Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Probleem Favero Assioma Duo

Bumaye
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2024 09:27

Bumaye 14 apr 2024 09:30

Ik heb sinds enkele weken enorm veel pijn aan de buitenkant van mijn rechterknie. Het begint bij ritten vanaf 2h en het wordt dan alsmaar erger totdat ik geen kracht meer kan zetten. Het voelt aan als een zenuw pijn.
Iliotibial band syndrome? Heeft hier iemand enige ervaring mee en vooral… hoe los ik dit asap op. Elke fietsrit is een hoop stress alvorens ze nog maar gestart is…

meuk
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 14 apr 2024 10:56

Langs de fysio/huisarts zou ik aanbevelen.

En hoe hangt dit met je topictitel samen?

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 14 apr 2024 12:12

Ik zou een duurzaam herstel prefereren ten opzichte van een snel herstel Geen ervaring met de klachten, maar een bezoek aan de fysio is in dit soort gevallen altijd aan te raden. Veel sterkte toegewenst en hopelijk vind je de oorzaak van je knieprobleem.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8559
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 apr 2024 15:16

Sinds wanneer ?nieuwe schoenen,andere plaatjes,zadelhoogte versteld,ander zadel of komt het uit het niets?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 14 apr 2024 15:24

Ook gehad, ik heb het opgelopen na een aantal cadans-trainingen. En knie te dicht bij bovenbuis langs. Daardoor schuurde de IT-band langs het kniegewricht. Ook op het einde na een lange rit. Bij de sportfysio langsgeweest en hierbij rek- en strekoefeningen gevolgd om IT-band op te rekken. Dit icm met het lichaam activeren voorafgaand aan de rit en in een natuurlijke cadans rijden heeft het probleem helemaal verholpen.

JariCo
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2024 13:31

JariCo 14 apr 2024 22:41

Hier helaas ook last van gehad. Bij mij begon het geleidelijk aan met een wat zeurende pijn aan de buitenkant van mijn rechterknie. Vrij snel gevolgd door het niet meer kunnen fietsen nadat ik 15/20 minuten op de fiets zat. Het leek alsof er op het een op het andere moment een mes in mijn knie werd gestoken, vreselijk pijnlijk. Meermaals een aantal maanden van de fiets afgebleven om het te laten rusten maar dit had uiteindelijk geen resultaat. Fietsmeting laten doen. Cortisone spuit laten zetten en dat ging aanvankelijk goed, 4 maanden goed kunnen fietsen maar toch kwamen de klachten terug, enkel tijdens het fietsen. Opnieuw een cortisone spuit laten zetten en een week of 2 heb kunnen fietsen. Vanaf dat moment ging het snel bergafwaarts ITBS werd PFPS (patella femoraal pijnsyndroom) en heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik maanden lang constant ontzettende pijn heb gehad. Werken ging niet meer, lopen/zitten ging uiterst moeizaam en een trap op en af komen was een uitdaging.
Uiteindelijk 3 doorverwijzingen voor second opinions bij orthopeden gehad.

Ik ben vorige week opnieuw begonnen met fietsen na een periode van 18 maanden niet gefietst te kunnen hebben.
Wat mij uiteindelijk naast rust van de pijnklachten af heeft laten komen zijn behandelingen bij een osteopaat en het doen van strek en kracht oefening (naar gelaten de pijn dit toeliet).
De belangrijksten:
- Strekken van de quadriceps/hamstrings/it band (de spieraanhechting aan de pees)
- Single leg Squats (eerst ondersteunend door je ergens aan vast te houden zodat je knie niet al het gewicht hoeft te dragen, dit was onmogelijk voor mij).
- Wall sits en uiteindelijk lunges
- Glute bridges voor je bilspieren
Gebruik resistance banden

Verder heb ik opnieuw een fietsmeting laten doen met de focus vooral gericht op de schoenplaatjes. Mijn hak staat nu wat naar buiten gedraaid wat mijn heup meer opent en dus de stress van mijn IT band afhaalt, alsook het plaatsen van een wedge.

Het is een tergend langzaam proces geweest en ik raad je echt met klem aan om tijdig een stap terug te nemen en zeker niet door de pijn heen te trappen, zoals mij. Het heeft bij mij misschien uitzonderlijke vormen aangenomen maar een pees blessure is zeer vervelend.

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 17 apr 2024 08:46

Klinkt bekend - bij mij was het uiteindelijk een kleine aanpassing aan de schoenplaten. Door ook te kijken naar mijn dagelijkse schoenen en mijn normale loopbeweging kwamen we er achter dat ik dus wat naar buitenloop met mijn voeten. Door de stand van mijn schoenplaten werden mij knieen dus eigenlijk in een "verkeerde" stand gefixeerd, veel meer naar binnen gedraaid, wat dus de pijn veroorzaakte. Sinds de aanpassing nooit meer last gehad.
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8559
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 apr 2024 20:04

Zijn nu 3 dagen verder,zou toch redelijk zijn als ts iets van zich zou laten horen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 18 apr 2024 11:38

Ben ook benieuwd. Vooral omdat de titel mij triggert omdat ik de assioma duo's wil gaan aanschaffen. Zou dit dan komen door die zogenaamde q-factor die wat groter is? Ik lees weinig op internet van mensen die daar echt veel hinder van ondervinden.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 apr 2024 11:51

Dat speelt alleen bij de Shimano-versie.

derxx
Forum-lid
Berichten: 743
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 18 apr 2024 13:13

Die q-factor issue is volgens mij vooral een youtube fenomeen zodat ze wat hebben om over te lullen. Op een MTB, gravel of normale fiets heb je ook een grotere q-factor dan op een standaard racefiets met standaard shimano crank en spd-sl pedalen. Als dat zo'n grote issue zou zijn zou niemand op een andere fiets kunnen rijden imho.
Afbeelding

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 434
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 18 apr 2024 19:49

Ik val idd wel eens van de MTB, maar of dat aan de q-factor ligt…

On-topic: ik rij met plaatjes die speling hebben; zou dat nog schelen tov ‘vaste’ plaatjes? Kan me voorstellen dat de positie dan wat kritischer is
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Plaats reactie