Alles over vakanties op én met de fiets
-
Hans Verstegen
- Forum-lid
Hans Verstegen
23 okt 2025 15:59
Volgend jaar willen we (6 fietsers) een fietsvakantie houden in Toscane. Op de racefiets, geen gravelfiets. Ik ben op zoek naar:
- routes die vanuit een standpunt (hotel) gemaakt kunnen worden door Toscane
- Een lange route van een paar honderd kilometer door Toscane waarbij we elke avond een ander hotel bezoeken
Omdat niet iedereen een gravelfiets heeft, moeten het dus wel geasfalteerde wegen zijn, maar liever geen provinciale wegen waar auto's overheen razen.
Is er een website waar deze specifieke routes te downloaden zijn?
-
pino
- Forum-lid HC
pino
23 okt 2025 16:09
Zitten nu in Montecatini Terme en de verkeersdrukte is wel een dingetje. Probeer op viamichelin.com witte wegen met een groen randje te zoeken (voldoende inzoomen). Komoot geeft maar kleine highlights waar je vaak over drukke wegen heen moet.
Niet zijken maar reiden !
-
Tomver
- Forum-lid
Tomver
31 okt 2025 20:48
Om wellicht wat meer vrijheid te geven in het plannen : de witte wegen, zoals bijvoorbeeld zoals die van de Strade, kun je prima rijden met een racefiets met 30 mm wegbandjes. Daar kun je echt wel mooie routes maken als je die wegen toevoegt aan je opties.
-
serbak
- Forum-lid
-
Contact
serbak
03 nov 2025 16:07
Gewoon via Garmin Connect via de dun bevolkte, populaire en bosrijke wegen een route bij elkaar klikken via een leuk dorpje met goede trattoria of iets dergelijks bij elkaar klikken. Kun je weinig fout mee doen. Goed om te weten; ieder dorp heeft een watertappunt (verplicht door de overheid), vaak is dat een ouderwets fonteintje, maar regelmatig ook een moderne machine. Lijkt een beetje op een grote parkeerautomaat. Plat water gratis en bruis vaak €0,10 per liter:-)
-
marsman
- Forum-lid
marsman
03 nov 2025 18:10
Ik gebruik Komoot en Garmin Connect voor de inspiratie en het plannen van routes.
Bedenk dat als je van hotel naar hotel wilt gaan fietsen, dat je of aan de gang moet met bagage aan de fiets of iemand de bagage moet laten verzorgen naar het volgende punt. Er zijn ook veel commerciële aanbieders. Google maar eens.
Ik ben deze zomer naar de regio van Pomerance geweest. Prachtige B&B. Meestal ben ik weken voor mijn vakantie in de weer met routes. Maar vanwege tijdgebrek heb ik dit jaar Gamin Connect gewoon telkens een route in één van de windrichtingen laten maken en heb me laten verassen. Dat ging dikke prima.
Kijk trouwens ook eens naar de Agriturismo’s. Veel bieden halfpension aan. Eentje op een mooi centraal punt zou mijn voorkeur hebben. Geen gedoe met bagage.
Enjoy
Ik pak ze wel weer in de afdaling