32mm ervaringen
Ik rijd nu met GP continental 4000s 28mm en wil overschakelen op 32mm. Met het oog op een meerdaagse met lange ritten wil ik wat meer comfort. Bredere banden zijn niet trager lees ik, dus op dat vlak geen bezwaar.
Ik heb er geen ervaring mee en vroeg me af:
- voelt dit zwaarder aan bij optrekken?
- stuurt de fiets even direct in bochten?
- maakt breedte iets uit bij afdalingen en freewheelen?
Ik heb er geen ervaring mee en vroeg me af:
- voelt dit zwaarder aan bij optrekken?
- stuurt de fiets even direct in bochten?
- maakt breedte iets uit bij afdalingen en freewheelen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42
je pedalen wrs ook
Je moet vooral even checken of je huidige fiets geschikt is voor 32 mm bandjes. De nieuwste modellen kunnen dit tegenwoordig wel aan, maar wat oudere fietsen soms niet.
Het zal zeker wat meer comfort geven, mits je ook de juiste bandendruk hanteert. Meestal zo'n beetje tussen 4 en 5 bar max, afhankelijk van je gewicht. Lager lukt waarschijnlijk ook.
De bandjes zijn iets zwaarder en iets minder aerodynamisch, maar eerlijk gezegd merk ik in de praktijk niet zoveel verschil tussen 28, 30 of 32 mm. Het is de bandendruk die voor het meeste comfort zorgt.
Wat ook nog wel van belang is, zijn de velgen die je gebruikt. De interne velgbreedte zorgt ervoor hoe de band om de velg gaat vallen en hoe breed.
Het zal zeker wat meer comfort geven, mits je ook de juiste bandendruk hanteert. Meestal zo'n beetje tussen 4 en 5 bar max, afhankelijk van je gewicht. Lager lukt waarschijnlijk ook.
De bandjes zijn iets zwaarder en iets minder aerodynamisch, maar eerlijk gezegd merk ik in de praktijk niet zoveel verschil tussen 28, 30 of 32 mm. Het is de bandendruk die voor het meeste comfort zorgt.
Wat ook nog wel van belang is, zijn de velgen die je gebruikt. De interne velgbreedte zorgt ervoor hoe de band om de velg gaat vallen en hoe breed.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Hoe je fiets in stuurt hangt af van de vorm van de band, minder van de breedte. Een band meer in V vorm zal anders sturen dan een band met een meer ronde doorsnede. Om maar te zwijgen van de meer vierkante doorsnede van sommige trekkingbanden. Wat jij het fijnste vindt, dat weet jij het beste.
Als je een criterium wil rijden, ja dan merk je het optrekken.
Bij afdalingen ben je naar mijn ervaring sneller, minder risico op stootlekken dus je kunt meer risico nemen op slechter wegdek.
Als je een criterium wil rijden, ja dan merk je het optrekken.
Bij afdalingen ben je naar mijn ervaring sneller, minder risico op stootlekken dus je kunt meer risico nemen op slechter wegdek.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14254
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Minder aero hoeft niet, kan juist meer zijn als de band beter aansluit.
Maargoed wat de TS vraagt.
Ik rijd voor een maat smaller, dat vind ik prettiger rijden. Maar het is een marginaal verschil.
Ben je opzoek naar comfort gewoon 32mm rijden, met circa 80kg rijd ik met een 3,5 bar
In afdalingen heb je vooral meer grip en voelt de fiets wat zekerder/rustiger.
Maargoed wat de TS vraagt.
Ik rijd voor een maat smaller, dat vind ik prettiger rijden. Maar het is een marginaal verschil.
Ben je opzoek naar comfort gewoon 32mm rijden, met circa 80kg rijd ik met een 3,5 bar
In afdalingen heb je vooral meer grip en voelt de fiets wat zekerder/rustiger.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41256
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik rij op de winterfiets ook op 32mm, 3.8 bar op 83kg.
