Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Giant p-r2 spaken vervangen. Pr2

Rhooijer
Forum-lid

Rhooijer 01 jun 2025 19:11

Goedendag,
Als nieuwe op het forum zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Ronald en ik ben in mijn verleden fiets monteur geweest. Nu is het een hobby maar de interesse is er nog altijd. Ook om zelf prive fietsen te verbeteren. Hoewel dit erg persoonlijk is. Wat voor mij een probleem is kan voor een ander misschien juist prima zijn.
Ik bezit een giant contend SL van 2020. Ik was niet tevreden met de rond loop van het achterwiel. Een giant eigen ontwerp de pr2. Een goedkopere aluminium velg. In mijn geval voor velgrem. Het wiel kon ik niet meer richten omdat de spaaknippels redelijk vast zaten. Er zat niks anders op dan doorrijden of vervangen. Ik koos ervoor om de spaken te ontspannen en nieuwe te bestellen. Bij het opbouwen van het (nieuwe) wiel loop ik toch vast. Dit omdat giant een afwijkende naaf gebruikt. Normaal heb je bijv 24 spaken waarvan 12 links en 12 rechts. Bij deze naaf heb ik 8 spaken links en 16 spaken rechts. Bovendien zitten de spaakgaten rechts niet naast elkaar maar ook onder elkaar. Dit giant systeem zou de balans tussen trek- en duw spaken moeten verbeteren. In het wiel zitten twee lengte spaken 283 en 284mm. In mijn idee moet ik de 8st 284 links plaatsen en 16st 183 rechts.
Dit is echter een aanname omdat ik helaas niet heb geconstateerd bij het afbreken van het wiel.
Omdat dit voor mij een totaal onbekende naaf is daarom graag uw hulp. Ik zoek iemand die ervaring heeft met dit systeem en die met zekerheid kan zeggen waar, welke spaaklengte moet komen. Zie een foto van de naaf. Het wiel heeft rechts kruis over 2 en links kruis over 1.
Bij voorbaat dank en veel plezier met de techniek!
Vriendelijke groeten
Afbeelding

kees0251
Forum-lid

kees0251 01 jun 2025 19:50

In dit geval had je er goed aan gedaan om een paar fotootjes te maken van de naaf van diverse kanten met de spaken er nog in....
Je kan eens beginnen met in een uitgebreide calculator, b.v. Spocalc de berekening te maken voor de 8 spaken links en de 8 spaken rechts die in binnenste gaten komen van de rechter flens....
Vermoedelijk moet je links en rechts (in de binnenste gaten) de 284 mm spaken plaatsen en in de buitenste 8 gaten rechts de 283 mm, maar dat is teruggeredeneerd vanuit de mogelijke opbouw in deze configuratie, misschien kan je ergens op het met nog wat foto's kan vinden van het daadwerkelijk toegepaste patroon, of kan Giant dat zelf toelichten....
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Rhooijer
Forum-lid

Rhooijer 01 jun 2025 20:32

Hoi dank voor jouw reactie. Een foto voegt voor mij niets toe daar ik het patroon ken zoals aangegeven in mijn verhaal. Er zijn ook maar 8 spaken 284 en de overige 16 zijn 283. De oude spaken heb ik immers nog.
De concrete vraag blijft dus de 8*284 spaken komen deze links of rechts in de onderste gaten.
Ps. Een calculator kan ik niet echt gebruiken omdat deze uit gaan van een standaard naar van bijv 16 gaatjes links en 16 rechts.
Voor de volledigheid de maten van de naaf 130 inbouw
Links 20mm borgmoer tot flens
Rechts 50mm tot flens
Links 45mm spaakgat tot spaakgat
Rechts 47mm & 57 sts
Links 8 gaten
Rechts 2*8 gaten onder elkaar
Erd 591
Laatst gewijzigd door Rhooijer op 01 jun 2025 20:45, 2 keer totaal gewijzigd.

kees0251
Forum-lid

kees0251 01 jun 2025 20:39

Zonder het patroon te kennen ga ik hier niet lang over nadenken...
Ik had de aantallen verkeerd gelezen en zoals je het nu presenteert moeten de 284 mm spaken in de binnenste gaten rechts.

pino
Forum-lid HC

pino 01 jun 2025 20:43

Er zit nog 1 spaak in. Als die er niet uit is geweest kun je die meten, dan weet je wat aan de cassettekant aan de buitenkant moet. Aan de slijtage van de naaiflens kun je ook zien dat de binnenste spaken aan de freewheelkant met de kop naar binnen horen (en dus van links af door de flens wordt gebracht).
Niet zijken maar reiden !

Rhooijer
Forum-lid

Rhooijer 01 jun 2025 20:48

Dankjewel Pino
De spaken had ik alleen voor de foto erin gestoken.
Ik zal even een foto opzoeken van dit wiel in opgebouwde staat omdat hier naar gevraagd is

Rhooijer
Forum-lid

Rhooijer 01 jun 2025 20:53

pino
Forum-lid HC

pino 01 jun 2025 21:08

Ik zou het proberen met de 283mm spaken aan de freewheel kant. "Buiten" of " binnen " lijkt niet veel uit te maken in gewenste lengte. Jammer dat er geen plaatje is met het ventielgat (misschien in een fiets ergens) om dat op de goede plek te krijgen. Opspannen tot het schroefdraad net niet meer te zien en dan merk je wel of er iets mis is.

kees0251
Forum-lid

kees0251 02 jun 2025 10:11

Om het nog maar wat verder te relativeren:
Spaaklengte is belangrijk, maar het gaat meestal niet fout met 1 mm verschil, dus uiteindelijk denk ik dat het weinig tot niets uitmaakt welke spaak in welk gat wordt gestoken.

Rhooijer
Forum-lid

Rhooijer 02 jun 2025 16:06

Dag Kees
Dankjewel voor de aanvulling. Dat klopt 1mm zal het verschil niet maken. Mijn vraag is vooral uit nieuwsgierigheid gesteld. Ik wil graag weten wat giant heeft gedacht bij deze bijzondere constructie. En waarmee ik rekening dien te houden bij het opbouwen. Groeten Ronald

pino
Forum-lid HC

pino 02 jun 2025 16:17

Zo bijzonder is die constructie niet. In de jaren 60 van de vorige eeuw was er een Franse ingenieur die onder de naam Roval al superlichte wieltjes maakte met in het achterwiel 2 x zoveel spaken rechts als in het achterwiel. Dit is omdat in een "traditioneel" wiel de spanning op de spaken rechts tegen het maximale mogelijke komt als je de spaken links een fatsoenlijke spanning wil geven zodat ze niet loslopen.
Met 2 x zoveel spaken rechts als links kun je dat spanningsverschil grotendeels opheffen en maak je een potentieel stabieler wiel. Dat is constructief eenvoudiger dan lapmiddelen als asymmetrische velgen en naven met een ver naar binnen staande linkerflens.
Rond de eeuwwisseling had ik bij/voor Giant dit idee voorgesteld. Samen met MV hebben we wielen ontworpen en door Formula (naven) en Alex (velgen) zijn een paar proto's gebouwd met dit PiMa patroon.
Ongeveer tegelijkertijd kwam Campagnolo met het G3 patroon dat hetzelfde principe had. Daarmee waren ze net sneller op de markt en is het bij Giant bij prototypes gebleven. Fulcrum (van Campagnolo) heeft het patroon ook overgenomen.
Dat Specialized de naam Roval heeft gekocht is jammer. De oorspronkelijke Roval wielen hebben verzamelaarswaarde.

kees0251
Forum-lid

kees0251 02 jun 2025 18:46

De 2:1 verdeling in achterwielen met weinig spaken komt wel vaker voor , zo heb ik nog een Edco super G achternaaf liggen (16/8) waarmee ik t.z.t. ofwel een complete wielset ga bouwen of van een gare set (12/12 achterwiel) de achternaaf vervangen door de Edco...
Wel bijzonder is de rechterflens met radiaal 2 spaakgaten boven elkaar, wat me niet echt technisch voordeliger lijkt, zeker met het oog op kapotgaan van de flens...

Plaats reactie