Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

magura royak blood mineral olie

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 23 mar 2024 13:51

Korte vraag:
kan je magura royal blood mineral olie in campa hydraulische remmen stoppen? of toch beter de originele campa.
scheelt een paar centen en ik vraag me af of het spul niet gewoon hetzelfde is.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15978
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 mar 2024 15:28

Mixen met andere minerale olie zou ik niet doen maar verder is alle, degelijke, minerale olie toch gewoon bruikbaar.
Als ik tenminste goed geînformeerd ben. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 mar 2024 18:22

In de H11 serie dus de eerste generaties campagnolo remmen kan Magura royal blood en dan zijn zelfs de Magura remblokken te gebruiken. Je hebt dan magnetische zuigers en geen veertje tussen de blokken. Is de remvloeistof blauw dan is het compatible met royal blood. Dit staat dan ook gewoon in de handleiding ( niet van die remblokken )

Later zijn ze overgestapt op een rode remvloeistof zeker in de Ekar, en volgens mij nu ook in de laatste 12sp serie.

Zie pagina 6 van de campagnolo handleiding
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mar 2024 09:12

Probleem met minerale olie is dat er geen standaard is. Ik zou hierdoor nooit twee merken door elkaar gebruiken.
Maar zoals the student aangeeft het staat in de handleiding wat wel en niet mag/kan

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8018
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 24 mar 2024 13:07

Als levenslange hydropneumaat rijder (auto) kan ik zeggen dat elke minerale olie uitwisselbaar is. De eigenschappen kunnen wel anders zijn maar schade kan het niet doen.
Dat is anders met de nieuwe hydrauliek oliën zoals LDS of DOT varianten
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mar 2024 18:37

Mmm ik had begrepen dat DOT een standaard was en minerale niet waardoor het kookpunt bij verschillende minerale oliën anders kan liggen. Nu zullen de minerale van de fietsmerken echt wel goed zijn.

Dot mag je gewoon mengen aldus Hope, heb het net nog even nagekeken.

Plaats reactie