Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ketting probleem bij modder

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 23 mar 2024 19:12

Hoi, eerste modder ritje met opgebouwde cyclocrosser gaf me ketting problemen. Vanaf er modder aan te pas kwam begon de ketting van kettingblad te springen. De ketting kon niet meer 'diep' genoeg in het narrow-wide kettingblad gaan en bleef op de tanden staan tot hij er telkens af sprong. 6 keer ketting opnieuw moeten opleggen tot ik het beu was.
Wat kan het zijn? :cry:

Ik rij met grx 600 kettingblad 40T, sram P1110 ketting (geschikt voor mtb zelfs) 11-32 casette en ultegra 6800 derraileur. Mijn insziens is het gebrek aan een clutch niet het probleem.
Ik gebruik squirt chain lube wax. Zou dit samen met de modder te veel 'prut' bijeen brengen waardoor ketting niet meer in de tanden kan? :|

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 24 mar 2024 08:28

Mijn eerste vraag is: waarom een sram ketting bij een shimano set? Heb je al eens een shimano of KMC ketting geprobeerd? Ik zou ik zelf denk ik niet voor een ketting van €10 gaan. Goedkoop is vaak duurkoop.
Verder gebruik ik ook squirt lube op mijn gravelbike en ga daarma door hele diepe modder. Mijn remmen zitten volledigvast van alle klei, maar de ketting blijft schoon. Haal je de overtollige wax aan de zijkant van de ketting weg na het druppelen? Je kunt altijd een ritje olie proberen natuurlijk. Maar ik zou beginnen met een andere ketting.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mar 2024 09:09

Je schrijft eerste rit. Is het voor de hele drivetrain de eerste rit?
Ik zou zeker niet met een relatief goedkope ketting rijden en bij 11 speed gewoon shimano nemen, zeker bij nw

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8018
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 24 mar 2024 09:21

Wat kan het zijn? :cry:
Ik vermoed…. Modder!

Wellicht een combinatie van hobbelige weg en vette klei-modder waardoor de ketting wat opspringt en modder vangt die tussen tandwiel en ketting blijft plakken.

Misschien een schakeltje er tussen uit halen zodat de ketting wat strakker staat?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 mar 2024 09:52

esmeew schreef: 24 mar 2024 08:28 Mijn eerste vraag is: waarom een sram ketting bij een shimano set? Heb je al eens een shimano of KMC ketting geprobeerd? Ik zou ik zelf denk ik niet voor een ketting van €10 gaan. ...
Een ketting is een ketting; daar is niets mis mee...

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 24 mar 2024 10:22

Die goedkope kettingen van Sram slijten zo snel dat het sop de kool niet waard is.

Verder klinkt het alsof je de ketting op de verkeerde tanden van het afwisselend profiel legt. Als je ziet dat de ketting niet goed tussen de tanden zakt, moet je ze 1 tand verder leggen.

Zeker voor 1x systemen waarbij de fabrikant alternerende tandprofielen gebruikt om de ketting zo goed mogelijk op het kettingblad vast te houden, zou ik niet voor een ander merk van ketting gaan.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 mar 2024 10:39

Ik zou het probleem in de derailleur zien en eventueel ketting lengte.

Gemiddeld zal een MTB derailleur of een derailleur met clutch de ketting beter op spanning houden en minder snel je ketting laten overspringen dan de 6800.

Of ook; zelfs profs verslikken zich wel eens in een 1x setup en de ketting gaat er vooraan af... oplossing is een kettingvanger. Of de goedkopere oplossing een voorderailleur over de ketting zetten.

En tenzij je stenen onder de ketting krijgt zou modder toch gewoon opzij geduwd moeten worden door de ketting. Heel stevige klei heb ik wel eens zien opbouwen op een tandwiel, maar dan alleen als de klei niet weg kan.
Bv door bepaalde kettingbeschermers.

Ik verwacht dat de ketting er toch afvliegt door het de bewegingen/schudden/botsen van fiets en ketting. Eerder dan dat de modder echt de oorzaak is.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1441
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 24 mar 2024 11:20

Drkjv schreef: 23 mar 2024 19:12.... en ultegra 6800 derraileur. Mijn insziens is het gebrek aan een clutch niet het probleem.
Weet je dat zeker? Dat is nl. wel waar ik het zou zoeken.
hun fietsen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 24 mar 2024 11:26

Voordelen van een clutch worden zwaar overdreven. Werkt ook aan de onderkant van de ketting, heeft geen invloed op de bovenkant.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 24 mar 2024 16:40

Bedankt voor het meedenken allemaal :winkthumb: enkele antwoorden:

- sram ketting gedeeltelijk gekocht om prijs te drukken. Ook meermaals gelezen dat ketting merk normaal niet uitmaakt behalve wat meer geluid en soms minder duurzaam...
- al 500km zonder problemen gefietst, vandaar mijn verbazing dat het nu ineens mis gaat (vandaag op de baan opnieuw geen problemen)
-ketting leg ik op juiste tanden, anders merk je meteen dat het niet gaat. Ik leg ze erop, maar moest dan telkens hem 'erin' duwen om ketting mooi op tandwiel te krijgen. Vanaf ik enkel meters kan doorfietsen en genoeg druk kan zetten 'duwt' het precies alles weg en past ketting er terug mooi op.
-in de winter enkele renners in amateur cyclocross met o.a. 6800 en 1x11 zien rijden, dus waarom zou het dan niet lukken op mijn fiets?

Ketting is waarschijnlijk inderdaad wat lang, kan zeker wel wat korter. Wou hem juist niet te kort maken, mocht ik toch een clutch derailleur nodig hebben is men ketting dan nog niet te kort.
Eerst nog eens met gewone olie proberen, eventueel inkorten en anders een andere ketting.

Iemand alvast tips voor een beter passende ketting? :mrgreen:

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 434
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 24 mar 2024 16:49

Mijn crosser heeft ook een 6800 derailleur, en dat werkt prima.
Wel met ultegra-crank en Shimano 105(?) ketting.

Soms is de smurrie wel eens erg dik, maar dan nog loopt eerder de band vast in de vork dan de ketting…
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Plaats reactie