Less is bore
Nope, dat is alweer vakkundig gedebunked door Hambini. Breder is meer frontaal contactoppervlak dus meer luchtweerstand. Kan een klein beetje gecompenseerd worden door een goed vallende combi maar het blijft meer.wasbeer2006 schreef: ↑12 feb 2025 21:28 Minder aero hoeft niet, kan juist meer zijn als de band beter aansluit.
Echter gaat het (in any case, goed passende velg of niet) om zulke kleine verschillen dat het niet relevant is.
Het gaat om een verschil van 4mm, he? Zó veel groter is het frontaal oppervlakte dan niet. En als je meerdere dagen achter elkaar fietst, neem ik aan dat het minder van belang is.
Kijk of het past in je frame en op de juiste druk rijdt het net wat comfortabeler. Maar het is zeker geen wereld van verschil.
Ter vergelijk: Ik rijd met 60mm G-One speed gravelbanden op de gravelbike en met 32mm Conti 5000 in 'volbloed racefiets setup met hogere velgen'.
Kijk of het past in je frame en op de juiste druk rijdt het net wat comfortabeler. Maar het is zeker geen wereld van verschil.
Ter vergelijk: Ik rijd met 60mm G-One speed gravelbanden op de gravelbike en met 32mm Conti 5000 in 'volbloed racefiets setup met hogere velgen'.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Ik denk dat veel mensen met wat comfortabeler materiaal sneller zijn op langere afstanden en meerdaagse tochten. Je wordt gewoon iets minder moe, waardoor je langer een hoger vermogen kan volhouden.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Ik merk zelf met 34mm schwalbe pro one banden dat die wel wat nerveuzer reageren in bochten, als in dat ik gevoel krijg dat die banden wat meer opeens grip kwijt raken, vanzelf opzij willen.
Hou het op racefiets dus lekker op max 30/32mm.
Zal wel iets zijn dat band wat boller staat op de velg. (interne breedte volgens mij 23mm)
Hou het op racefiets dus lekker op max 30/32mm.
Zal wel iets zijn dat band wat boller staat op de velg. (interne breedte volgens mij 23mm)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14254
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja dat kan of met de toch nog te hoge bandenspanning.
Extreem voorbeeld ik heb wel eens met een MTB met super motto/big apples gereden op de weg en dat vond ik ook geen grip hebben en onstabiel.
Afgelopen jaar heb ik 30 achter 28 voor gereden. Dat reed gewoon heel goed, mijn fijnste tot nu toe.
Nu in het voorjaar starten met 32 en 30. Kijken hoe ik dat vind. Moet wel ff wennen aan de achterkant qua looks. hij valt op 33.2 wordt wel echt groot.
Maarja dat was met de eerste 28mm ook zo. Misschien is het op de overwegend goede nederlandse wegen ook wat overkill. Ik ga het proberen.
Aero zou ik me niet druk ook maken. Daar heb je zoveel factoren. Wind van voor, van de zijkant.
Mijn Foil is misschien wel een van de meest aero frames die er zijn, maar wat gebeurt er als de wind op 90graden op zo,n groot frame staat of op 45graden. Misschien wordt het dan wel veel trager.
Extreem voorbeeld ik heb wel eens met een MTB met super motto/big apples gereden op de weg en dat vond ik ook geen grip hebben en onstabiel.
Afgelopen jaar heb ik 30 achter 28 voor gereden. Dat reed gewoon heel goed, mijn fijnste tot nu toe.
Nu in het voorjaar starten met 32 en 30. Kijken hoe ik dat vind. Moet wel ff wennen aan de achterkant qua looks. hij valt op 33.2 wordt wel echt groot.
Maarja dat was met de eerste 28mm ook zo. Misschien is het op de overwegend goede nederlandse wegen ook wat overkill. Ik ga het proberen.
Aero zou ik me niet druk ook maken. Daar heb je zoveel factoren. Wind van voor, van de zijkant.
Mijn Foil is misschien wel een van de meest aero frames die er zijn, maar wat gebeurt er als de wind op 90graden op zo,n groot frame staat of op 45graden. Misschien wordt het dan wel veel trager.