Ivm lichte beschadeging van Ultegra voorblad is die vervangen. Fiets is 1 1/2 jaar oud zowel cassette als ketting (kmc X11R 5 maanden geleden vervangen ivm geluid maken maar schakelde verder prima) zien er prima uit.
Is het handig om de ketting toch maar te vervangen volgens FM kan een nieuwe ketting in combinatie met nieuw voorblad zorgen dat nieuwe ketting op oude cassette overslaat ondanks dat hij er goed uitziet. ?
Wat is jullie mening uitproberen bij overslaan dat merk je direct ?( wat ik betwijfel) of zal dat op termijn inslijten op nieuw voorblad?
ultegra 8000 nieuw ultegra 8000 voorblad + nieuwe ketting
Optimale omstandigheden mooi weerfietser
nooit op gravel maar op asfalt rond 2500 km ( met huidige ketting) elke rit met droge doek ketting schoongemaakt/gewreven ( achteruit draaien) daar na met doekje enige druppels olie op doekje met vinger licht aandrukken en ook aantal keren achteruit draaien zeer licht in smeren. Huidige ketting na meting zeker niet versleten valt er voorlopig niet doorheen echter KMC tov Shimano maakt na verloop van tijd metname op grote blad vaak iets geluid kleine blad dood stil. Voor die 24 euri met totaal denk iets van 6 a 5000 km per jaar vind ik dat wel de moeite waard om ketting bijna jaarlijks te vervangen
Tja wat is oud voor een cassette die van mij 1 jaar 7 maanden oud zeg nu totaal 8000 km nooit op gravel of met nat zout weer gereden. Tevens redelijk tot goed onderhouden. Lijkt me nog in goede staat rijd vooralsnog prima zit al 2de ketting op dacht met nieuw voorblad zeg met 4 a 5000 km (zit nu op deze ketting 2.500) nieuwe ketting er op te zetten.
Goed idee ??.
https://imgur.com/a/cassette-v6bpcU0
Goed idee ??.
https://imgur.com/a/cassette-v6bpcU0
-
Beam me up, Scotty
- Forum-lid
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Vervang je ketting bij 0,5 slijtage. Zo kun je minstens 2 a 3 kettingen verslijten op 1 cassette en 2 a 3 cassettes op 1 voorblad. Dat komt bij mijn Ultegragroep neer op minstens 3x2x4000 = 24.000 km en bij mijn Forcegroep op 3x2x5000 = 30.000 km. Vaak haal ik er wel meer uit, terwijl ik altijd preventief vervang.
Meten is weten, en doorslaan of plakken (binnenblad) van de nieuwe ketting is versleten tandwielen.
Meten is weten, en doorslaan of plakken (binnenblad) van de nieuwe ketting is versleten tandwielen.
Achteraf is elke fietstocht leuk.