Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Loop regelmatig een koudje op, kleding advies gevraagd

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1439
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 25 mar 2024 16:33

Verkouden worden is een virale infectie. Heel soms een bacteriële. Sommigen hebben aanleg voor iets astmatisch.
De oorzaak zit niet in je kleding. Praat eens met je h.a. als je dat nog niet gedaan hebt.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 25 mar 2024 18:43

Pollen allergie? Veel fijnstof in de regio waar je fietst?
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4365
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 25 mar 2024 19:36

tminus3 schreef: 25 mar 2024 12:35 Bedankt voor alle reacties. Ik gebruik een Ventolin inhaler (wanneer nodig), in het verleden ook andere inhalers gebruikt met o.a. ontstekingsremmende werking.
In de hersft/winter/voorjaar gebruik ik altijd een jas met aangeknoopte col die desgewenst tot over de mond/neus reikt.
Ik fiets meestal 2(+) uurtjes met voor mij behoorlijk tempo. Genoeg om flink bezweet te raken iig.
Ik zal eens proberen door m'n neus te ademen, en het wat rustiger aan te doen. En m'n longarts om advies vragen.
Indien je flink bezweet raakt, dan heb je in elk geval voldoende kleding aan, of je traint te hard. (of beide)
Nog meer kleding zal dan niet veel extra doen. Ik vermoed dat je het dient te zoeken in de intensiteit verlagen. (ik kom deze tijd bijna nooit bezweet thuis)
Verder +1 voor het door de neus ademen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 mar 2024 20:33

Ga eens rustig fietsen en post hier hoe je dat hebt ervaren,snelheid uit beeld als je een fietscomputer hebt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3533
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 mar 2024 08:30

Pollen kunnen inderdaad een behoorlijk effect hebben. Ik fiets over het algemeen in de maanden april en mei geen deuk in een pakje boter. Vroeger tot mijn grote frustratie, tegenwoordig een gegeven. Of er nu veel pollen in de lucht zitten (en welke?), geen idee.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 26 mar 2024 11:24

Zeker als het kouder is zou mijn advies zijn of rustig fietsen zodat je niet bezweet, en warme kleding aan, of heel kort en heel intensief, soort Cyclocross.

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 26 mar 2024 11:46

jappiex schreef: 26 mar 2024 11:24 Zeker als het kouder is zou mijn advies zijn of rustig fietsen zodat je niet bezweet, en warme kleding aan, of heel kort en heel intensief, soort Cyclocross.
Dat laatste lijkt me niet echt een goed advies voor een longpatient

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1439
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 26 mar 2024 13:47

Gezien dat je Ventolin gebruikt. Dat krijg je niet zomaar. Waarschijnlijk slaan of de kou of het vochtige weer op je longen.
Overleg even met je arts.
De glazen bol blijft wazig, maar probeer eens minder intensief en korter te trainen tot het warmer wordt.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 26 mar 2024 14:14

Een koutje is inderdaad een virus, maar minder weerstand geeft het virus wel meer kans om toe te slaan. Ik gebruik ook Ventolin ivm astma en was in het verleden heeeeel vaak verkouden. Paar dingen die mij helpen. Mond bedek ik nooit meer. Vrij ademen en niet al van de condens natte lucht inademen bevalt met beter. Hoofd altijd bedekken onder de helm, daar verlies je de meeste warmte en mijn inwendige thermostaat werkt niet lekker met wind over (gedeeltelijk kale) hoofd. Ademende kleding, zodat je niet te nat wordt onder je kleding. Hard genoeg fietsen oom warm te blijven. Zeker na zweten redelijk intensief blijven rijden en niet nat van het zweet nog een uur uitrijden en het koud krijgen. Laatste en voor mij belangrijkste volgens mijn eigen bevindingen, direct na het fietsen uitkleden en douchen, niet nog even......(eten, strava, nabieren, koffiedrinkenm, nakletsen, fiets wassen). Sinds ik dat doe heb ik het idee dat mijn weerstand beter overeind blijft en ik (afkloppen) eigenlijk nog maa eens per jaar verkouden wordt.
Ach, ik zeg ook maar wat

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 26 mar 2024 17:07

Ik ben ook erg vatbaar, daarom fiets ik als het koud is binnen. Anders ben je toch steeds twee weken uitgeschakeld.
prj

tminus3
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2021 09:51

tminus3 27 mar 2024 06:56

Bedankt voor jullie reacties allemaal, ik ga de adviezen ter harte nemen, en beginnen met wat rustiger fietsen en door m'n neus proberen te ademen. Eerst weer herstellen. Longarts heeft uit voorzorg antibiotica voorgeschreven, dus eerst ook kuur afmaken.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 mar 2024 12:01

De warming up,podcast beter worden afl. 20 https://www.liveslowridefast.com/beter-worden-podcast
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie