Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Achterwiel zit niet vast genoeg - oude racefiets

Fietsbeer
Forum-lid

Fietsbeer 17 aug 2025 17:40

Hi!

Afgelopen maanden heb ik als hobbyproject een vastgekoekte oranje Batavus Champion Intercycle uit 1978 volledig gereviseerd. Beessie stond al minstens 15 jaar bij iemand in de garage weg te rotten.

Was een erg tof project, waarbij ik letterlijk ieder schroefje en dingetje uit elkaar heb gehaald, schoongemaakt, opgepoetst en indien nodig weer ingevet etcetera. Is in het lab van mijn vaders werk opnieuw gespoten, nadat ik zelf het frame kaal had gemaakt... wat een k*twerk haha! Minstens 10 uur in de afbijtdamp gestaan en lopen schuren totdat de huid van m'n handen vielen XD. En voor wie ooit een Suntour perfect freewheel wil servicen, zorg ervoor dat de lagertjes niet alle kanten opspringen, want dan ben je vervolgens een uur alle balletjes aan het zoeken :roll: hahaha. Er zit een nieuw zadel, stuurlint, binnen- en buitenbanden, velglint, ketting, kabels en pedalen op.

Maar alle gekheid op een stokje, heb er veel van geleerd en de voldoening is groot! Leuke fiets om af en toe mee naar een vriend te fietsen voor de fun!

Vraag: Ik heb alleen één probleempje nog en het lukt me even niet om te bedenken hoe ik dit op kan lossen. De velgen zitten vast middels ouderwetse vleugelmoeren. Voor is er niks aan de hand, maar achter 'klemt' het wiel niet genoeg. Als ik wat harder aanzet dan gaat het wiel scheef staan en schuurt hij tegen de linkerkant van het frame...

Weten jullie bij zo'n oudere fiets hoe ik dit kan verhelpen? Zouden iets van universele kettingspanners ofzo hiervoor werken? Of hoe kan ik hem nog meer vast klemmen?

Alle tips zijn welkom! :D

Fijn weekend nog!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pino
Forum-lid HC

pino 17 aug 2025 18:07

Goed bezig! Controleer of de sluitmoer wel spanning/druk op het frame zet en niet op de as. Uit de plaatjes kan ik dat niet zien. Er zijn ook kettingspanners die om de uitvalpad heen gaan. Hier een van Temu:
Afbeelding

(die plastic schijf zou ik eruit halen en de zadelpen omdraaien)
Niet zijken maar reiden !

Fietsbeer
Forum-lid

Fietsbeer 17 aug 2025 18:15

Oh daar ga ik eens op googelen zo! Thanks!

De zadelpen omdraaien? Heb ik het zadel er verkeerd om opgezet?

Edit: Oh verrek haha ik zie het nu! Dat ga ik gelijk doen zo want nu ik het zie kan je het niet, niet meer zien hahah! Scherp :)

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 17 aug 2025 23:50

Idd, zadelpen zit verkeerd.
Mooi projectje.👍

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 18 aug 2025 07:17

Op zo'n Batavus ben ik begonnen eind jaren 70, ze waren in 2 kleuren te koop, wit en rood.
M'n maatje had de witte, ik de rode, kostte toen Fl.330,-...
Nice project!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 aug 2025 08:38

Die spanners zijn voor horizontaal naar achter gerichte patten, zoals bij een baanfiets. Dat gaat je hier niet helpen. Dit is gewoon een ongelukkig ontwerp bij oudere fietsen. Stevig(er) aandraaien is het devies.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Mehekachtohapi
Forum-lid

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 18 aug 2025 09:08

Ik had een studentenfiets met die wielmoeren en gebruikte daarvoor een waterpomptang. Met de hand krijg je ze echt niet vast genoeg.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 18 aug 2025 09:23

Ik zou toch kijken of een systeem als Pino aangeeft past.
Een dergelijk systeem is de enigste manier om bij volle belasting het wiel recht te houden. En als ik het plaatje zie, dan zou het moeten kunnen passen

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 aug 2025 09:35

Nee, past niet. Of slecht. Zo'n beetje alle fietsen uit die periode hadden zulke uitval-eindjes. Mijn fiets-naar-fixie conversie ook. Daar is de kans op een scheef wiel helemaal groot doordat er ook bij remmen een stevig moment op de wielas komt te staan. De twee bouten zitten dus ook ramvast gedraaid, anders trek ik inderdaad het wiel scheef. TS zou dus de vleugelmoeren kunnen wisselen voor gewone bouten. Met een steeksleutel kun je meer (aandraai) moment leveren. Als bij TS de contactoppervlakken van bout en wielas glad zijn, dan is daar wellicht ook nog wat te winnen met een weerstandsringetje (of hoe heet zoiets?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Fietsbeer
Forum-lid

Fietsbeer 18 aug 2025 11:00

Dank voor de input! Ik zal de waterpomptang eens pakken om hem nog vaster proberen te zetten om te kijken of dat werkt. Zo niet zal ik eens kijken naar twee goede moeren. Ik laat jullie weten wat zal werken!

De zadelpen kijkt in ieder geval alweer de goede kant op! :)

Plaats reactie