Racewielen voor zwaargewicht op Gravelfiets
Heyhey,
Om maar direct met de deur in huis te vallen: ik weeg 128 kg en heb een Cannondale topstone 2 alloy. Deze gebruik ik 90 procent van de tijd op de weg, 10% van de tijd op gravelwegen. Echter ben ik opzoek naar een tweede paar wielen, dit specifiek voor op de weg, zodat ik toch nog wat extra snelheid kan genereren. Aangezien het toch de bedoeling is dat ik flink vermager, vind ik de veiligheid ook erg belangrijk en moeten mijn wielen mijn huidig gewicht kunnen dragen.
Iemand tips hoe ik dit best aanpak? Handgespaakte wielen lijkt me logisch, maar wat spaken, naden of velgen? Laat maar weten als je tip(s) zou hebben!
Alvast enorm bedankt voor de moeite!
Groeten
Om maar direct met de deur in huis te vallen: ik weeg 128 kg en heb een Cannondale topstone 2 alloy. Deze gebruik ik 90 procent van de tijd op de weg, 10% van de tijd op gravelwegen. Echter ben ik opzoek naar een tweede paar wielen, dit specifiek voor op de weg, zodat ik toch nog wat extra snelheid kan genereren. Aangezien het toch de bedoeling is dat ik flink vermager, vind ik de veiligheid ook erg belangrijk en moeten mijn wielen mijn huidig gewicht kunnen dragen.
Iemand tips hoe ik dit best aanpak? Handgespaakte wielen lijkt me logisch, maar wat spaken, naden of velgen? Laat maar weten als je tip(s) zou hebben!
Alvast enorm bedankt voor de moeite!
Groeten
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16631
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Wat hierboven aangegeven ok al aangegeven is.
Ga naar een wielbouwer en leg je wensen, en budget, voor.
En geloof niet de gewichten die ze voor fabriekswielen aangeven, met wat pech sta je meer in de winkel voor het zoveelste herstel dan dat je er mee kan rijden.
Onderstaande zijn beide actief op dit forum en hebben een goede reputatie.
Philippos uit Castricum=> https://www.vanspeykwheels.nl/ of https://www.facebook.com/vanspeykwheels
Hans uit Nijmegen => https://www.maatwielen.nl/ of https://www.facebook.com/profile.php?id=100057621992948
Ga naar een wielbouwer en leg je wensen, en budget, voor.
En geloof niet de gewichten die ze voor fabriekswielen aangeven, met wat pech sta je meer in de winkel voor het zoveelste herstel dan dat je er mee kan rijden.
Onderstaande zijn beide actief op dit forum en hebben een goede reputatie.
Philippos uit Castricum=> https://www.vanspeykwheels.nl/ of https://www.facebook.com/vanspeykwheels
Hans uit Nijmegen => https://www.maatwielen.nl/ of https://www.facebook.com/profile.php?id=100057621992948
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10
Ik ben ook een wat zwaardere wielrenner en voor de oriëntatie van een nieuwe racefiets is draaggewicht van de wielset een belangrijk punt. Mijn huidige wielen kunnen 125 kilo dragen en dat gaat prima. Maar nu heb ik al wat geïnformeerd en dat verschil nogal wat carbon wielen per merk kunnen dragen. Die van Giant kunnen 130 kilo dragen maar die van Sensa maar 100 heb ik begrepen.
Nu vind ik het ook best een investering om bij een wielbouwer wielen te kopen naast de wielen die op je nieuwe racefiets zitten. Of is de verkoop van nieuwe wielen die bij je fiets zitten zo gedaan? Zo dat je op die manier maar een kleine meerprijs betaald voor de handgemaakte wielen bij een wielbouwer?
Nu vind ik het ook best een investering om bij een wielbouwer wielen te kopen naast de wielen die op je nieuwe racefiets zitten. Of is de verkoop van nieuwe wielen die bij je fiets zitten zo gedaan? Zo dat je op die manier maar een kleine meerprijs betaald voor de handgemaakte wielen bij een wielbouwer?
Het hangt af van het merk, model en materiaal (carbon/alu) of een stock wielset (wat nog niet bereden is!) makkelijk verkoopt op MP. Je hebt ook te maken met het seizoen en jouw vraagprijs. Midden in de winter of in de herfst zal dat minder snel gaan bijvoorbeeld.stansfield schreef: ↑07 jan 2025 10:23 Ik ben ook een wat zwaardere wielrenner en voor de oriëntatie van een nieuwe racefiets is draaggewicht van de wielset een belangrijk punt. Mijn huidige wielen kunnen 125 kilo dragen en dat gaat prima. Maar nu heb ik al wat geïnformeerd en dat verschil nogal wat carbon wielen per merk kunnen dragen. Die van Giant kunnen 130 kilo dragen maar die van Sensa maar 100 heb ik begrepen.
