Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Garantie vs versleten

Swokey
Forum-lid

Swokey 24 jan 2025 17:35

Afgelopen week werkte mijn SRAM AXS Rival achterderrailleur niet meer. Fiets naar de fietsenmaker gebracht, waar ze tot de conclusie komen dat hij defect is en er een nieuwe op moet.

De fiets is 22 maanden oud en heb er 24.068 km mee gefietst. Hun conclusie is dat hij versleten is en dat het niet meer binnen de garantie valt. Is dat niet raar, binnen 2 jaar versleten?

Zelf kan ik alleen terug vinden dat de garantie bij SRAM 2 jaar is, iemand ervaring met maximaal aantal kilometers voor garantie?

pino
Forum-lid HC

pino 24 jan 2025 17:38

Garantie krijg je als er sprake is van een productie of materiaalfout. Waarom doet hij het niet meer?
Niet zijken maar reiden !

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 24 jan 2025 18:20

Garantie heb je op de hele fiets en alle onderdelen. Een garantieperiode is doorgaans een jaar. Daarna begint een periode van te verwachten levensduur. Een derailleur heeft echt wel een levensduur van meer dan een jaar. De hoofdregel is dat je op basis van de te verwachten levensduur een aflopend percentage van de nieuwprijs als garantie kunt verwachten. In jaar 2 is dat 80%, in jaar 3 is dat 60%. Etc. Aflopende tot 0%.
Garantievoorwaarden worden opgesteld door de fabrikant, garantie wordt verleend door de winkel waar je de fiets gekocht hebt.

Meer informatie staat hier:
https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... tietermijn (onder Stuk na 1 jaar of langer).

Voetnoot: Als je FM is aangesloten bij de Bovag heb je daar nog een mogelijkheid tot escalatie.
Maar: Meestal levert overleggen en wat geven en nemen met je FM het meeste op.
hun fietsen.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 24 jan 2025 18:35

24k km is wel best veel in die periode. In die periode kan er veel met een derailleur gebeuren dat niet onder normaal gebruik valt. En je bent niet erg duidelijk over wat er nu precies kapot is gegaan. Een derailleur is wel degelijk een slijtageproduct.

https://www.sram.com/globalassets/docum ... rranty.pdf

Je moet wel een beetje hard kunnen maken dat je ook 100% goed voor je materiaal zorgt. Je stoot ergens tegen bij schoonmaken of inladen of je fiets valt 1x om. Tja dat kan fataal zijn voor een derailleur op de lange termijn.

Maar dat maakt het nog geen garantie.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

fatmodul
Forum-lid

fatmodul 24 jan 2025 19:14

Zolang je er niet mee valt en het niet elektrisch is, gaat er al 25 jaar geen derailleur stuk hier, op de wieltjes na natuurlijk. En zo goed poets ik niet.
Dus zolang je er geen ladingen pekel en roest op los laat, gaat een derailleur jaaaaaren mee.
Garantie van 2 jaar slaat op fabricagefouten, niet op slijtage die al dan niet terecht is.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 24 jan 2025 20:06

Een mechanische derailleur kan ook best moeilijk kapot. Maar er hoeft maar een klein scheurtje in een connectie op de chip te zijn en die derailleur maakt geen verbinding meer met je bluetooth module etc.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Swokey
Forum-lid

Swokey 24 jan 2025 20:07

Ter verduidelijking van het 'kapot' zijn is dat de achter derailleur niet meer schakelt. Wanneer je de accu plaats zie je heel lichtjes het groene lampje branden, maar veel minder fel dan normaal. Zoals ik het beoordeel lijkt het dan ook echt in de elektronica te zitten. De bewuste dag dat het gebeurde fietste ik in de ochtend nog normaal schakelend naar kantoor en op de weg terug deed hij het niet meer. Na een aantal keer de accu erin / eruit te halen deed hij het heel even weer. De volgende dag helemaal niet meer.

Onderhouden dat doe ik zeker goed, daar kan het niet aan liggen.
Laatst gewijzigd door Swokey op 24 jan 2025 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

DDX
Forum-lid HC

DDX 24 jan 2025 20:22

Tuurlijk kunnen zaken verslijten in 2 jaar, maar dit klinkt gewoon als garantie.
Of je nou 10 duizend km hebt gefietst of 80 duizend km.
Er staat toch nergens in de voorwaarden een max kilometer stand, nog even los van het feit hoe gaan ze dat bewijzen ?

Anders voor de zekerheid even langs een andere officiele sram dealer gaan, volgens mij verwijzen ze op de sram site daar ook op.
Hebben ze het wel aangemeld/opgestuurd naar sram ?
Step 1: Take the receipt and your SRAM product to your original point of purchase.
If your point of purchase is not available, please contact another dealer for assistance.
Step 2: The dealer will perform a basic evaluation of the product.
Some issues that appear to be under warranty may require routine service or repair. For service and troubleshooting help, see our support resources here.
Step 3: The dealer will contact our nearest Service Center, where trained technicians will provide prompt troubleshooting and regional warranty assistance.
In most cases, the product will be sent to the nearest Service Center for evaluation or service.
Step 4: The SRAM Service Center will notify your dealer about the approval or denial of the warranty claim.
If you have questions about the evaluation process, your dealer can contact the Service Center for your warranty claim’s status. Our Service Centers strive to handle all claims as quickly as possible.
Q: Where can I receive warranty support if my local bike shop is out of business or temporarily closed?

A: If your point of purchase is not available, please contact another dealer for assistance. SRAM works with thousands of dealers around the world to ensure that you have as many local service and support options as possible. It is essential that your product be evaluated in person by an authorized dealer. Many products simply require troubleshooting assistance or service, and a visit to your local dealer will help get you back on your bike faster. See our Dealer Locator.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 24 jan 2025 21:34

Ik heb persoonlijk met 2 fietsen al gebruik gemaakt van de goede garantie afhandeling van SRAM.
Maar de fietshandelaar moet wel degelijk ook zijn best doen in zijn contacten met Sram.
Laatst gewijzigd door Patrick VB op 24 jan 2025 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 24 jan 2025 21:34

Klinkt alsof de batterij gewoon slecht contact maakt. Heb je de contactpuntjes eens goed bekeken?

En gebeurt het ook als je voor/achter batterij omwisselt?

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 24 jan 2025 21:50

Ik vind het eerlijk gezegd al raar dat de FM zelf al beslist.
Geef het gewoon door aan Sram en laat hen beslissen. Tenzij hij hoopt dat je meteen een nieuwe koopt; Maar dan zou ik een andere FM zoeken.

M'n FM heeft meteen een Shimano shifter opgestuurd terwijl ik de fiets er niet kocht. Ik kreeg meteen een nieuwe tegen betaling. Werd de garantie aanvaard, dan kreeg ik het tegoed terug. En dat is ook gebeurd.

Ik zou persoonlijk dus ook eerst een andere Sram dealer proberen.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Swokey
Forum-lid

Swokey 24 jan 2025 22:44

thestudent schreef: 24 jan 2025 21:34 Klinkt alsof de batterij gewoon slecht contact maakt. Heb je de contactpuntjes eens goed bekeken?

En gebeurt het ook als je voor/achter batterij omwisselt?
Zeker. Heb 3 accu's en ze allemaal geprobeerd met hetzelfde resultaat. Ook de contact puntjes schoongemaakt.

Plaats reactie