Sram dub bottom bracket na 1,5 maand speling
In 2020 heb ik mijn fiets gekocht (bmc road machine) met sram force afgemonteerd.
Vorig jaar kreeg ik speling op de trapas en toen is de bottom bracket en de trapas vervangen door de lbs. Toen was het probleem verholpen.
In maart 2025 weer speling en is bottom bracket (sram dub 86) weer door lbs vervangen. Nu 1,5 maand verder voel ik alweer speling.
Is dit gewoon pech? Of verkeerd gemonteerd?
Ik heb in die 1,5 maand wel veel lange ritten gereden (incl lbl 255) en in de regen. Zou dat een oorzaak kunnen zijn?
Vorig jaar kreeg ik speling op de trapas en toen is de bottom bracket en de trapas vervangen door de lbs. Toen was het probleem verholpen.
In maart 2025 weer speling en is bottom bracket (sram dub 86) weer door lbs vervangen. Nu 1,5 maand verder voel ik alweer speling.
Is dit gewoon pech? Of verkeerd gemonteerd?
Ik heb in die 1,5 maand wel veel lange ritten gereden (incl lbl 255) en in de regen. Zou dat een oorzaak kunnen zijn?
Wat bedoel je met speling?
- Zit er speling op de lagers (crankstel kan op-neer bewogen worden) en lopen die niet soepel.
- Zit er links rechts speling tussen crankstel en BB
In het eerste geval moeten de lagers vervangen worden en is waarschijnlijk de afdichting van de lagers niet goed in orde. Dat kan pech zijn.
In het laatste geval denk ik dat preload ring op de trapas niet goed vast zat en losgedraaid is. Die moet weer zo geinstalleerd worden dat het goed aansluit en daarna vast gezet worden.
6. Remove play from the system by turning the preload adjuster in the + direction until it stops or makes contact with the bearing shield.
7. Use a 2 mm hex wrench to tighten the bolt until the adjuster edges touch.
https://docs.sram.com/en-US/publication ... tallation-
- Zit er speling op de lagers (crankstel kan op-neer bewogen worden) en lopen die niet soepel.
- Zit er links rechts speling tussen crankstel en BB
In het eerste geval moeten de lagers vervangen worden en is waarschijnlijk de afdichting van de lagers niet goed in orde. Dat kan pech zijn.
In het laatste geval denk ik dat preload ring op de trapas niet goed vast zat en losgedraaid is. Die moet weer zo geinstalleerd worden dat het goed aansluit en daarna vast gezet worden.
6. Remove play from the system by turning the preload adjuster in the + direction until it stops or makes contact with the bearing shield.
7. Use a 2 mm hex wrench to tighten the bolt until the adjuster edges touch.
https://docs.sram.com/en-US/publication ... tallation-
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14552
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Een lager geeft zelden speling, al wordt er hier vaak anders gedacht.
Op een moment dat een lager echt speling geeft dat peipt en kraakt en loopt het zo korrelig dan had je allang gemerkt.
Als de preload ring goe dis afgesteld, gewoon rustig handvast, dan ga ik mee met DDX en zou het wel eens je spindle kunnen zijn nav het vorige probleem.
Op een moment dat een lager echt speling geeft dat peipt en kraakt en loopt het zo korrelig dan had je allang gemerkt.
Als de preload ring goe dis afgesteld, gewoon rustig handvast, dan ga ik mee met DDX en zou het wel eens je spindle kunnen zijn nav het vorige probleem.
-
- Forum-lid
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Ben ik niet met je eens. Ik zie zo vaak uitgelopen kogelbanen in industrielagers die voor speling zorgen. Je kan dan nog met de pre-load wat compenseren, maar speling komt er dan echt wel door de versleten lagers. Met genoeg vet zal het niet snel piepen of kraken. Dat geldt voor BB's, wiellagers en bodies.
En SRAM BB's waar geen of weinig vet wordt gebruikt bij montage heb ik al vaker na een goeie regenbui kapot zien gaan. Neemt niet weg dat het controleren van de spindle natuurlijk een goed advies is.
En SRAM BB's waar geen of weinig vet wordt gebruikt bij montage heb ik al vaker na een goeie regenbui kapot zien gaan. Neemt niet weg dat het controleren van de spindle natuurlijk een goed advies is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Ik heb toch wel eens een as van een Cannondale crankstel vervangen omdat deze was ingesleten. Dat gaf bijgeluiden en dat was na het vervangen van de as weg.
Ride bikes, not tanks!