Nu vind ik het ook best een investering om bij een wielbouwer wielen te kopen naast de wielen die op je nieuwe racefiets zitten. Of is de verkoop van nieuwe wielen die bij je fiets zitten zo gedaan? Zo dat je op die manier maar een kleine meerprijs betaald voor de handgemaakte wielen bij een wielbouwer?
Een nieuwe fiets zonder wielen zodat je je eigen er in steekt, zal niet gaan. Maar je kunt wel bij de FM vragen of zij met een wielbouwer samenwerken of zelf wielen maken, zodat ze een handgespaakt set voor je kunnen maken en uitleveren ipv de stock wielen. Dat willen ze weleens doen als ze de mogelijkheden hebben, omdat ze dan nog meer kunnen verdienen aan de totale verkoop.
Netto ben je dan waarschijnlijk wel duurder uit dan zelf de stock wielen op MP zetten en zelf een handgespaakt set elders laten bouwen. Maar je hebt er dan wel wat meer werk aan (de verkoop)
-
- Forum-lid
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10
Bedankt voor de reacties. Nog een laatste vraag wat is dan nog meer het voordeel voor een handgespaakte wielen boven standaard wielen als deze standaard wielen ook tot 130 kilo kunnen dragen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 690
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Verkrijgbaarheid van de onderdelen zoals spaken, bij handgemaakte wielen wordt gebruik gemaakt van spaken die bij iedere FM te krijgen zijn.
Fabriekssets willen nog wel eens afwijkende spaken gebruiken die alleen bij dat merk te krijgen zijn en dus speciaal besteld moeten worden.
Denk daarbij aan bv Campa Eurus of Fulcrum Racing 1/Zero waarbij het een paar maanden duurde voordat de FM die spaken in huis had, als hij ze al kon krijgen...
Fabriekssets willen nog wel eens afwijkende spaken gebruiken die alleen bij dat merk te krijgen zijn en dus speciaal besteld moeten worden.
Denk daarbij aan bv Campa Eurus of Fulcrum Racing 1/Zero waarbij het een paar maanden duurde voordat de FM die spaken in huis had, als hij ze al kon krijgen...
Het verschil is dat standaard wielen in massa geproduceerd worden en de maximale gewicht wat de wielen kunnen dragen in veel gevallen met een korreltje zout genomen moet worden. Het kan goed gaan, maar je ziet toch vaker dat bij zwaardere rijders die in de buurt van het maximale gewicht komen er problemen ontstaan. En ik spreek uit eigen ervaring met meerdere wielsets uit de tijd dat ik nog wat corpulenter was dan nu. De specialisten op dit forum kunnen wel uitleggen waar hem dat in zit. Het is ook al in meerdere topics uitgelegd, kan het nu alleen niet vinden.stansfield schreef: ↑08 jan 2025 15:46 Bedankt voor de reacties. Nog een laatste vraag wat is dan nog meer het voordeel voor een handgespaakte wielen boven standaard wielen als deze standaard wielen ook tot 130 kilo kunnen dragen?
Een wielbouwer bouwt een wiel specifiek voor jou en je behoefte. Daar in kan veel beter rekening worden gehouden met jouw speficieke wensen door meer spaken te gebruiken, en/of naven of velgen die meer gewicht kunnen dragen. Zie het maar als een maatpak. Dat zit ook beter dan een confectiepak.
Daardoor zal een wielset van een wielbouwer in de basis wat duurder zijn dan die van een fabrikant. Maar je zult er meer plezier van, en minder problemen mee, hebben. Dat weet ik zeker. En ook bij maatwerk zijn er verschillende prijsklassen.
Hi,
ik heb ook last van een kg te veel en heb vorig jaar een carbonset laten samenstellen bij Bikwheels in Goor. Super goed geholpen, ze luistert echt naar je wensen en wat je verwacht van je wielset. Als je niet perse carbon wilt kan het ook in alu, er zijn verschillende prijsklassen dus voor ieder wat wils.
ik heb ook last van een kg te veel en heb vorig jaar een carbonset laten samenstellen bij Bikwheels in Goor. Super goed geholpen, ze luistert echt naar je wensen en wat je verwacht van je wielset. Als je niet perse carbon wilt kan het ook in alu, er zijn verschillende prijsklassen dus voor ieder wat wils.