Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Probleem Favero Assioma Duo

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5096
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 apr 2024 08:42

JariCo schreef: 14 apr 2024 22:41 Hier helaas ook last van gehad. Bij mij begon het geleidelijk aan met een wat zeurende pijn aan de buitenkant van mijn rechterknie. Vrij snel gevolgd door het niet meer kunnen fietsen nadat ik 15/20 minuten op de fiets zat. Het leek alsof er op het een op het andere moment een mes in mijn knie werd gestoken, vreselijk pijnlijk. Meermaals een aantal maanden van de fiets afgebleven om het te laten rusten maar dit had uiteindelijk geen resultaat. Fietsmeting laten doen. Cortisone spuit laten zetten en dat ging aanvankelijk goed, 4 maanden goed kunnen fietsen maar toch kwamen de klachten terug, enkel tijdens het fietsen. Opnieuw een cortisone spuit laten zetten en een week of 2 heb kunnen fietsen. Vanaf dat moment ging het snel bergafwaarts ITBS werd PFPS (patella femoraal pijnsyndroom) en heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik maanden lang constant ontzettende pijn heb gehad. Werken ging niet meer, lopen/zitten ging uiterst moeizaam en een trap op en af komen was een uitdaging.
Uiteindelijk 3 doorverwijzingen voor second opinions bij orthopeden gehad.

Ik ben vorige week opnieuw begonnen met fietsen na een periode van 18 maanden niet gefietst te kunnen hebben.
Wat mij uiteindelijk naast rust van de pijnklachten af heeft laten komen zijn behandelingen bij een osteopaat en het doen van strek en kracht oefening (naar gelaten de pijn dit toeliet).
De belangrijksten:
- Strekken van de quadriceps/hamstrings/it band (de spieraanhechting aan de pees)
- Single leg Squats (eerst ondersteunend door je ergens aan vast te houden zodat je knie niet al het gewicht hoeft te dragen, dit was onmogelijk voor mij).
- Wall sits en uiteindelijk lunges
- Glute bridges voor je bilspieren
Gebruik resistance banden

Verder heb ik opnieuw een fietsmeting laten doen met de focus vooral gericht op de schoenplaatjes. Mijn hak staat nu wat naar buiten gedraaid wat mijn heup meer opent en dus de stress van mijn IT band afhaalt, alsook het plaatsen van een wedge.

Het is een tergend langzaam proces geweest en ik raad je echt met klem aan om tijdig een stap terug te nemen en zeker niet door de pijn heen te trappen, zoals mij. Het heeft bij mij misschien uitzonderlijke vormen aangenomen maar een pees blessure is zeer vervelend.
Nooit een cortisonen injectie zetten! Op korte termijn geeft het verlichting, maar op lange termijn remt het het herstelproces en kan het de pees zelfs beschadigen.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 22 apr 2024 14:11

derxx schreef: 18 apr 2024 13:13 Die q-factor issue is volgens mij vooral een youtube fenomeen zodat ze wat hebben om over te lullen. Op een MTB, gravel of normale fiets heb je ook een grotere q-factor dan op een standaard racefiets met standaard shimano crank en spd-sl pedalen. Als dat zo'n grote issue zou zijn zou niemand op een andere fiets kunnen rijden imho.
Goed punt, had ik me nog niet beseft. Ik ga eens het verschil meten tussen m'n racer en mtb.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 22 apr 2024 15:51

Biomechanisch lijkt me een grotere Q-factor (gechargeerd wijdbeens fietsen, en nee niet met o-benen, maar met de voeten wijd uit elkaar) de binnenkant van de spier- en peesgroepen van de benen meer te belasten dan de buitenzijde. Het iliotibiaal frictiesyndroom is dan juist weer een aandoening aan de buitenzijde van de knie.

derxx
Forum-lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 22 apr 2024 17:33

Klein_Verzet schreef: 22 apr 2024 15:51 Biomechanisch lijkt me een grotere Q-factor (gechargeerd wijdbeens fietsen, en nee niet met o-benen, maar met de voeten wijd uit elkaar) de binnenkant van de spier- en peesgroepen van de benen meer te belasten dan de buitenzijde. Het iliotibiaal frictiesyndroom is dan juist weer een aandoening aan de buitenzijde van de knie.
Mja, zou je daar met een GRX groep (gravel fiets) of een MTB fiets dan niet ook last van krijgen ? Dan zou toch niemand meer daarop rijden ?
Afbeelding

Plaats reactie