worden. Als je al na 10 km al pijn in je r@@t krijgt is de pret echt wel snel over. Ook de dagen daarna zul gegarandeerd last houden.
Investeer ook minstens in een koersbroek, zelfs een Lidl exemplaar valt nog te prefereren over een spijkerbroek. Doe jezelf dit niet aan alsjeblieft....

nagtie
Forum-lid

nagtie 27 apr 2010 00:56

Maar de man wil toch alleen even kijken?
Ik zou niet gauw een fiets 10 km proberen. Dan trap je hem toch even de straat op en neer? of als er geen asfalt is een blokkie om?

Dat kan nog wel inspijkerbroek.. en ook met gewone schoenen. Ik neem aan dat je alleen zoekt naar kraaktje en hobbeltjes? Echt aanzetten wordt wel wat lastiger, omdat je snel van je pedalen afgleid.
Je kunt voor een paar euro een paar gewone kopen, en een pedaal tang (die zal je vaker nodig hebben) en klaar ben je.

sirbas
Forum-lid

sirbas 27 apr 2010 10:46

Het bericht herlezend zie ik dat ik het verkeerd begrepen had. Om een paar fietsen te testen/proberen moet uiteraard makkelijk kunnen met een normale broek aan.
Zou misschien wel een setje pedalen en/of schoenen meenemen om even flink te kunnen aanzetten inderdaad.

nagtie
Forum-lid

nagtie 27 apr 2010 11:59

Je zou ook even kunnen kijken wat voor schoenen de eigenaar heeft die kan je best even aan denk ik.
Groet Niels

warrior4jah
Forum-lid

warrior4jah 27 apr 2010 21:28

Misschien handig om te oefenen met in en uitklikken voordat je meteen weg fietst met leenschoenen. :-P
Ik merkte zelf dat er op gewone schoenen niet goed (comfortabel) te fietsen is op een racefiets met spd pedalen, op spd-sl pedalen gaat dit al beter omdat het trap oppervlak groter is.

Plaats reactie