Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

GRAVAA KAPS - Naaf pomp, bandendruk, rol weerstand, comfortabel fietsen

Loek namens GRAVAA
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 apr 2024 15:50

Loek namens GRAVAA 03 apr 2024 16:17

Je bandendruk regelen tijdens het fietsen lijkt een gimmick. Noodzakelijk is het niet, maar fietsers met Kinetic Air Pressure System (KAPS) fietsen behoorlijk efficiënter, met meer comfort en controle

Dit onderwerp op Fiets.nl is voor iedereen met vragen, suggesties, opmerkingen, tips of anders over GRAVAA's KAPS-systeem.

Wij zijn as-we-speak bezig de volgende generatie KAPS af te ronden. Die assembleren we in onze nieuwe 2000m2 faciliteit die vol in verbouwing is.

Vanuit Nederland ontwikkelden wij in 7 jaar een product dat zijn gelijken niet kent. Binnenkort bieden we in Eindhoven (en door Europa) allerlei gelegenheden aan om KAPS zelfs te ervaren.

Voor nu: geniet van het stuiteren over kasseien, klinkers, boomtakken, kinderkopjes of schuiven over gravel en trails, want dat is straks - wanneer jij dat wilt - deels voorbij.
Roll Smoother Ride Better

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 apr 2024 16:32

Beste Loek, ik zou even contact opnemen met het Fiets voor een mooie advertentie.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 apr 2024 16:55

Uiteindelijk lijkt het me financieel onhaalbaar om deze wielen echt in de markt te zetten. De markt van mensen die dagelijks over een kasseistrook rijden is zeer klein. Ik zou me gaan richten op de MTB/Trail/Enduro/Downhill wereld. Op de weg is je verkoopargument te beperkt. Voor 4299 euro koop ik namelijk ook een extra fiets. Goed je moet het nu eenmaal in de markt zetten om er mee te mogen fietsen in UCI koersen. In Nederland vind je misschien een paar strandfietsers die er wel oren naar hebben.

Wil je echt het compromis van Roubaix aanpakken dan kan je beter voor en achtervering gebruiken, iets wat in bijna elke hobbelige omstandigheid beter is dan alleen met bandenspanning werken.
De perfecte Roubaix fiets bestaat eigenlijk al. https://www.ninerbikes.com/mcr-9-rdo/ Beetje aero optimalisatie op dit ontwerp en je hebt een fiets die beter functioneert op kasseien voor minder geld dan dit hele dure wielsysteem. Vorig jaar heeft het zich ook nog niet bewezen in Parijs Roubaix.

Dus op dit moment mis je een naaf en wielset met Boost spacing ( of zelfs al superboost ). Mtb wielsets. Promo materiaal om die markt aan te boren etc etc. En dan is er ook nog de concurrent scope atmoz die zowat met elke wielset compatible is. En goedkoper.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 apr 2024 17:35

Rijden op kasseien moet je leuk vinden. En dan moet het ook pijn doen, en erg vervelend zijn. Als kasseien comfortabel worden is er iets mis..
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Loek namens GRAVAA
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 apr 2024 15:50

Loek namens GRAVAA 03 apr 2024 21:55

Kornuit schreef: 03 apr 2024 16:32 Beste Loek, ik zou even contact opnemen met het Fiets voor een mooie advertentie.
Een goede reputatie wordt verdiend, niet verkregen gekochte media.

Op fora is ruimte voor vragen en antwoorden. Het is geen veilige arena, wel een eerlijke.

Samen maken we er het beste van.

Loek namens GRAVAA
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 apr 2024 15:50

Loek namens GRAVAA 03 apr 2024 22:10

thestudent schreef: 03 apr 2024 16:55 1. Ik zou me gaan richten op de MTB/Trail/Enduro/Downhill wereld
2. Goed je moet het nu eenmaal in de markt zetten om er mee te mogen fietsen in UCI koersen
3. In Nederland vind je misschien een paar strandfietsers die er wel oren naar hebben.
4. Vorig jaar heeft het zich ook nog niet bewezen in Parijs Roubaix.
5. Dan is er ook nog de concurrent scope atmoz die zowat met elke wielset compatible is. En goedkoper.
Bedankt voor al je goede punten, best wat om te doen hè?

Punt 1 t/m 4 heb je gelijk in. Eerst Gravel en Road (o.a. vanwege 2.), hoe meer gevarieerde ondergrond hoe groter de positieve effecten op efficiëntie, comfort en controle. Roubaix vorig jaar was over de hele linie niet het succes waar TJV zo hard voor werkte, als waren de TJV x Gravaa experimenten daarvoor al ruimschoots geslaagd. Jenco Drost, Wout van Aert en anderen zeiden er later heel mooie dingen over.

Puntje 5 horen we wel vaker, logisch ook, allebei een bandendruk oplossing. Rijders op KAPS kunnen tot wel 48 uur (accu voor de Bluetooth de banden - op eigen kracht - bijpompen en aflaten, hebben lek detectie, kunnen de bandenspanning aflezen op Wahoo / Garmin, set point instellen via app, updates draaien. Er zitten nog mooie nieuwe functies in het vat, maar voorlopig zijn deze functies al onderscheidend. Wielen met KAPS zijn nagenoeg 100% compatibel met beschikbare race en gravel fietsen, dus geen verbouwingen.

Als je het leuk vindt kun je een keer langskomen, kun je zelf eens rondkijken en ervaren wat het wel en niet kan/is

Loek namens GRAVAA
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 apr 2024 15:50

Loek namens GRAVAA 03 apr 2024 22:22

rene schreef: 03 apr 2024 17:35 Rijden op kasseien moet je leuk vinden. En dan moet het ook pijn doen, en erg vervelend zijn. Als kasseien comfortabel worden is er iets mis..
Als liefhebber ga ik akkoord, maar ieder zijn ding.

De Ronde van Vlaanderen liet schitterend zien dat aanpasbare bandenspanning een toekomst kan hebben in weg-, gravel- en MTB-races

Gladde of grove weg? Verlaag je bandenspanning.

Kleine lekkage? KAPS stelt je op de hoogte en begint met het opbouwen van druk / klein gaatje wordt geseald, bandenspanning terug naar set point.

Demarrage? Met een optimaal efficiënte bandenspanning ben je eerder weg of terug.

Soft, Medium, Hard in een band. Je mist het niet, maar het went wel.

Mocht ik opnieuw in Kenia of bij Unbound mogen gravellen, of als toerrijder de ZuiderWaterLinie of De Ronde herrijden ik zou het missen.

Voor jou geldt ook, kom eens langs. Misschien kunnen je er over 1 jaar nog een sterk verhaal over afsteken als early adopter

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37706
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 apr 2024 22:39

Kornuit schreef: 03 apr 2024 16:32 Beste Loek, ik zou even contact opnemen met het Fiets voor een mooie advertentie.
Dit dus.
Less is bore

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1441
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 03 apr 2024 23:20

Spammer. Een bericht was voldoende geweest. Overdaad schaadt.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8019
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 apr 2024 23:48

Loek namens GRAVAA schreef: 03 apr 2024 21:55
Kornuit schreef: 03 apr 2024 16:32 Beste Loek, ik zou even contact opnemen met het Fiets voor een mooie advertentie.
Een goede reputatie wordt verdiend, niet verkregen gekochte media.

Op fora is ruimte voor vragen en antwoorden. Het is geen veilige arena, wel een eerlijke.

Samen maken we er het beste van.
Puke!! 🤮
Bullshit management taal. Als je wilt verkopen moet je gewoon advertentieruimte aanvragen en betalen!
En verder:

“ rene schreef: ↑
Rijden op kasseien moet je leuk vinden. En dan moet het ook pijn doen, en erg vervelend zijn. Als kasseien comfortabel worden is er iets mis..”


Helemaal mee eens! Als je vlak asfalt prefereert is er keuze genoeg!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 apr 2024 12:00

Overigens vind ik dit soort techniek in een naaf stoppen best knap, daar niet van. Maar soms heb je een product op zoek naar een markt, hoe knap het technisch ook is. Dit gaat hoogstwaarschijnlijk op de lange lijst van fietsinnovaties die het niet gehaald hebben.

Zelfs de classified naaf heeft behoorlijk moeite om voet aan de grond te krijgen in de fietswereld.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1441
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 04 apr 2024 13:07

Absoluut een nicheprodukt. Geschikt voor de RVV op de Koppenberg en voor P-R. En een paar triatleten in een crosstriatlon.
hun fietsen.

Gesloten