Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Sensa EVO vs GF

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16051
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 apr 2024 23:04

Als je het kan betalen zou ik altijd Di2 nemen.
En qua werking is de 105 net zo goed als de Ultegra.
Ik heb een Sensa mtb en daar is niets mis mee, zowel looks, rijeigenschappen als kwaliteit zijn meer dan in orde

Hoge carbon wielen kan je nog altijd kopen, dat is de gemakkelijkste uit te voeren upgrade, al is het maar voor de looks. :(

Laat je niet gek maken, Sensa is gewoon een degelijk merk en looks is heel persoonlijk.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Nick_66
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 aug 2011 22:13

Nick_66 08 apr 2024 23:23

Lcsmet schreef: 08 apr 2024 23:04 Als je het kan betalen zou ik altijd Di2 nemen.
En qua werking is de 105 net zo goed als de Ultegra.
Ik heb een Sensa mtb en daar is niets mis mee, zowel looks, rijeigenschappen als kwaliteit zijn meer dan in orde

Hoge carbon wielen kan je nog altijd kopen, dat is de gemakkelijkste uit te voeren upgrade, al is het maar voor de looks. :(

Laat je niet gek maken, Sensa is gewoon een degelijk merk en looks is heel persoonlijk.
Als ik een Sensa neem met een Di2 groep, dan waarschijnlijk een 105 Di2 groep.

Alleen de grote vraag: de staande achtervork bij de GF zijn bijna zo dun als rietjes. Geeft dat geen problemen met mijn gewicht van bijna 90kg?

Kwa looks vind ik de EVO met de gestroomlijnde stuur en stem (Combo integrale) mooier dan de GF, maar ben bang dat ik in ga leveren kwa comfort. Wil er toch lange stukken op kunnen rijden.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3095
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 09 apr 2024 07:11

90kg kan dat frame prima hebben. Daar heb ik helemaal geen zorgen over. Pas als je over de 110/120kg zou gaan dan kom je mogelijk in de 'gevarenzone'. Geeft Sensa zelf niet aan hoe het zit met de maximale belasting?

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar Di2 is inderdaad wel erg fijn!
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3095
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 09 apr 2024 07:26

Nick_66 schreef: 08 apr 2024 22:25 Wat maakt de GF meer comfortabel dan de EVO? Zit het hem in de geometrie van het frame of het feit dat het frame minder stijf is? Zelf heb ik het idee dat je bij de GF minder diep zit dan op de EVO.
Ik weet niet naar welke maat jij kijkt maar ik heb de tabellen even naast elkaar gelegd. Als ik dan kijk naar een maat S dan zie ik dat de stack (hoogte trapas - bovenkant balhoofdbuis verticaal gemeten) maar minimaal verschilt van 550mm voor de EVO en 553 voor de GF. 3mm is bijna te verwaarlozen. De reach (trapas - balhoofdbuis horizontaal gemeten) is gelijk van beide fietsen.

Dus eigenlijk is het verschil kleiner dat je zou vermoeden (ik zou vermoeden althans).

En qua comfort...ja, dat is koffiedik kijken. Normaal gesproken kun je met carbon frames een hoop trucjes uithalen dat een endurance model comfortabeler is dan een aero fiets. Of dat hier zo is is moelijk te zeggen. Dan zou je online een review of test moeten opzoeken en lezen wat ze ervan vinden.
Laatst gewijzigd door leon1 op 09 apr 2024 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 09 apr 2024 07:29

Je zal tijdens het fietsen, totaal geen verschil merken, tussen de 12sp 105 Di2 en Ultegra Di2.
105 ietsje zwaarder:
373gr meer dan Ultegra
511gr meer dan Dura Ace.
De 105 groep, ziet er (naar mijn mening) ook mooier uit dan de Ultegra groep.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 09 apr 2024 08:35

Wanneer je zo lang met een fiets doet, dan Ultegra Di2.... ;)
De GF is iets comfortabeler door de dunnere wat lager aangezette achtervork, en met jouw gewicht totaal geen probleem!
Ook heeft Sensa een goede garantieafhandeling dus no worries!
En dan ook nog een paar hoge carbon wielen en je bent helemaal het mannetje!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3552
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 apr 2024 08:45

Tja, ik vind technisch di2 prachtig. Maar inderdaad, ik fiets ook meestal alleen en mits goed afgesteld vind ik de meerprijs van di2 het niet waard. Dan steek ik liever geld in andere onderdelen. Mechanisch heb ik 105, Ultegra, Rival, Centaur, en nu Force gehad en voor mij als prutser is dat prima. In Nederland schakel ik pak m beet zegt tante Greet, een keer of drie. Op vakantie in de bergen vaker natuurlijk. Ik vind het mooi maar de meerpijs niet waard, ik snap goed dat anderen dat wel vinden.

Over sensa kan ik niet veel zeggen: ik heb een oude crosser van sensa voor de winter. Dat ding wordt vrij lomp misbruikt en wordt mee door het bos, hei, etc geragt en die lak is echt supergoed. Maar goed, andere fiets, ander doel.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8595
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 apr 2024 08:59

Hoeveel wil je besteden?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16309
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 apr 2024 09:22

Of: Hoeveel KAN je besteden? ;)
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16309
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 apr 2024 09:27

Di2 is voor mij ook niet strikt noodzakelijk, maar bij een volledig geïntegreerde cockpit wel aan te raden. De kabelloop is dan niet gunstig, waardoor het snel minder goed gaat schakelen en vervangen van de kabels wordt tijdrovend en daarmee duur als je het laat doen. Het is dus maar de vraag of 105 Di2 onder de streep duurder is dan mechanische Ultegra.
Campagnolo Ultra Dork

Nick_66
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 aug 2011 22:13

Nick_66 09 apr 2024 17:01

Dank alle weer voor de vele reacties!

Ik heb mijn keuze inmiddels gereduceerd tot twee modellen van Sensa.

De eerste is een Sensa Giulia GF Special Ultegra Disc voor 2399 euro. Model is uit 2023
De tweede is een Sensa Giulia GF Lava Blue LTD 105 Disc Di2 voor 3210 euro. 2024 model.

Kwa afmontage zoals velgen, banden, stuur en stem zijn ze identiek. Enige verschil is de mechanische Ultegra groep of de elektrische 105 Di2 groep.

Prijsverschil van 720 euro.

Nu las ik op internet dat er best wat problemen zijn met de hollow Ultegra crankset van Shimano. Nu weet ik niet of dit nog actueel is?

Ik zou kunnen kiezen voor een upgrade van de velgen op de goedkopere Sensa, maar verwacht dat ik voor een nieuw setje zeker 1000 kwijt zal zijn. Misschien minder met inruil van de standaard velgen? Dan wordt het prijsverschil tussen beide toch wel erg groot voor mij. Ik heb ongeveer een budget van 3100. De Sensa van 2399 is interessant dus vraag ik mij of de 105 Di2 groep met een meerwaarde van 720 euro het waard is om toch voor deze Sensa te kiezen met een 105 Di2??

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16051
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 apr 2024 17:50

Je hebt/had een budget voorzien van 3100 Euro.
Enkel jijzelf kan uitmaken of die 720 Euro die je nu niet zou moeten uitgeven er toe doet.
Als jij met die 720 liever iets anders doet moet jij dat uitmaken.

Als je dit forum enkele jaren terug al had gevolgd, toen was een fiets met Ultegra voor de komst van Di2 zo'n beetje de norm.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie