Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Endurance racefiets (Cube of Sensa?)

Fietspeuk
Forum-lid

Fietspeuk 17 mei 2025 09:27

Hi allen,

Na jaren op een oudere racefiets met een Campagnola 9-speed zeer vele kilometers gereden te hebben, is het tijd voor een nieuwe fiets die ik wil leasen via mijn werk. Ik zat te denken zo rond de €2000 en het liefst een carbon frame. Ik heb een wat lastige maat (189cm, bbl: 93,5cm), dus ik heb qua reach en stack ongeveer r390 en s600+ nodig. Ook ben ik op zoek naar wat meer comfort en hoop dat bij carbon te krijgen.

Ik heb recent een Sensa Romagna RS 105 gereden en die past perfect in maat 58 met een reach 386mm en stack 613mm. Dat is deze: https://www.sensabikes.com/romagna-rs-1 ... 5r77rrsg51. Wat ik jammer vind aan deze fiets is dat ik 1800 euro voor een aluminium fiets met zeer goedkope bandjes (en wellicht nog meer goedkope componenten?) betaal. Ook is de verkoopwaarde van zo'n Sensa niet zo best volgens mij mocht ik over een paar jaar een nieuwe fiets willen. Wel 105 en hydraulische remmen.

Een alternatief is de Cube Attain Race maat 60. Reach 392mm en stack 629mm (deze: https://www.cubestores.nl/products/cube ... kline-2025). Het voordeel van deze is dat ie een carbon frame heeft en 105, hydraulische remmen én een lagere prijs dan de Sensa. Betere banden ook :D. Helaas zeer slecht verkrijgbaar in maat 60.

Ik heb de andere endurance fietsen ook bekeken, maar de Trek Domane, Giant Defy, Merida Scultura endurance bieden niet perse betere prijs kwaliteitverhouding dan de Cube volgens mij en daarnaast zijn die zadelbuizen vaak dusdanig kort dat de zadelpen niet ver genoeg kan uitsteken. Dat lukt bij de Cube en Sensa wel. De Canyon Endurace lijkt mij ook mooi, maar kan ik niet leasen en heeft sowieso in XL een forse reach >400mm en de L kan de zadelpen niet hoog genoeg.

Wat denken jullie van de Cube of Sensa? En mis ik misschien een bepaald model?

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 17 mei 2025 10:17

Cube is sowieso veel fiets voor je geld.
Alleen, het is zoeken naar een passende fiets.
Wij wonen in België, mijn Cube komt uit Nederland, mijn kopvrouw heeft er een uit Duitsland.
Met andere woorden, er is wat moeite noodzakelijk. Wij hebben wel het geluk een goede fietsmechanieken te kennen die alle merken doet.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mei 2025 11:14

Maar als je een fiets least, moet je ook het onderhoud bij de verkoper laten uitvoeren(?) Dan is 200km rijden wat lastiger dan alleen voor de aankoop.

Ik weet niet of het overal zo is, maar bij de plaatselijke Cube dealer moest je bij een lease Cube 150€ uit eigen zak bijbetalen omdat er zo weinig marge op zit en blijkbaar mocht dit ook van Lease a bike.

Dus ja, prijskwaliteit is Cube onverslaanbaar, maar dat komt door de lage marges voor de fietsenmaker en het feit dat ze aantallen produceren die ze 99% zeker kwijtraken. Dat maakt het niet makkelijk in de leasemarkt.

Het kan dus zomaar zijn dat een Cube, Canyon of overjarig model van een ander merk kopen voordeliger is dan leasen.
Campagnolo Ultra Dork

Fietspeuk
Forum-lid

Fietspeuk 17 mei 2025 11:19

Ik mag het onderhoud gelukkig hier lokaal laten doen. Ik heb in ieder geval net de Cube gekocht, ik was bang dat de voorraad straks op waren. Dank voor de reacties.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 17 mei 2025 13:43

Fietspeuk schreef: 17 mei 2025 11:19 Ik mag het onderhoud gelukkig hier lokaal laten doen. Ik heb in ieder geval net de Cube gekocht, ik was bang dat de voorraad straks op waren. Dank voor de reacties.
Minder dan 2 uur tussen eerste post voor meer informatie en effectieve aankoop.
Dat is doorpakken. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 17 mei 2025 14:02

Succes met de fiets!

Plaats reactie