Crankstel - klimmen - eigen gewicht
Geplaatst: 06 jul 2025 15:09
Dag allen,
Wie zou er mij advies kunnen geven;
Momenteel zit er een 11 speed compact 52/36 crankstel op mijn racefiets (Canyon Ultimate CF SL 8) gemonteerd. En ga ik op vakantie dan combineer ik deze altijd met een 11-34 cassette.
Dit mede om de meest pittigste beklimmingen uit de omgeving te kunnen voltooien. Dat zowel mijn tempo als cadans (<50rpm) drie keer niets is en/of ik slalommend naar boven moet om de top te bereiken boeit me niets. Mijn belangrijkste doel is om de top te bereiken zonder maar een voet aan de grond te zetten.
Veel van jullie zullen hier geen 11-34 cassette voor nodig hebben maar ik moet, naast het gewicht van mijn fiets etc., echter rond de 125kg aan enkel lichaamsgewicht mee naar boven nemen (mede door mijn lengte van 2,02m en sportieve bouw). Niet niks dus.
Nu vind ik een klim zoals de Alpe d’Huez zwaar maar niet extreem. Deze met een 11-30 beklimmen is ook geen probleem voor me (15x beklommen tijdens meerdere Alpe d’HuZes deelnames, PR 5x 1 dag).
Maar dit ook mede door zijn maximale stijgingspercentage van 14%.
Bij de Keutenberg/ Redoute/ Hoei is een 11-34 toch echt van belang voor de steilste stukken maar om hiermee de top te bereiken is geen probleem voor me.
Tijdens mijn vakanties naar Interlaken, Zwitserland kan ik ook niet zonder een 11-34. Zo was/ is de klim van Iseltwald naar Harzisboden erg pittig met zijn 10,2km, gemiddeld 11,6% en z’n max van 18%. (https://strava.app.link/WsYMChvwMUb)
Maar de meest extreme klim die ik heb gehad is echter de klim van Oberhofen naar Heiligenschwendi. (https://strava.app.link/MbkF5DzwMUb)
Een klim van 3,5km, gemiddeld 15,4%, 1,4km hiervan heeft een gemiddelde percentage van 18% en een max van 26%!
Het is, zodra je het dorp Oberhofen verlaat, 1 lange rechte en smalle weg naar boven. Een waarbij afstappen en opnieuw opstappen echt onmogelijk zou zijn.
Vanwege het continu geslalom heb ik, qua afstand, die 3,5km minstens verdubbeld en regelmatig kwam mijn voorwiel hierbij ook los van de grond zodra ik aanzette.
Maar dit type beklimmingen zijn de beklimmingen waar ik, ondanks mijn gewicht, van hou!
Zou het nu schelen als ik in plaats van een 52/36 crankstel een 50/34 crankstel monteer? Dat ik dus 1 op 1 kan rijden met mijn 11/34 cassette? Zou ik hiermee eenvoudiger/ met minder kracht de top kunnen bereiken of juist niet?
Bedankt voor jullie tips/ reacties.
Ps. Conditie is goed maar kan altijd beter.
Maar sowieso moet ikzelf werken aan mijn cadans, deze ligt nu steeds rond de 70RPM bij vlakke ritten met een gemiddelde snelheid van 30-35km/u.
Mijn FTP nu is 376W, lijkt veel maar komt neer op 3W/kg en mijn VO2max is redelijk (47).
Uiteraard moet ik ook werken aan mijn gewicht.
PR enkele rit afstand/ hoogte is 264km met 5561 hoogtemeters
Wie zou er mij advies kunnen geven;
Momenteel zit er een 11 speed compact 52/36 crankstel op mijn racefiets (Canyon Ultimate CF SL 8) gemonteerd. En ga ik op vakantie dan combineer ik deze altijd met een 11-34 cassette.
Dit mede om de meest pittigste beklimmingen uit de omgeving te kunnen voltooien. Dat zowel mijn tempo als cadans (<50rpm) drie keer niets is en/of ik slalommend naar boven moet om de top te bereiken boeit me niets. Mijn belangrijkste doel is om de top te bereiken zonder maar een voet aan de grond te zetten.
Veel van jullie zullen hier geen 11-34 cassette voor nodig hebben maar ik moet, naast het gewicht van mijn fiets etc., echter rond de 125kg aan enkel lichaamsgewicht mee naar boven nemen (mede door mijn lengte van 2,02m en sportieve bouw). Niet niks dus.
Nu vind ik een klim zoals de Alpe d’Huez zwaar maar niet extreem. Deze met een 11-30 beklimmen is ook geen probleem voor me (15x beklommen tijdens meerdere Alpe d’HuZes deelnames, PR 5x 1 dag).
Maar dit ook mede door zijn maximale stijgingspercentage van 14%.
Bij de Keutenberg/ Redoute/ Hoei is een 11-34 toch echt van belang voor de steilste stukken maar om hiermee de top te bereiken is geen probleem voor me.
Tijdens mijn vakanties naar Interlaken, Zwitserland kan ik ook niet zonder een 11-34. Zo was/ is de klim van Iseltwald naar Harzisboden erg pittig met zijn 10,2km, gemiddeld 11,6% en z’n max van 18%. (https://strava.app.link/WsYMChvwMUb)
Maar de meest extreme klim die ik heb gehad is echter de klim van Oberhofen naar Heiligenschwendi. (https://strava.app.link/MbkF5DzwMUb)
Een klim van 3,5km, gemiddeld 15,4%, 1,4km hiervan heeft een gemiddelde percentage van 18% en een max van 26%!
Het is, zodra je het dorp Oberhofen verlaat, 1 lange rechte en smalle weg naar boven. Een waarbij afstappen en opnieuw opstappen echt onmogelijk zou zijn.
Vanwege het continu geslalom heb ik, qua afstand, die 3,5km minstens verdubbeld en regelmatig kwam mijn voorwiel hierbij ook los van de grond zodra ik aanzette.
Maar dit type beklimmingen zijn de beklimmingen waar ik, ondanks mijn gewicht, van hou!
Zou het nu schelen als ik in plaats van een 52/36 crankstel een 50/34 crankstel monteer? Dat ik dus 1 op 1 kan rijden met mijn 11/34 cassette? Zou ik hiermee eenvoudiger/ met minder kracht de top kunnen bereiken of juist niet?
Bedankt voor jullie tips/ reacties.
Ps. Conditie is goed maar kan altijd beter.
Maar sowieso moet ikzelf werken aan mijn cadans, deze ligt nu steeds rond de 70RPM bij vlakke ritten met een gemiddelde snelheid van 30-35km/u.
Mijn FTP nu is 376W, lijkt veel maar komt neer op 3W/kg en mijn VO2max is redelijk (47).
Uiteraard moet ik ook werken aan mijn gewicht.
PR enkele rit afstand/ hoogte is 264km met 5561 hoogtemeters
