Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Hartslagmeter voor lopen én fietsen

mgb
Forum-lid

mgb 04 mei 2010 22:20

Dames en heren,

Uw hulp graag: ik ben op zoek naar een hartslagmeter/fietscomputer die ik zowel voor hardlopen als voor het fietsen kan gebruiken. Voor het fietsen wil ik graag de functies kadansmeter en de mogelijkheid om de trainingsresultaten te exporteren naar een pc.Door een FM werd ik gewezen op de Polar CS-serie. In het verleden heb ik gebruik gemaakt van een Polar hartslagmeter maar wat mij tegenviel waren de hoge kosten van het vervangen van een batterij en het feit dat dit vervangen een paar weken duurde. Daarom ben ik eigenlijk op zoek naar een apparaat waarvan de batterij eenvoudig kan worden vervangen. Wat zijn jullie suggesties? Ook niet onbelangrijk: een maxprijs van plusminus 225 euro (zat te twijfelen tussen 200 en 250 euro...)

Met groeten,
Maurice

mispoes
Forum-lid

mispoes 04 mei 2010 22:37

De Garmin Forerunner 305 is voor zowel lopen als fietsen te gebruiken en ik dacht dat je er ook een cadanssensor aan kan hangen. Volgens mij is de batterij oplaadbaar en hij kost iets van 180 euri. (Toevallig ben ik me ook aan het orienteren op een multi-meter, vandaar)
Maar ik heb verder geen ervaring met dit apparaat. Wel met de Garmin Edge, daar ben ik erg tevreden over.
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

bleek
Forum-lid

bleek 04 mei 2010 22:50

Suunto T3 uiteraard! Zie futurumshop voor de verschillende mogelijkheden.

jada
Forum-lid

jada 04 mei 2010 23:03

Ik gebruik al enig jaren een Forerunner 305 voor lopen, fietsen en schaatsen (natuurijs). Ik ben er blij mee.

Ik gebruik sporttracks voor het verwerken van de metingen. Een heel mooi programma met veel mogelijkheden.

Op de fiets monteer ik de 305 op een rubberstuurhouder en dat gaat prima.

Wel enkele opmerkingen:
- in bosrijk gebied niet altijd de juiste snelheidsgegevens.
- bij het schaatsen moet je de 305 aan de binnenkant van de pols dragen omdat anders de gps ontvangst niet optimaal is. Heeft ook te maken met de relatief dikke handschoenen.

Een cadanssensor heb ik (nog) niet.

Succes met de zoektocht.

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 08 mei 2010 20:56

Ik gebruik met tevredenheid de Garmin 310XT HRM met cadans sensor.
Met hardlopen ideaal en met wielrennen ..nog even afwachten mede omdat a.s week de fiets pas komt.
Maar de 310XT is prijzig.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

skimons
Forum-lid

skimons 09 mei 2010 00:45

voordeel van een garmin is in elk geval dat je ook bij lopen (zwemmen/varen/etc) de snelheid bij de hand hebt. volgens mij moet het mogelijk zijn om een "polsband" te maken waar bijv de edge 500 inkan

ukkie
Forum-lid

ukkie 09 mei 2010 01:02

[quote="wilcoelskamp"]Ik gebruik met tevredenheid de Garmin 310XT HRM met cadans sensor.
Met hardlopen ideaal en met wielrennen ..nog even afwachten mede omdat a.s week de fiets pas komt.
Maar de 310XT is prijzig.[/quote]

Hij is idd prijzig maar je bent wel gelijk klaar en is een stuk betrouwbaarder dan de polar troep.
Je moet wel goed opletten dat je niet te veel betaald, ik prijsverschillen gezien van bijna €200

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 09 mei 2010 10:10

Ik gebruik de Polar800CX. Pracht apparaat met alle sensoren die je wilt: GPS, snelheid en cadans fiets en cadans lopen. Wel wat duurder dan je wat je als budget aangeeft. De batterijen zijn overigens zelf te vervangen.

Mijn ervaring is dat de GPS alleen niet voldoende is voor betrouwbare gegevens. Voor snelheid (lopen en fietsen) heb je een sensor nodig. Vandaar dat ik niet voor de Garmin oplossing gekozen heb. Die vertrouwd te veel op GPS.

Suunto heeft wel een GPS oplossing, maar je kunt achteraf niet je route zien (tenminste niet toen ik er naar keek). Vandaar dat ook Suunto afviel voor mij. De Polar bood wat ik wilde.

Mijn advies is om te gaan voor de nieuwe draadloze standaard: W.I.N.D. bij Polar of ANT+ bij Garmin. De meeste klachten ontstaan door storingen op goedkopere modellen. GPS is optioneel en alleen nodig als je wilt weten waar je geweest bent.

Veel succes met je keuze.

mgb
Forum-lid

mgb 09 mei 2010 10:54

Ai, die 800CX is wel erg prijzig...
Bij de Sunto zie ik op afbeeldingen dat de hartslag grafisch wordt weergegeven in plaats van met cijfers. Is dit goed leesbaar?

laulau
Forum-lid

laulau 09 mei 2010 11:29

Ciclosport HAC5. Het klokje komt standaard met een polsband EN een adapter om hem op het stuur te monteren. Het alternatief zou een Garmin Forerunner zijn maar ik heb eigenlijk nooit een elegante oplossing gezien om deze op het stuur te monteren.
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

bleek
Forum-lid

bleek 09 mei 2010 11:57

[quote="MGB"]Ai, die 800CX is wel erg prijzig...
Bij de Sunto zie ik op afbeeldingen dat de hartslag grafisch wordt weergegeven in plaats van met cijfers. Is dit goed leesbaar?[/quote]

Mijn suunto geeft het gewoon met cijfers aan.

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 09 mei 2010 13:23

Ik gebruik zelf de garmin forerunner 305 voor zowel fietsen als hardlopen en ik ben daar zeer tevreden mee. Hij kost rond de 160 euro.
De garmin 305 forerunner kan je snelheid, afstand, calorieen en hartslag meten. Daarnaast kan je GPS routes inladen en deze volgen bij het sporten (zonder topografische kaarten).
Het grote voordeel van de forerunner is dat het een polshorloge is waardoor je het makkelijk voor verschillende sporten kan gebruiken zoals fietsen, hardlopen, skieen, zwemmen, roeien, thriathlon, etc.
Ik gebruik de hartslagmeter ook voor fitness (ik zet dan wel de GPS uit).
Je kan een cadanscensor bij kopen, maar ik vond die zelf te duur (rond de 60 euro). Ik heb in plaat daarvan een sigma fietscomputer met cadanscensor genomen.

Plaats reactie