Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Racewielen voor zwaargewicht op Gravelfiets

WakaWoke
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jan 2025 19:25

WakaWoke 03 jan 2025 19:35

Heyhey,

Om maar direct met de deur in huis te vallen: ik weeg 128 kg en heb een Cannondale topstone 2 alloy. Deze gebruik ik 90 procent van de tijd op de weg, 10% van de tijd op gravelwegen. Echter ben ik opzoek naar een tweede paar wielen, dit specifiek voor op de weg, zodat ik toch nog wat extra snelheid kan genereren. Aangezien het toch de bedoeling is dat ik flink vermager, vind ik de veiligheid ook erg belangrijk en moeten mijn wielen mijn huidig gewicht kunnen dragen.

Iemand tips hoe ik dit best aanpak? Handgespaakte wielen lijkt me logisch, maar wat spaken, naden of velgen? Laat maar weten als je tip(s) zou hebben!

Alvast enorm bedankt voor de moeite!
Groeten

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 231
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 04 jan 2025 00:59

Neem contact op met bijvoorbeeld Philippos van Van Speyk of Hans van handgespaakt.nl. Die kunnen je hierbij perfect helpen, ze zijn allebei actief op het forum.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9256
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 jan 2025 08:27

Bestel ze maar snel,de standaard wielen zijn matig.(Heeft niets met je gewicht te maken)
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1906
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 04 jan 2025 10:03

"...Iemand tips hoe ik dit best aanpak? ..."
Een goede wielbouwer weet wat ie doet! Leg 'm jouw situatie voor.

+1 voor Philippos en Maatwielen.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16631
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 jan 2025 10:40

Wat hierboven aangegeven ok al aangegeven is.
Ga naar een wielbouwer en leg je wensen, en budget, voor.
En geloof niet de gewichten die ze voor fabriekswielen aangeven, met wat pech sta je meer in de winkel voor het zoveelste herstel dan dat je er mee kan rijden.
Onderstaande zijn beide actief op dit forum en hebben een goede reputatie.

Philippos uit Castricum=> https://www.vanspeykwheels.nl/ of https://www.facebook.com/vanspeykwheels
Hans uit Nijmegen => https://www.maatwielen.nl/ of https://www.facebook.com/profile.php?id=100057621992948
I know myself like no one else
Nothing to defend

stansfield
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10

stansfield 07 jan 2025 10:23

Ik ben ook een wat zwaardere wielrenner en voor de oriëntatie van een nieuwe racefiets is draaggewicht van de wielset een belangrijk punt. Mijn huidige wielen kunnen 125 kilo dragen en dat gaat prima. Maar nu heb ik al wat geïnformeerd en dat verschil nogal wat carbon wielen per merk kunnen dragen. Die van Giant kunnen 130 kilo dragen maar die van Sensa maar 100 heb ik begrepen.

Nu vind ik het ook best een investering om bij een wielbouwer wielen te kopen naast de wielen die op je nieuwe racefiets zitten. Of is de verkoop van nieuwe wielen die bij je fiets zitten zo gedaan? Zo dat je op die manier maar een kleine meerprijs betaald voor de handgemaakte wielen bij een wielbouwer?

1094
Forum-lid
Berichten: 2307
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 07 jan 2025 14:34

Dat zou je met je fm kunnen bespreken, via marktplaats zal het ook gaan maar misschien minder makkelijk

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 3028
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 jan 2025 16:43

stansfield schreef: 07 jan 2025 10:23 Ik ben ook een wat zwaardere wielrenner en voor de oriëntatie van een nieuwe racefiets is draaggewicht van de wielset een belangrijk punt. Mijn huidige wielen kunnen 125 kilo dragen en dat gaat prima. Maar nu heb ik al wat geïnformeerd en dat verschil nogal wat carbon wielen per merk kunnen dragen. Die van Giant kunnen 130 kilo dragen maar die van Sensa maar 100 heb ik begrepen.

