Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets te groot of niet?

Marcycle
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2019 18:44

Marcycle 27 mar 2024 12:45

Hey Iedereen,

Vraagje over maatvoering Ridley.
Tot hiertoe altijd maat S gekocht bij andere merken, Giant, Merckx, en dat beviel me steeds. Altijd via de winkel en dan was passen geen probleem. Ik heb dus ook nooit veel aandacht besteed aan de juiste maten van een fiets. Echter, nu heb ik een amper gebruikte 2de hands Ridley Noah maat S op het oog en ik wilde de nu toch wel eens weten of de fiets mij wel effectief zou passen. Via Geometrygeeks zag ik dat de maten toch wel anders zijn, maar als leek op dit vlak geraak ik niet echt wijs de cijfers. Stack en Reach zijn vergelijkbaar met 1 van de 2 andere modellen, maar toptube en vooral Standover zjn een groot verschil. Seattube ook stuk erbij, maar ik heb begrepen dat dit niet echt meer een bepalende factor is tegenwoordig.
Kan er iemand mij wat meer inzicht geven in hoe ik dit moet interpreteren? Ik ga er nu vanuit dat de fiets gewoon te groot voor mij.

Hieronder een printscreen ter illustratie.
compare Noah - TCR - Mourenx.jpg
Alvast bedankt

Marc

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 27 mar 2024 12:54

Hoeveel spacers heb je op jouw Giant zitten? Ik zie vergelijkbare waardes in reach. De stack van de Ridley is wat meer. Maar als je 1 a 1,5 cm aan spacers op de Giant hebt dan is dat ook weer uitgevlakt. Wel worden door toevoegen van spacers de reach iets minder. Dus dan is de Ridley wel iets langer. Dat kun je dan wel weer oplossen door een andere maat stuurpen of een stuur met een andere reach.

Scheelt allemaal niet zo heel veel.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15975
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 mar 2024 14:04

+1
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 mar 2024 15:46

Het ligt er een beetje aan hoever je zadel nu uitsteekt of het er optisch nog uitziet.
Maar voor de rest is het geneuzel in de marge en mm werk. 1 cm spacer er onder uit en je zit gelijk.

En hoe voelt de zit nu? zou je lager willen of misschien iets hoger of heb je niet zo veel last van een kleine aanpassing.

Marcycle
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2019 18:44

Marcycle 27 mar 2024 17:53

De Giant heeft net geen 2cm aan spacers. Om iets relaxer op de fiets te zitten. De Merckx heb ik uitgerust met een langere zadelpen en ongeveer 1,5cm aan spacer weggenomen om net iets sportiever te kunnen zitten. Het ziet er, volgens mij, nog niet onnozel uit.

Nu heb ik mijn allereerste fiets nog staan en ben die eens gaan opmeten. Blijkt het een 53/54 te zijn met gelijkaardige stack, reach en toptube. Wel gemerkt dat ik wat gestrekt zit qua armen, maar met een korter stuurpen zou dat ook opgelost kunnen worden. Op die oude staat 1 van 110. Als ik rechtsta met de fiets tussen mijn benen voel ik de toptube wel zitten, maar niet dat ik de fiets schuin moet zetten.

Voor de Ridley vraagt de verkoper 900 euro, model 2019, maar fiets zelf 2j oud. Geen krasje te bespeuren met volledige Ultegra en amper buiten geweest. Het is dus een buitenkansje. Ik denk dat er +6cm aan spacers opzitten dus kan heel wat spelen met mijn positie.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 27 mar 2024 19:06

De Merckx heeft inderdaad een flinke stack. Dus dat je daar iets af hebt gehaald klinkt logisch.

Als die Ridley jou een goed gevoel geeft dan zou ik het wel weten. Helemaal als er nu voldoende spacers opzitten. Dan kun je nog spelen met de zitpositie.
Ride bikes, not tanks!

Marcycle
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2019 18:44

Marcycle 28 mar 2024 09:49

Idd, en moest het mij achteraf toch niet bevallen kan ik er waarschijnlijk nog wel iets aan overhouden.
Bedankt in ieder geval.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 mar 2024 23:16

Een bovenbuis waar je nauwelijks overheen kan staan, is eigenlijk niet goed. Een fiets die een groot deel van de coronaperiode in de winkel is blijven staan? Dat klinkt niet heel plausibel...

al met al toch wat overpeinzingen waard.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie