Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Loop regelmatig een koudje op, kleding advies gevraagd

tminus3
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2021 09:51

tminus3 25 mar 2024 09:48

Hoi allemaal,

Regelmatig loop ik een koudje op als ik ben wezen fietsen. M'n meeste wielrenkleding komt van Decathlon, en afgelopen jaar geïnvesteerd in o.a. een windstopper, ondershirt met winddicht voorpand, een winterjas met uitritsbare binnenvoering.
Maar hoe warm of fris ik me ook aankleed, vaak een dag of wat na het fietsen hoesten, gerommel en slijm in m'n longen en als het doorzet ook een poos kortademig.

Ik ben longpatient en gevoelig voor onstekingen in m'n longen. Ik fiets om m'n conditie juist op peil te houden, maar bereik nu vaak het tegenovergestelde.

Hebben jullie nog kledingadviezen? Zou merino wol onderkleding helpen?

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 667
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 25 mar 2024 09:53

Draag je een neksjaal?
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2024 09:56

Ik ben bang dat het niet in kleding zit. Als je het niet koud hebt of overmatig warm/zweten dan is het gewoon goed.
Tis niet zo dat Assos ineens heel andere warmte geeft dan Decathlon. Mooier, iets beter ademend misschien, betere pasvorm, maar daar houdt het dan ook echt wel mee op.
Less is bore

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 25 mar 2024 10:07

Ik heb een Foster inhaler die mijn luchtwegen verder open zet en ontstekingsremmend is.
Mogelijk heb je die al maar wellicht ook niet.

Verder denk ik inderdaad dat je het in een neksjaal/buff moet zoeken.
Daarnaast kun je proberen zo veel mogelijk via je neus te ademen.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 25 mar 2024 10:16

Heb je wat op je hoofd? Dat scheelt ook enorm als het fris is.

Doe het lekker rustig aan als het koud is. Dan is het makkelijker om door je neus te ademen en wordt de lucht wat voorverwarmd voordat het je longen ingaat.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 25 mar 2024 10:18

Let ook op wat je doet na het fietsen. De uren gelijk a het trainen ben je vatbaarder en is je weerstand net iets lager. Dus ga dan bijvoorbeeld niet naar de supermarkt.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 25 mar 2024 10:22

Ik zou eerder een Tacx of Wahoo kopen en met deze wisselende temperaturen gewoon lekker binnen trainen. Zoals je zegt ben je gevoelig op je longen, en daar veranderd kleding niet veel aan. Met dit af en toe vochtige natte weer denk ik dat je beter af bent om binnen te fietsen. Je kan ook trachten een afspraak te maken met een longarts ( voor zover je daar aan verbonden bent ) om hem om advies te vragen. Hier werken nagenoeg geen doktoren op het forum, maar een Wild West advies kan je hier altijd krijgen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 mar 2024 10:29

tminus3 schreef: 25 mar 2024 09:48....Ik ben longpatiënt en gevoelig voor ontstekingen in m'n longen.....
Ik zou eerst eens willen weten wat voor soort ontstekingen dit dan zijn en hoe die worden veroorzaakt. En dan moet je, vermoed ik, toch echt bij een arts wezen. Daarna kun je pas iets zinnigs zeggen over je fiets strategie. En het zou mij verbazen als het iets met kleding heeft te maken. Ik denk eerder in de intensiteit van de training in combinatie met trainen in koude vochtige lucht.
Live fast; die young. mijn blog

CharlieP
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 nov 2023 08:42

CharlieP 25 mar 2024 11:55

esmeew schreef: 25 mar 2024 10:18 Let ook op wat je doet na het fietsen. De uren gelijk a het trainen ben je vatbaarder en is je weerstand net iets lager. Dus ga dan bijvoorbeeld niet naar de supermarkt.
Idd, hier dacht ik ook aan. Geen idee hoe je fiets, een rustig rondje of twee uur volle bak. Maar stevig trainen is een flinke aanslag op je immuun-systeem. Waardoor je ook eerder vatbaar bent.

tminus3
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2021 09:51

tminus3 25 mar 2024 12:35

Bedankt voor alle reacties. Ik gebruik een Ventolin inhaler (wanneer nodig), in het verleden ook andere inhalers gebruikt met o.a. ontstekingsremmende werking.
In de hersft/winter/voorjaar gebruik ik altijd een jas met aangeknoopte col die desgewenst tot over de mond/neus reikt.
Ik fiets meestal 2(+) uurtjes met voor mij behoorlijk tempo. Genoeg om flink bezweet te raken iig.
Ik zal eens proberen door m'n neus te ademen, en het wat rustiger aan te doen. En m'n longarts om advies vragen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4232
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 mar 2024 13:01

tminus3 schreef: 25 mar 2024 12:35 …… Ik fiets meestal 2(+) uurtjes met voor mij behoorlijk tempo. Genoeg om flink bezweet te raken iig……
Hier zou het probleem ook in kunnen zitten. Flink bezweet raken leidt ook tot vervelend snel afkoelen.
Ik zou proberen in de koude periode minder intensief te fietsen. Waardoor je ook niet/minder zweet. Wil je toch intensief, dan voorkomen dat je tijdens/na het fietsen snel afkoelt.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8018
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 mar 2024 15:59

Verkoudheid is een virusinfectie dus je warmer aankleden zal echt niet helpen.
De mythe dat tocht of koude je vatbaar maakt voor “een koutje” is ook al achterhaald, het tegendeel lijkt zelfs waar te zijn; kou geeft een boost aan je immuunsysteem. Althans volgens sommige onderzoeken.

In jouw geval zou ik het dan ook zoeken in je bestaande longaandoening (welke?)
Wellicht rij door een sterk vervuilde omgeving (wijk aan zee?) waardoor je een ontstekingsreactie in de luchtwegen krijgt.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Plaats reactie