Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Giant p-r2 spaken vervangen. Pr2

Rhooijer
Forum-lid

Rhooijer 01 jun 2025 19:11

Goedendag,
Als nieuwe op het forum zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Ronald en ik ben in mijn verleden fiets monteur geweest. Nu is het een hobby maar de interesse is er nog altijd. Ook om zelf prive fietsen te verbeteren. Hoewel dit erg persoonlijk is. Wat voor mij een probleem is kan voor een ander misschien juist prima zijn.
Ik bezit een giant contend SL van 2020. Ik was niet tevreden met de rond loop van het achterwiel. Een giant eigen ontwerp de pr2. Een goedkopere aluminium velg. In mijn geval voor velgrem. Het wiel kon ik niet meer richten omdat de spaaknippels redelijk vast zaten. Er zat niks anders op dan doorrijden of vervangen. Ik koos ervoor om de spaken te ontspannen en nieuwe te bestellen. Bij het opbouwen van het (nieuwe) wiel loop ik toch vast. Dit omdat giant een afwijkende naaf gebruikt. Normaal heb je bijv 24 spaken waarvan 12 links en 12 rechts. Bij deze naaf heb ik 8 spaken links en 16 spaken rechts. Bovendien zitten de spaakgaten rechts niet naast elkaar maar ook onder elkaar. Dit giant systeem zou de balans tussen trek- en duw spaken moeten verbeteren. In het wiel zitten twee lengte spaken 283 en 284mm. In mijn idee moet ik de 8st 284 links plaatsen en 16st 183 rechts.
Dit is echter een aanname omdat ik helaas niet heb geconstateerd bij het afbreken van het wiel.
Omdat dit voor mij een totaal onbekende naaf is daarom graag uw hulp. Ik zoek iemand die ervaring heeft met dit systeem en die met zekerheid kan zeggen waar, welke spaaklengte moet komen. Zie een foto van de naaf. Het wiel heeft rechts kruis over 2 en links kruis over 1.
Bij voorbaat dank en veel plezier met de techniek!
Vriendelijke groeten
Afbeelding

kees0251
Forum-lid

kees0251 01 jun 2025 19:50