Nu vind ik het ook best een investering om bij een wielbouwer wielen te kopen naast de wielen die op je nieuwe racefiets zitten. Of is de verkoop van nieuwe wielen die bij je fiets zitten zo gedaan? Zo dat je op die manier maar een kleine meerprijs betaald voor de handgemaakte wielen bij een wielbouwer?
Het hangt af van het merk, model en materiaal (carbon/alu) of een stock wielset (wat nog niet bereden is!) makkelijk verkoopt op MP. Je hebt ook te maken met het seizoen en jouw vraagprijs. Midden in de winter of in de herfst zal dat minder snel gaan bijvoorbeeld.

Een nieuwe fiets zonder wielen zodat je je eigen er in steekt, zal niet gaan. Maar je kunt wel bij de FM vragen of zij met een wielbouwer samenwerken of zelf wielen maken, zodat ze een handgespaakt set voor je kunnen maken en uitleveren ipv de stock wielen. Dat willen ze weleens doen als ze de mogelijkheden hebben, omdat ze dan nog meer kunnen verdienen aan de totale verkoop.

Netto ben je dan waarschijnlijk wel duurder uit dan zelf de stock wielen op MP zetten en zelf een handgespaakt set elders laten bouwen. Maar je hebt er dan wel wat meer werk aan (de verkoop)

stansfield
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10

stansfield 08 jan 2025 15:46

Bedankt voor de reacties. Nog een laatste vraag wat is dan nog meer het voordeel voor een handgespaakte wielen boven standaard wielen als deze standaard wielen ook tot 130 kilo kunnen dragen?

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 08 jan 2025 17:47

Verkrijgbaarheid van de onderdelen zoals spaken, bij handgemaakte wielen wordt gebruik gemaakt van spaken die bij iedere FM te krijgen zijn.
Fabriekssets willen nog wel eens afwijkende spaken gebruiken die alleen bij dat merk te krijgen zijn en dus speciaal besteld moeten worden.
Denk daarbij aan bv Campa Eurus of Fulcrum Racing 1/Zero waarbij het een paar maanden duurde voordat de FM die spaken in huis had, als hij ze al kon krijgen...

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 08 jan 2025 19:31

stansfield schreef: 08 jan 2025 15:46 Bedankt voor de reacties. Nog een laatste vraag wat is dan nog meer het voordeel voor een handgespaakte wielen boven standaard wielen als deze standaard wielen ook tot 130 kilo kunnen dragen?
Het verschil is dat standaard wielen in massa geproduceerd worden en de maximale gewicht wat de wielen kunnen dragen in veel gevallen met een korreltje zout genomen moet worden. Het kan goed gaan, maar je ziet toch vaker dat bij zwaardere rijders die in de buurt van het maximale gewicht komen er problemen ontstaan. En ik spreek uit eigen ervaring met meerdere wielsets uit de tijd dat ik nog wat corpulenter was dan nu. De specialisten op dit forum kunnen wel uitleggen waar hem dat in zit. Het is ook al in meerdere topics uitgelegd, kan het nu alleen niet vinden.

Een wielbouwer bouwt een wiel specifiek voor jou en je behoefte. Daar in kan veel beter rekening worden gehouden met jouw speficieke wensen door meer spaken te gebruiken, en/of naven of velgen die meer gewicht kunnen dragen. Zie het maar als een maatpak. Dat zit ook beter dan een confectiepak.

Daardoor zal een wielset van een wielbouwer in de basis wat duurder zijn dan die van een fabrikant. Maar je zult er meer plezier van, en minder problemen mee, hebben. Dat weet ik zeker. En ook bij maatwerk zijn er verschillende prijsklassen.

Phantom78
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2023 19:14

Phantom78 10 feb 2025 08:40

Hi,

ik heb ook last van een kg te veel en heb vorig jaar een carbonset laten samenstellen bij Bikwheels in Goor. Super goed geholpen, ze luistert echt naar je wensen en wat je verwacht van je wielset. Als je niet perse carbon wilt kan het ook in alu, er zijn verschillende prijsklassen dus voor ieder wat wils.

Plaats reactie