Fietsen op dak of aan koffer zonder trekhaak
Beste
Mijn fietsmaat en ik willen graag wat meer 'op verplaatsing' gaan fietsen, alles binnen een straal van 3-4u rijden van onze woonplaats is een mogelijkheid. Daarom zijn we op zoek naar een goed systeem voor op de wagen, er is wel geen trekhaak. Waar hebben jullie ervaring mee en wat raden jullie aan of af?
We rijden beiden met een nieuwe carbon fiets van toch wel aardig wat euro's, dus bescherming en veiligheid zijn belangrijk. Zelf komen we al snel bij Thule uit (heel veel systemen wel) of bij de SeaSucker Mini Bomber, al vind ik het een raar idee om fietsen enkel met een zuignap vast te maken.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, alvast bedankt!
groeten
Thomas
Mijn fietsmaat en ik willen graag wat meer 'op verplaatsing' gaan fietsen, alles binnen een straal van 3-4u rijden van onze woonplaats is een mogelijkheid. Daarom zijn we op zoek naar een goed systeem voor op de wagen, er is wel geen trekhaak. Waar hebben jullie ervaring mee en wat raden jullie aan of af?
We rijden beiden met een nieuwe carbon fiets van toch wel aardig wat euro's, dus bescherming en veiligheid zijn belangrijk. Zelf komen we al snel bij Thule uit (heel veel systemen wel) of bij de SeaSucker Mini Bomber, al vind ik het een raar idee om fietsen enkel met een zuignap vast te maken.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, alvast bedankt!
groeten
Thomas
Kofferbak is moeilijk aangezien het soms ook tweedaagsen zullen zijn... Vorig jaar zo geprobeerd en we moesten toch van één fiets het achterwiel uithalen (zonder steekas), nu hebben beide fietsen steekassen en is dat heel gedoe iedere keer voor en na de rit. De auto zelf is een leasing, dus trekhaak is moeilijk verhaal...
Aan z’n schrijfwijze te zien is het een Belg. En om in België achteraf een trekhaak te monteren is nogal een hels karwei qua regels en (goed)keuringen.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
- CampaYolo
- Forum-lid
De zuignappen van de seasucker mini bomber blijven goed zitten hoor. 1e keer dat ik ze gebruikte ben ik ook elke kilometer gestopt om ze te controleren.
Hij heeft hier al meerdere malen op het dak gestaan naar zuid Frankrijk.
Met racefietsen en met wat zwaardere MTB's.
In goed en slecht weer.
En nooit flauw gedaan met het gaspedaal.

Hij heeft hier al meerdere malen op het dak gestaan naar zuid Frankrijk.
Met racefietsen en met wat zwaardere MTB's.
In goed en slecht weer.
En nooit flauw gedaan met het gaspedaal.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
- Forum-lid HC
Goede dakdragers zou mijn keuze zijn in deze. Het liefst een systeem waar de fiets aan de voorvork wordt vastgezet, dus zonder voorwiel.
Als wielen met steekassen uit de fietshalen al veel gedoe is voor een rit van 3-4u. Ben ik benieuwd of jullie jezelf wel kunnen redden bij een lekke band ofzo. Dat is toch een werkje van nog geen 2 minuten?Tomasz007 schreef: ↑01 feb 2025 20:13 Kofferbak is moeilijk aangezien het soms ook tweedaagsen zullen zijn... Vorig jaar zo geprobeerd en we moesten toch van één fiets het achterwiel uithalen (zonder steekas), nu hebben beide fietsen steekassen en is dat heel gedoe iedere keer voor en na de rit. De auto zelf is een leasing, dus trekhaak is moeilijk verhaal...
Twee fietsen achterin en soms met een mtb (steekas) en 2 fietsen (QR) en dan op het op het dak. Alle drie vastgezet aan de voorvork. Gaat al meer dan 10 jaar zonder problemen.scottwilko schreef: ↑01 feb 2025 20:18 Goede dakdragers zou mijn keuze zijn in deze. Het liefst een systeem waar de fiets aan de voorvork wordt vastgezet, dus zonder voorwiel.
Inderdaad, ben meerdere keren naar italie en frankrijk gegaan met 2 personeb & 2 fietsen achterin een fiat puntoKornuit schreef: ↑01 feb 2025 21:04Als wielen met steekassen uit de fietshalen al veel gedoe is voor een rit van 3-4u. Ben ik benieuwd of jullie jezelf wel kunnen redden bij een lekke band ofzo. Dat is toch een werkje van nog geen 2 minuten?Tomasz007 schreef: ↑01 feb 2025 20:13 Kofferbak is moeilijk aangezien het soms ook tweedaagsen zullen zijn... Vorig jaar zo geprobeerd en we moesten toch van één fiets het achterwiel uithalen (zonder steekas), nu hebben beide fietsen steekassen en is dat heel gedoe iedere keer voor en na de rit. De auto zelf is een leasing, dus trekhaak is moeilijk verhaal...
Ontopic: seasucker werkt goed en blijft zitten, wel ff checken dat ie niet helemaal op het zachte deel van het dak staat waardoor je dakplaat gaat golven.
Nadeel is de beveiliging op parkings etc.
Dakdrager van thule (heb de topride) is ook echt een makkelijk systeem