Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Build & Paint: medium budget gravelbike.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 03 jan 2025 16:15

Mijn kopvrouw vroeg me enige tijd geleden eens rond te kijken voor een 2ehands gravelbike van 700/800 euro.
Na lang zoeken en niets vinden kruipt het bloed waar het niet gaan kan, stiekem gooi ik het budget omhoog om zelf wat moois te maken.

Het plan is om hier alles stap voor stap te delen. Qua techniek zal het voor de meesten hier op het forum gesneden koek zijn, maar wellicht heeft iemand er iets aan. En tips en tricks zijn altijd welkom.
Een frame spuiten zie je hier wat minder vaak langskomen. Ik zet hoog in en neem jullie mee in mijn succes of falen.

Wat gaat het worden in grote lijnen?
Het frame is een koopje uit het verre oosten. Een SPcycle G058. (tip, koop rond singles day in november op ali)
Afmontage, Shimano 105, mechanisch/ hydraulisch. Wel met GRX crank. 2x11
Wielen DT-SWISS G-1800.
De lak krijgt een speciaal effect. (als het lukt) en enigszins een thema.

Wat is medium budget?
Tot nu toe ben ik ongeveer 1100 euro kwijt aan onderdelen. Omdat ik nog niet alles heb komt daar nog wat bij, maar dat is klein spul. Hopelijk niet meer dan 100/ 150 euro.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik al wat onderdelen op de plank had liggen en er zit ook wat 2ehands spul tussen.
Aan lak en aanverwante producten ben ik 230 euro kwijt. (hier geen medium budget) daarover later meer.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 03 jan 2025 16:17

Hier het begin:
Afbeelding

Chefske
Forum-lid

Chefske 03 jan 2025 17:06

Leuk, ik volg! Had je die 105 groepset (deels) nog op de plank liggen, of is er een andere reden om niet voor een volledige GRX groepset te gaan?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 03 jan 2025 19:20

Ik had nog een voor en achter derraileur liggen +casette 11-32.
Ooit lange achter derraileur met klimcasette gekocht, maar zo vaak heeft mijn eega dat verzet niet nodig.
Daarnaast ben ik tegen een 105 shifterset gelopen voor een mooie prijs. ;)
Laatst gewijzigd door CampaYolo op 04 jan 2025 06:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerwin89
Forum-lid

Gerwin89 03 jan 2025 20:44

Naar dat frame heb ik ook al vaak zitten kijken op Ali!
Mooi frame.
Heb je die dan "ongespoten" besteld?
Omdat je die ook in kleur kan bestellen...

Ik vind alleen dat de bovenbuis wat kort is, als ik dat vergelijk met de fietsen van de gernomeeede merken cube, orbea etc.
Wat zou dat betekenen, dat je misschien een zadelpen met offset zou moeten monteren?

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 04 jan 2025 06:56

Gerwin89 schreef: 03 jan 2025 20:44 Naar dat frame heb ik ook al vaak zitten kijken op Ali!
Mooi frame.
Heb je die dan "ongespoten" besteld?
Omdat je die ook in kleur kan bestellen...

Ik vind alleen dat de bovenbuis wat kort is, als ik dat vergelijk met de fietsen van de gernomeeede merken cube, orbea etc.
Wat zou dat betekenen, dat je misschien een zadelpen met offset zou moeten monteren?
Ik heb de goedkoopste zwarte versie besteld.
Bij een frame van deze prijs mag je jezelf (terecht) afvragen hoe goed de afwerking is.
En de gewenste kleur zat er niet tussen ;)

De stack reach verhouding is inderdaad onconventioneel te noemen, maar dit is juist de reden waarom ik voor dit frame heb gekozen.
De toekomstige berijdster mag graag kort zitten.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 jan 2025 07:59

Volg.

Gerwin89
Forum-lid

Gerwin89 04 jan 2025 08:18

En hoe is de afwerking dan van de goedkoopste zwarte versie?

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 04 jan 2025 09:43

Leuk topic. Ik volg graag :winkthumb:
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 jan 2025 09:51

Volg, leuk!
Less is bore

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 04 jan 2025 10:36

Als je het frame onder fel TL licht houd zie je van die minuscule krasjes, alsof het gepolijst is.
Ik twijfel nu of ik het frame gewoon licht op ga schuren, of dat ik het toch helemaal terug schuur. Het is niet echt mijn favoriete hobby.

Wat aan de voorvork meteen opvalt zijn de glooiingen rond de boutgaten. Ik verwacht dat dit na mijn spuitlak avontuur minder in het oog springend is.
Verder zit er wat verf op plaatsen waar geen verf hoort te zitten.

De draad van de BB is verder naar binnen toe niet helemaal netjes, alsof ze de tap er niet ver genoeg ingedraaid hebben. Ik heb nog geen bottembracket gekocht, dus ik moet tzt even kijken hoe ver deze er in gaat. Indien nodig moet ik wat gaan frummelen. (foefelen voor de Vlamingen onder ons)
De boutgaatjes in het frame loop ik allemaal even na met een tapje. De boutjes zelf zijn van PBS (pisbakkenstaal). Als er iemand nog een goedkoop adresje heeft voor boutjes houd ik mij aanbevolen.

De meegeleverde headset ziet er niet verkeerd uit. Ik ga deze gewoon gebruiken en dan zien we over een half jaar wel in wat voor conditie de lagers verkeren.
Het frame is overigens geschikt om binnendoor te bekabelen, maar ik ga dat niet doen.

Verder is het een "stoer" ogend enduro frame. Dikke bovenbuis, dikke balhoofdbuis, massieve body. Het oogt eerder als een werkpaard dan een racepaard, ik vind dat passend bij een gravelbike.
Voor de geïnteresseerden, het setje weegt 1,7 kilo volgens mijn niet geijkte Action weegschaal.

Flipmoehoe
Forum-lid

Flipmoehoe 06 jan 2025 14:20

leuk project! Succes met opbouwen

Plaats reactie