Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ffwd Naven

ChristopheL
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 apr 2018 09:42

ChristopheL 24 mar 2024 14:43

Heeft er iemand wat meer info over de FFWD eigen naven die ze aanbieden als alternatief voor DT Swiss 240 naven voor bepaalde wielen?(vb ryot reeks)
Ze vermelden dat deze een Ratchet mechanisme hebben, maar kan er verder online niets over terugvinden.
Ik ben op zoek naar een set Aero wielen met kwalitatieve en onderhoudsvriendelijke naven en kwam zo bij ffwd wielen uit. Alternatief is Dt swiss.
Wielen laten bouwen zou theoretisch ook kunnen, maar aangezien ik onderhoudsbudget uit fiets lease wil gebruiken voor de nieuwe wielen, ben ik gebonden aan netwerk fietswinkels (b2bike).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15975
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 mar 2024 19:06

Zou het kunnen dat dit ook DT naven met FFWD opdruk zijn?
Ik zou mij niet teveel zorgen maken over FFWD naven, FFWD is een degelijk merk dat, mocht het onverhoeds toch fout gaan, een degelijke garantieafhandeling heeft.
I know myself like no one else
Nothing to defend

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 24 mar 2024 22:22

Het patent op het originele ratchet-mechanisme is verlopen. Vandaar een nieuw systeem bij DT Swiss, Ratchet EXP, en vele ratchet-naven in China.

ChristopheL
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 apr 2018 09:42

ChristopheL 26 mar 2024 21:29

Ik heb het intussen eens bij FFWD zelf nagevraagd en kreeg vriendelijk en vlot antwoord.
De FFWD naaf in 2/1 variant(ryot modellen) zou nagenoeg gelijk zijn aan een DT350 naaf zowel qua constructie als onderhoud.

Op hun wat goedkopere wielen is de constructie analoog maar minder stijf en met goedkopere lagers.

Het hierboven vermelde verhaal van een ge-rebrande DT swiss naaf dan wel een soort van kopie lijkt dus wel te kloppen.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 27 mar 2024 07:24

Ik zou vooral willen weten of lagers e.d. makkelijk verkrijgbaar zijn. Als die heel specifiek zijn en/of lastig verkrijgbaar dan zou ik een andere naaf kiezen. (Gaat de naaf echt kapot dan geloof ik wel dat ffwd e.e.a. netjes afhandelt)

leon1
Forum-lid
Berichten: 3033
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 27 mar 2024 11:27

Als je op de site van FFWD kijkt dan kun je de lagers toch gewoon vinden?

https://www.ffwdwheels.com/nl/products/bearings

Daarnaast lijkt het mij sterk dat je deze lagers moeilijk kan vinden. Als je de juiste codering weet kun je bij elke lagerboer terecht.
Ride bikes, not tanks!

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 27 mar 2024 15:43

Lagers zijn niet altijd goed verkrijgbaar of te vervangen door alternatieven. Vraag maar aan eigenaren van Zipp wielen.
Wellicht dat ffwd dat prima voor elkaar heeft. Ik geef het alleen aan als aandachtspunt, niet om aan te geven dat het bij ffwd een probleem is.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3033
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 27 mar 2024 17:28

Zipp is inderdaad specifiek ja. Maar voor de rest weet ik eigenlijk niet of er echt speciale lagers gebruikt moeten worden. Maar ik ben niet alwetend.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie