Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Elves Falath EVO+ build

Flipmoehoe
Forum-lid

Flipmoehoe 22 jan 2025 11:47

NEW BIKE !!

Elves Falath Evo+ (2025)

Eerst goed rondgekeken naar aero fietsen maar nergens iets gevonden wat mij aanstond.
Ten tweede prijs, vaak al zo rond de 4K met alu wielen en 105 di2 en dan in een saaie zwarte of grijze kleur. Mijn huidige Sensa heeft een lekker blauw kleurtje, en zocht weer iets in die richting.

Via Youtube, Cam Nicolas, GC performace etc een Elves frame gezien wat mij erg aanstond.
Helemaal top dat je hem precies zo kan laten spuiten zoals je zelf wil en eigenlijk een complete unieke fiets hebt. Iemand van de fietsclub gevraagd of hij mij wel zou willen helpen met opbouwen.
Dat vond hij leuk, dus ook dat "probleem" kon afgestreept worden.
Nadat ik verschillende geometrie sites bekeken heb om te zien of de fiets mij zou passen heb ik de knoop doorgehakt om zelf een fiets op te gaan bouwen.

Lang getwijfeld over welke kleuren het zouden worden, uiteindelijk bij flash silver en jewelery blue uitgekomen. Deze kleurt net hoe het licht erop valt blauw of paars.
Hier een ontwerp van laten maken en binnen een dag had ik deze al op de mail.

Afbeelding

Ik heb even gewacht tot Black Friday en Singles day om te kijken of er leuke aanbiedingen kwamen.
En die waren er!
Zo heb ik via aliexpress een elitewheels edge wielset gekocht van 50mm hoog voor 580 euro (1339 gram thuis gewogen)
Bij onze vriend Wim de Vos in Oosterhout een 105 di2 groepset voor 799 euro
Bij Mantel in de sales schwalbe one tubeless bandjes van 32mm
3D zadel en stuurlint van Aliexpress
Pedalen, bidonhouders en hidemybell bij een NL webshop
Het Frame incl. stuur en zadelpen kwamen op 1100 euro

Gereedschap 0 euro, zo kwam ik uiteindelijk op NET onder de 2750 euro voor een custom gespoten frame met 50mm carbonnen wielen met 105 di2.

En dan nu het verloop van het bestel / opbouw proces

Na het bestellen / betalen van het frame op 5 december was het wachten tot ik de foto's zou krijgen van het gespoten frame.
Deze foto's kwamen op eerste kerstdag op de mail. Deze foto's goed bekeken. Ook een vriend van mij heeft er goed naar gekeken. Aangezien ik in mijn enthousiasme misschien direct akkoord zou geven.
Hij zag echter ook niks, dus op 2de kerstdag akkoord gegeven op het spuitwerk.

Afbeelding

De wielen waren met een week binnen en zagen er prima uit.
Hier het bijgeleverde velglint erin geplakt zodat ik ze van het voorjaar tubeless kan maken.
(Heeft nu nog weinig nut aangezien ik er pas in maart mee de weg op ga)

Zaterdag 11 januari was ik lekker een rondje aan het gravellen, na 20km belde de vrouw des huizes.
Er is net een "pakketje" voor je geleverd!! Heb uiteraard netjes mijn geplande rit afgemaakt en thuis de gravelbike eerst afgespoten en zelf even gedouched want het was KOUUUD!!
Daarna de doos uitgepakt en gelukkig was het frame goed verpakt, ook geen enkele beschadiging op de doos gelukkig.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Flipmoehoe op 22 jan 2025 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Flipmoehoe
Forum-lid

Flipmoehoe 22 jan 2025 12:32

Maandag de 13de het hele spul meegenomen naar clubgenoot
Daar alles op de grond uitgestald en begonnen met opbouwen van de fiets.
Het frame werd echt super compleet geleverd. Incl. extra derailleur hanger, Bottom bracket, rubberen afdek kapjes, rubberen houder voor DI2 in de zadelpen en zelfs een houder voor de fietscomputer zat erbij.
Echt top van Elves!

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk ging alles voorspoedig, alle liners zaten al in het frame dus de kabels voor de remmen en di2 waren er zo doorheen. Stuurpen afzagen was even spannend maar dat ging ook prima.
Derailleurs monteren en remmen bleeden was voor hem ook een eitje. Dus na 2 avondjes stond de fiets er zo bij

Afbeelding

Flipmoehoe
Forum-lid

Flipmoehoe 22 jan 2025 12:33

Toen kwam het punt dat we niet konden met de fiets want....
We hadden geen tool om het bottem bracket te monteren. Het is een ceramisch T47 met 16 tanden BB.
Deze zou volgens Elves bij het frame moeten zitten. Helaas was dit niet het geval.
Ze gaan hem echter voor mij opsturen vanuit china, maar dit kan maar zo een week of 2 duren.
Hier wilden we natuurlijk niet op wachten dus maar zelf een tool besteld bij Mantel.
Deze bleek echter ook niet te passen :( Die is ook weer retour afzender.
Op het grote interweb een 3D print bestand gevonden van een tool, deze wilde een buurman wel voor mij printen. Donderdags heeft hij hem voor me geprint en zaterdagmorgen had ik pas tijd om hem op te halen.
En wat denk je.. ook deze paste niet!! :o Hij was net 2mm te klein..
Buurman is gelukkig handig en heeft het e.e.a nagemeten en het bestand wat aangepast en opnieuw geprint zodat we 's middags toch nog verder konden met opbouwen.

Afbeelding

Nadat ik ding opgehaald heb, direct gemonteerd en voila! we kunnen weer verder!

Afbeelding

Flipmoehoe
Forum-lid

Flipmoehoe 22 jan 2025 12:35

Hierna ging het SNEL met de fiets!
Crankstal gemonteerd, pedalen erin gedraaid.
Ketting op lengte gemaakt en afstellen van de derailleurs maar..
Echter viel er NIKS af te stellen, alles schakelde direct feilloos :shock: Heel bizar eigenlijk.
En wat schakelt dat di2 fijn!!! echt heeel erg top tijdens het testen in de straat :winkthumb:
Owja, zadel en stuurlint hadden we in de ochtend nog even gedaan omdat we toch niet verder konden, dus toen was de fiets gewoon al klaar! :D

Het was echt heel interessant om het te doen met iemand die er ervaring mee heeft en ook het juiste gereedschap heeft. Bleed setje heb ik bijv niet, en ook de spullen om remleiding in te korten en dat nippeltje erin te drukken. Dat zijn eigenlijk de enige dingen die ik zelf zou moeten aanschaffen via Ali om zelf dit klusje te kunnen klaren mocht er ooit een Chinese carbonnen gravelbike komen :)
Eerst maar eens de fiets testen van het voorjaar of elke trap raak is etc ;)
Fiets heb ik niet gewogen, maar zal wel iets boven de 8KG zijn met pedalen, bidonhouders etc.
Wellicht dat ik het ooit wel eens weeg, maar voor nu boeit het me niet zo.. kan beter eerst zelf wat afvallen : :lol:

En dan nu het eindresultaat, ik ben er ERG blij mee, vind hem mooier dan ik vooraf gehoopt had dus dat is altijd goed toch :D

Vragen, opmerkingen?? laat maar horen.

Afbeelding

Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 jan 2025 12:40

Leuk topic, mooi project!!
Kleurenschema vind ik fraai.
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 jan 2025 12:45

Van die eerste tekening werd ik een beetje sceptisch, maar het eindresultaat mag er zeker zijn!

Ik vind het wel een gaaf frame en dat terwijl ik helemaal niet zo'n aero liefhebber ben. Zelf gebouwd blijft altijd een pre.
Campagnolo Ultra Dork

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 jan 2025 12:47

Hebben ook wel een mooie gravelset. Spuitwerk ziet er op afstand erg mooi uit. Glacier blue/ gloddust blue zou ik zo bestellen!
https://store.elvesbike.com/products/el ... 3068,13066

Afbeelding
Laatst gewijzigd door daniel1975 op 22 jan 2025 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Less is bore

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 22 jan 2025 12:47

Leuk verslag om te lezen :like:
Donker paars is zo'n kleur die ik zelf nou net niet aandurf, maar dit ziet er absoluut gaaf uit.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

JorgV
Forum-lid

Gebruikersavatar JorgV 22 jan 2025 12:57

Tof! Ik vind de kleurencombi heel gaaf, donkerpaars is juist een kleur zijn die ik hoog op m'n lijstje zou zetten!

Flipmoehoe
Forum-lid

Flipmoehoe 22 jan 2025 12:58

daniel1975 schreef: 22 jan 2025 12:47 Hebben ook wel een mooie gravelset. Spuitwerk ziet er op afstand erg mooi uit. Glacier blue/ gloddust blue zou ik zo bestellen!
https://store.elvesbike.com/products/el ... 3068,13066

Afbeelding
mooiste is dat je voor geloof ik 39 of 50 euro meerprijs je het frame helemaal naar je eigen kleuren gespoten kan krijgen :)
bij mij was er wat mis gegaan bij het afrekenen, waardoor ik die meerprijs niet heb hoeven te betalen haha.

Die gravelbike vind ik ook erg gaaf, heb alleen de geometrie vergelijken met mijn topstone 2, deze Elves is wel 4cm dieper.. dat is mij net wat te diep..
Maar wie weet.. zou wel vet zijn om een gravelbike in dezelfde kleurstelling te hebben als de racer :D

Flipmoehoe
Forum-lid

Flipmoehoe 22 jan 2025 13:00

Ernie C. schreef: 22 jan 2025 12:45 Van die eerste tekening werd ik een beetje sceptisch, maar het eindresultaat mag er zeker zijn!

Ik vind het wel een gaaf frame en dat terwijl ik helemaal niet zo'n aero liefhebber ben. Zelf gebouwd blijft altijd een pre.
Tnx!
Scheelt dat ik op Instagram al een aantal frames had gezien waarbij diverse delen in Jewelery blue gespoten waren.
Als je alleen van het spuitschema uitgaat dan snap ik het lastig voorstellen is hoe het uitpakt.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 jan 2025 15:54

Flipmoehoe schreef: 22 jan 2025 12:58
Die gravelbike vind ik ook erg gaaf, heb alleen de geometrie vergelijken met mijn topstone 2, deze Elves is wel 4cm dieper.. dat is mij net wat te diep..
Ik zag het ja, is wel serieus diep voor een graveller.
Less is bore

Plaats reactie