Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

raar achterlicht probleem

Rodolf
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mei 2021 22:21

Rodolf 20 mar 2024 21:26

Mijn fiets heeft een naafdynamo en Herrmans lichten. (Voor: https://herrmans.eu/products/front-ligh ... r8-dynamo/, Dynamo, Achter:
https://herrmans.eu/products/rear-light ... ni-dynamo/).
Sinds 2 dagen doet het achterlicht het niet meer. Ik heb het wiel eruit gehaald en het licht van het spatbord geschroefd, om te merken dat het eigenlijk gewoon terug werkte :?: Ik dacht misschien een slecht contact dat ik per ongeluk had hersteld.

Onderweg zag ik het weer zienderogen dimmen, tot het weer helemaal uit ging.
Er moet ergens een batterij aanwezig zijn want het licht blijft normaal even branden bij stilstand. Misschien is er daar een probleem mee?
Het licht zelf lijkt onmogelijk open te maken zijn, dus ik weet niet goed waar zoeken.
Ik snap niet wat er aan de hand is, iemand een idee?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 20 mar 2024 21:41

Stekker bij naafdynamo los?
Dogma F

Rodolf
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mei 2021 22:21

Rodolf 20 mar 2024 22:19

denk het niet, enkel het achterlicht heeft het probleem

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 mar 2024 07:29

Die achterlichtjes die blijven branden hebben geen batterij maar een of meerdere condensators. Niet aan lopen prutsen. Die achterlichtjes met nabrandfunctie heb je al voor een paar euro.

Maar als het langzaam dimt dan is waarschijnlijk je stroomkring gebroken. En zie je de laatste restjes energie uit de condensator gebruikt worden. Het kan dus ook zijn dat je wel degelijk ergens een slecht contact hebt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 mar 2024 09:07

Veelal is het een slecht contact.
Contactpunten zijn;
- dynamo naar kabel; geen probleem want je voorlicht werkt
- dynamo-kabel naar voorlicht; geen probleem want voorlicht werkt.
- voorlicht-kabel naar achter: mogelijk probleem; omdat voorlicht op je vork vast zit en de kabel vast op je kabel en de vork constant draait is er voortdurend een kleine veranderlijke kracht op die aansluiting. Samen met wat oxidatie is dat dikwijls de plaats van een slecht contact.
- de kabel naar achter is lang; nergens een beschadiging?
- contacten aan je achter kunnen wel een lostrekken of licht oxideren met een slecht contact tot gevolg.

En soms wordt het frame als geleider gebruikt. Dat veroorzaakt soms ook slecht contacten. En zelfs als je toch 2 kabels naar je achterlicht hebt kan er door het frame een soort kortsluiting ontstaan omdat de lichten soms geaard (gewild of ongewild) zijn aan het frame.

Genoeg om na te kijken...

En begin niet aan het licht te prutsen, tenzij je interesse hebt in wat knullige efficiënte electronica schakelingen.

Vocht kan ook nog een ding zijn..

Rodolf
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mei 2021 22:21

Rodolf 21 mar 2024 10:00

Ok, bedankt.
Ik kijk het nog eens allemaal na, zal er een week-end mijn tijd aan verknoeien en zal dan vermoedelijk eindigen met een clip-on 😊

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 25 mar 2024 14:07

Om snel te kijken of het je kabel is kan je even tijdelijk een kabel aansluiten buiten je frame om.
Als dat prima werkt. Dan weet je dat het ergens aan de oude kabel ligt
Gr Roos

Plaats reactie