Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe 5 dagen fietsen overleven?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8408
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 apr 2024 11:32

Voor recreatief fietsen is hij toch geen oudere jongere. Twee weken geleden heeft hier (Nyons) een 90 jarige zij laatste rit gereden, ja nog 90km, met nog iets van 900 hoogtemeters (Het werden er 1000). Niet omdat hij het niet meer bij kon benen, maar omdat hij zelf voelde dat zijn reactievermogen misschien onvoldoende werd.
Maar TS kan toch gewoon een dagje overslaan? Of zelf een korter ritje fietsen, als het hem te veel wordt? En vooraf ook eens wat langere ritten thuis. (Oh dat is al 6 keer geschreven).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12726
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 apr 2024 13:27

Jawel Jans, alles boven de 50 is oud :-), tien jaar terug boven de 40 al overigens.

Ik vind de twede dag altijd de zwaarste, daarna gaa het wel, dan zit er wel een beetje een automatische begrenzer op bij mij.
Dat hele explosieve is er dan wel af.

Laatste 15 minuten echt ff uitrijden dus niet nog ff 130 hr of hoger doorknallen.
Maar echt op 40 a 50% van je FTP vermogen max.

Ff opletten dat je niet om 16u nog ff een reepje met 100mg cafeinne in je mond stopt, dat bevorderd de slaap ook niet.
Zo zijn er zat van die dingen die je beter niet kan doen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4391
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 05 apr 2024 14:08

Wat doen eigenlijk je vakantie genoten? Ik neem aan dat die ook niet maandelijks 5 dagen in de bergen fietsen.
Mijn ervaring met een reis naar de bergen is dat de eerste dag iedereen een beetje afwachtend is, de tweede dag al wat last hebben van de vermoeidheid en de laatste 3 dagen na een stijf begin, lekker genieten van het fietsen in de bergen.
Kortom je maten kunnen ook niet 5 dagen lang op hetzelfde niveau fietsen.
Lekker (rustig aan) trainen en dan genieten tijdens de week in de bergen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5246
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 apr 2024 14:19

Uiteindelijk is de oefening eenvoudig.
Iedere dag niet dieper gaan dat je de 18u na de rit kan recupereren en fris genoeg aan de volgende rit kan beginnen.
Daar zijn echter geen wondermiddellen voor. Buiten de gezond verstand zaken hierboven vermeld (voldoende eten, drinken, rusten en slapen...) vooral onthouden dat het voor het plezier is

En als het kan organiseer een massage. Dat is geen wondermiddel maar wel een zeer goede ontspanning voor lichaam en geest.

Nadeel van de bergen en in groep fietsen is dat het veel belangrijker is dat iedereen van eenzelfde niveau is. Op het vlakke zit dat minder nauw. In de berger moet je daarop sneller kiezen op te splitsen bij verschillen in groep. De tragere kunnen niet trager, de betere kunnen boven wel eventueel extra wachten.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 05 apr 2024 14:25

Ik zou zeggen: ik zie wel en gewoon meegaan. Halverwege een rustdag als het zo uitkomt.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8408
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 apr 2024 15:51

wasbeer2006 schreef: 05 apr 2024 13:27 Jawel Jans, alles boven de 50 is oud :-), tien jaar terug boven de 40 al overigens.
Dat jouw eventuele kinderen dat vinden, de mijne niet. Maar goed, dan zijn wij al wel heel erg oud, zeg maar stokoud. Ik hoop toch echt dat je je niet gedraagt naar wat je zelf zegt. Oh ja, ik heb je smiley wel gezien.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16049
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 apr 2024 16:16

Als je naar de bergen gaat, gewoon eigen tempo en je niet over de kop rijden.
Een beetje afzien hoort er dan weer wel bij.
Er gewoon van genieten, de ervaring wordt er zoveel beter van.
Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 05 apr 2024 17:03

Vorig jaar mijn eerste 4 daagse gedaan.
Ik fiets iets meer per jaar en iets sneller, maar waarschijnlijk was mijn rit ook iets langer.
Mijn tactiek: doe het (veel) langzamer dan je normaal zou doen.
Zo langzaam dat je de eerste dag goed doorkomt en gewoon eigenlijk niet moe bent.
Dit is dus vooral bergop belangrijk. Laat je niet gek maken, je moet nog veel meer klimmetjes.
Geniet van elke klim en laat je niet gek maken.
Doe dit ook op dag 2.
Gaat het dag 3 nog steeds goed, kan je er altijd een beetje bij zetten.
Ik mis nog even hoe lang je straks wil gaan fietsen tov wat je nu op een tocht doet.
En ja, eten en drinken vooral blijven doen. Lekker op een terrasje en zeker ook onderweg.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 05 apr 2024 17:51

havana schreef: 05 apr 2024 10:01
ColumsbusMJ schreef: 05 apr 2024 08:20 Jouw bericht is ook erg nuttig voor de TS. De ironie. :roll:
Dus eerst een vrijwel zinloze post doen, en daarna nog een keer een ouderwetse jij-bak eroverheen. Het gaat lekker. :lol:

Op de inhoud dan maar. Bietensap is geen wondermiddel. Sterker nog, er zijn steeds meer wetenschappelijke bronnen (dus niet een flutblaadje zoals Bicycling) die het effect in twijfel trekken en zelfs waarschuwen voor de langetermijneffecten van overdosering. De effecten die gevonden zijn, zijn zeer marginaal.

Maar zelfs als zou het werken. Dan nog is de vraagsteller veel meer geholpen met de basisadviezen. Die waren al gegeven, en dus had / heeft het voor mij weinig zin die nog eens te herhalen. Maar vooruit: goed trainen, goed rusten, goed eten voor/tijdens/na, af en toe een rustdag pakken, matig met alcohol. En vooral heel veel genieten.
Joh rustig maar, het was een grapje doelende op de sapjes die ik afgelopen jaar regelmatig bij Jumbo-Visma voorbij heb zien komen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 apr 2024 18:01

Die doen aan ketonen toch?

Dit soort vragen van bijvoorbeeld TS bewijzen m.i. dat de fietshobby al jaren dood is. Alles moet gepland, uitgestippeld en minutieus voorbereid.

Ga gewoon fietsen! En oefen van te voren een beetje als je denkt dat het fietsen daar leuker van wordt.
Ingewikkelder moet je het niet maken.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3417
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 05 apr 2024 18:21

53x11 schreef: 05 apr 2024 18:01
Dit soort vragen van bijvoorbeeld TS bewijzen m.i. dat de fietshobby al jaren dood is. Alles moet gepland, uitgestippeld en minutieus voorbereid.
Dat is toch van alle tijden en heeft mijns inziens eerder te maken met verschillen in karakter tussen mensen, om met zekerheden en onzekerheden om te gaan?

Ik reed een paar weken geleden met een 12-tal mensen in een groep een weekje lang op Mallorca.

Er waren er die op basis van de briefing 's avonds de route probeerden na te tekenen in Strava, en alle molshopen met een ster hadden aangeduid zodat ze live door de segmenten geleid werden. Maar er waren er minstens evenveel die uitgebreid aperitiefden en de locale horeca onveilig maakten. Sommigen verscholen zich in het 'peloton' op de vlakke stukken terwijl anderen een waaierspel probeerden te spelen en met zere poten aan de cols van de dag toekwamen... Ieder beleeft zijn amusement op zijn manier zeker?
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27608
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 apr 2024 18:36

Alles moet meetbaar zijn. Iedereen loopt tegenwoordig met een smartwatch. "Volgens mijn horloge ben ik moe, maar ik ben helemaal niet moe, wat gek". Zo'n maatschappij leven we nu.

Plaats reactie