Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Bikepacking meerdaags Canyon Grizl 8 1by?

Richardw
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2024 21:01

Richardw 29 mar 2024 15:14

Ik ben op zoek naar een goede gravelbike voor een meerdaagse fietstocht. Er is zoveel keus en toch ook weer niet (aangezien veel fietsen op dit moment niet in mijn maat zijn).

Nu ben ik uitgekomen bij de Canyon Grizl 8 1by. Deze is er in een aluminium en carbon versie. Aluminium versie: 2049,- en de carbon: 2849,-
Ik neem een stuurtas en zadeltas mee + nog een frametas. Bij de Grizl kun je aan de voorvork een bidonhouders of tas bevestigen wat evt. handig is. Zo hoe ik achter geen bagagedrager te monteren.

Ik gebruik de fiets voornamelijk over asfalt of de betere grindpaden. Ga ook de Strade Bianchi rijden hierop.

Heeft er iemand ervaring met de Grizl of deze fiets hier goed voor is of evt. een andere fiets die geschikt is.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 mar 2024 15:45

Die fiets is daar geschikt voor. punt.

Iets anders,.... over achterdragers. Als je de kans hebt, om zo'n ding te monteren, doe dat dan vooral WEL!!!
De fietsen industrie lijkt een voorliefde te hebben voor frametassen en grote zadel tassen, allemaal voor astronomische bedragen. Maar een mega zadeltas en een stuurtas zijn gewoon ondingen. Ik spreek uit ervaring, heel veel ervaring. Een stuurtas maakt een fiets allejezus nerveus, een zadeltas is een topzwaar kreng. Tassen op een achter drager is super stabiel, gewicht zit mooi links rechts verdeeld, zit goed vast en zit relatief laag bij de grond. Als je een drager kan monteren, DOEN!!
Live fast; die young. mijn blog

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 29 mar 2024 16:03

+ voor de drager. Je hoeft er geen mega Ortliebtassen op te doen, maar bijvoorbeeld 2 voortassen. Dan steek je ook niet buiten je benen uit.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4232
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 29 mar 2024 16:07

Ik heb vorig jaar een tochtje gedaan met een Ortlieb Quickrack én tassen, op de gravelbike.
Beviel mij echt beter dan zo’n zadel-raket-tas.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 29 mar 2024 16:08

Grizl is prima fiets, passen ook lekker brede banden in als je dat wilt.
Maar ook met racefiets banden rijd die prima (zoals eigenlijk elke fiets wel)

Stuurtas is handig om bijvoorbeeld slaapzak of jas mee te nemen.
Achtertas (ik zou geen zwiebertas nemen) is handig voor de wat zwaardere zaken.
Voordeel van vaste tas. (ik heb de tailfin aeropack) is dat je ook makkelijk iets eruit kan halen ed itt die 'zwiebertassen' die je ook op bepaalde manier moet inpakken en niet even snel onderweg iets eruit halen wat achterin zit.

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 29 mar 2024 16:39

Je had toch gewoon verder kunnen gaan in je andere topic?

Uit het andere topic: Richardw vertrekt op 27 april naar Rome. Hij gaat onderweg kamperen en heeft nog geen fiets dus het is dringend.

On topic: deze Canyon Grizl 8 ziet er wel goed uit. Ik zou persoonlijk wel die cassette veranderen van 10-45 naar 10-51 maar dat is een kleinigheid. Ik kan ook niet zien of de fiets met 40T of 42T kettingblad uitgerust is, laat ons hopen 40T.

Andere fietsen die geschikt kunnen zijn: Kona Rove, Pinnacle Arkose, en de eerder vermelde Surly's. Misschien is jwkeij's oude frame wat voor jou? (Hoewel 1 maand om op te bouwen misschien wat weinig is). Als je wilt dat anderen meezoeken is het misschien handig als je eerst je maat aangeeft.

Wat de bagage betreft kan ik alleen maar herhalen:
abdr schreef: 28 mar 2024 12:18 Ik zou je eerst even beraden over de totale hoeveelheid bagage die je mee wilt nemen.
In een stuurrol en een zadeltas krijg ik: slaapgerief (mat + donsslaapzak + liner), bivakzak, donsjas, regenjas, t-shirt, en wat eten. That's it, geen tent, geen reservekledij, geen kookgerei. En dat is een brede stuurrol voor een MTB-stuur.

Leg eens eerst alles bij elkaar wat je wil meenemen, dan krijg je een idee wat je nodig hebt. Ook ik vind een achterrek met tassen veel handiger, in één sportroller ook gekend als voortas krijg je evenveel als een grote zadeltas. En die tailfin is drie keer duurder dan een Tubus rek, en er passen ook geen normale tassen op.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 29 mar 2024 16:45

De reis die jij gaat maken, maak ik op een racefiets. Kunnen ook stuur-, frame-, en zadeltas op. Met 32 mm banden rij ik asfalt en gravel.
Als je de rest van het jaar lekker wilt gravelen, prima keuze, deze fiets. Maar als je niet de wereld gaat over zwerven, kun je ook lichtvoetiger op pad.
Michiel

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 29 mar 2024 16:52

@fietsvriend: met of zonder kampeeruitrusting?

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 29 mar 2024 17:13

abdr schreef: 29 mar 2024 16:52 @fietsvriend: met of zonder kampeeruitrusting?
Ik lees in de openingspost niks over kampeerspullen. Alleen drie tassen.
Michiel

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 29 mar 2024 17:14

Ik doe t op de racer zonder kampeerspullen. Met een grotere stuurtas (nu een kleintje voor reepjes) moet dat wel kunnen hoor.
Michiel

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 29 mar 2024 17:26

Eén grotere stuurtas die een tent, matje, slaapzak, kookgerei enz. bevat en dan nog tussen een racestuur past?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 mar 2024 17:44

abdr schreef: 29 mar 2024 17:26 Eén grotere stuurtas die een tent, matje, slaapzak, kookgerei enz. bevat en dan nog tussen een racestuur past?
Knap als je dat passend krijgt. Dat moet dan wel mini mini mini spul zijn. Een slaapzak en een matje en je tas zit waarschijnlijk al vol. En alles wat je aan je stuur hangt, kan beter weinig wegen. Een beetje massa aan het stuur en de fiets stuurt idioot nerveus, als in onmogelijk zonder handen aan je stuur te fietsen. Afdalingen zijn dan eigenlijk altijd wel spannend :shock:
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie