Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ketting "stroopt" van voorblad af

Tinus75
Forum-lid

Tinus75 09 mei 2025 15:38

Hi forum,

Ik heb een Cannondale Caad13 disc 105 racefiets.
Crankstel 50/34 en cassette 12-25.

Als ik voor op het grootste en achter op het kleinste tandwiel schakel en ik veel kracht zet, "stroopt" de ketting als het ware van het voorste blad af, hij schiet er dus niet in 1x af.
Nu had ik net mijn Shimano ketting vervangen door een KMC ketting en viel het me voor het eerst op tijdens een testritje door de wijk. Nader geïnspecteerd dacht ik wat slijtage aan het grote blad te zien, dus ik heb een nieuw blad 50 besteld. Maar helaas met hetzelfde resultaat. Oude ketting weer terug geplaatst, maar nog steeds met het aflopen van de ketting.

Ik heb de fiets laatst laten afstellen bij een dealer. Heel eerlijk gezegd kan ik niet zeggen of dit probleem al aanwezig was voor het bezoek aan de dealer, ik rijd zelden 50/12 en dan zet ik zeker niet heel veel kracht. Het valt ook statisch niet op, zoveel kracht zetten lukt niet als de fiets op de bok staat.
Maar het probleem is er en logischerwijs wil ik het opgelost hebben.
De afstand tussen derailleur en ketting ('h' schroef) lijkt in orde te zijn, zo'n 0.5 mm zoals ik op diverse plekken lees.

Is er iemand bij wie dit probleem bekend voorkomt en zegt: dat zou ook wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Een tweede probleem (en veel minder belangrijk want makkelijk te voorkomen door niet achteruit te trappen) wat denk ik los staat van het eerste: Alléén bij 50/12 loopt bij achteruit trappen de ketting van het voorblad. Dat was de dealer ook opgevallen maar hij wist er geen oplossing voor.

Ik hoor graag jullie mening / ervaring.

Roos2
Forum-lid

Roos2 09 mei 2025 16:22

Of je afstelling van je voorderri staat te ver naar buiten.
Of je kabel staat te strak.

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 09 mei 2025 16:22

Er zijn veel oorzaken voor mogelijk.

Is het kettingblad recht? Of wiebelt hij van links naar rechts? Met een nieuw blad zou dat niet mogen, maar misschien heeft het crankstel een tik gehad.

Staat het crankstel erg ver buiten het frame? En als de ketting eraf loopt, is dat dan aan de binnenkant of buitenkant? Eigenlijk is hier de vraag, hoe recht is de kettinglijn?

Is de ketting niet erg veel te lang? Dat de veer van de derailleur hem niet meer goed opspant. En hoe sterk trekt de derailleur eigenlijk de ketting naar achteren?

Er zijn vast meer vragen en mogelijke oorzaken, misschien wel meerdere tegelijk (altijd leuk).

Tinus75
Forum-lid

Tinus75 09 mei 2025 16:50

Roos2 schreef: 09 mei 2025 16:22 Of je afstelling van je voorderri staat te ver naar buiten.
Of je kabel staat te strak.
Ja die afstand heb ik gecontroleerd, die lijkt mij wel in orde, zoals gezegd zo'n 0.5 mm.
Kabel te strak? Dan kan hij hem toch nooit voorbij de stelschroef trekken of zeg ik nu iets heel doms?

Tinus75
Forum-lid

Tinus75 09 mei 2025 16:57

MPolleke schreef: 09 mei 2025 16:22 Er zijn veel oorzaken voor mogelijk.

Is het kettingblad recht? Of wiebelt hij van links naar rechts?

Staat het crankstel erg ver buiten het frame? En als de ketting eraf loopt, is dat dan aan de binnenkant of buitenkant?

Is de ketting niet erg veel te lang? Dat de veer van de derailleur hem niet meer goed opspant. En hoe sterk trekt de derailleur eigenlijk de ketting naar achteren?

Er zijn vast meer vragen en mogelijke oorzaken, misschien wel meerdere tegelijk (altijd leuk).
Ik zal de ketting eens verwijderen (lang leve de missing link) en het crankstel een zwieper geven en checken op wiebelen...

Wat is 'ver' buiten het frame. Het staat zoals de fabrikant 'm heeft afgeleverd. De ketting loopt er naar buiten af.

Ketting is door de dealer ingekort bij de laatste check (had al een vermoeden dat hij dat ging doen want ik rijd een andere cassette dan origineel geïnstalleerd), dus ik neem aan op de juiste lengte. Ik heb de achterderailleur los gehad en alle draaiende en verende delen nagekeken. Dat leek mij allemaal in orde. Er viel me iig niet iets op dat 'anders' is dan ik van andere fietsen gewend ben.

Ben heel benieuwd naar de overige mogelijke oorzaken. Vast bedankt voor het meedenken!

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 09 mei 2025 19:14

Staat de derri recht?

Tinus75
Forum-lid

Tinus75 09 mei 2025 23:53

MPolleke schreef: 09 mei 2025 16:22
Of wiebelt hij van links naar rechts? Met een nieuw blad zou dat niet mogen, maar misschien heeft het crankstel een tik gehad.
Heb de ketting los gehad en het crankstel bewogen. Ik zie de bladen niet slingeren, zelfs niet de kleinste slag

Knalbeer
Forum-lid

Knalbeer 10 mei 2025 08:15

Kijk eens als de bout van de linkercrank die de preloud moet regelen vast genoeg is.
Heb het zelf meegemaakt dat deze te los zat en bij veel kracht zetten kwam er dan speling op de crank te zitten waardoor de ketting eraf vloog.
Als ik gewoon met de crank draaide was er niets te zien of te voelen.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 10 mei 2025 08:19

Knalbeer schreef: 10 mei 2025 08:15 Kijk eens als de bout van de linkercrank die de preloud moet regelen vast genoeg is.
Heb het zelf meegemaakt dat deze te los zat en bij veel kracht zetten kwam er dan speling op de crank te zitten waardoor de ketting eraf vloog.
Als ik gewoon met de crank draaide was er niets te zien of te voelen.
Misschien is het wel een Cannondale crankset. Die heeft geen Pre Load bout.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Tinus75
Forum-lid

Tinus75 10 mei 2025 23:08

Het is inderdaad een Cannondale crankstel, maar bedankt voor het meedenken!

Tinus75
Forum-lid

Tinus75 12 mei 2025 10:41

Vicenza schreef: 09 mei 2025 19:14 Staat de derri recht?
Ja mooi recht. Als ik 50/12 schakel loopt de ketting niet evenwijdig met het frame maar dat lijkt me niet de oorzaak van het probleem. Of denk iemand daar anders over?

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 12 mei 2025 12:47

De buitenkant van de voorderailleur kooi moet in principe mooi parallel lopen aan het buitenblad. Dit als de ketting op het binnenblad ligt. Zo stel ik altijd af met Shimano, daarna eventueel fine tunen.

Dan bij Di2 het steunboutje tegen het frame draaien. Op het kleine alu plaatje of derailleur hanger.

Ketting zal bij 50/12 of 50/11 niet parallel lopen aan het frame, maar wel op de tandwielen blijven liggen.

Is de ketting ook goed gemonteerd ( shimano ketting, text aan de buitenkant ) ?? Als de ketting geheel vrij loopt van de voorderailleur over 50/12 dan kan en mag de ketting er NIET aflopen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie