Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsvakantie 3-4 dagen maximum 400kms met auto

bever
Forum-lid
Berichten: 2128
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 22 mar 2024 00:22

ik heb vorig jaar deze gefietst. Supermooi !

https://www.fietssport.nl/toertochten/5 ... fahrt-2024

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 22 mar 2024 07:50

De Champagnestreek in Frankrijk is ook heel mooi. Glooiend, dus geen zware klims maar wel hoogtemeters op het eind van de rit. En vlak naast de Franse Ardennen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 mar 2024 12:53

Ik ben twee jaar geleden nog door de Champagne streek gefietst. Ik kan me vooral het volgende herinneren
- extreem leeg landschap, geen dorpjes of restaurants onderweg
- graan velden, graan velden en graan velden
- welgeteld een wijngaard gezien. Waar ze die Champagne van maken, was mij een raadsel
Live fast; die young. mijn blog

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 22 mar 2024 12:58

Denk dat je niet echt in de champagne streek hebt gereden.
Er zijn plenty wijngaarden daar.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 mar 2024 13:39

Van Troyes naar Reims naar Chimay. Voor mijn gevoel zat ik er toch niet echt naast of zo :?
Maar ik kan me vooral dit soort wegen heugen:
https://www.google.com/maps/@49.2377527 ... ?entry=ttu
En dit is echt vlakbij de Champagne hoofdstad
Live fast; die young. mijn blog

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 22 mar 2024 14:26

Ik deel de ervaring van rob74, Champagne streek is reusachtig saai, die streetview komt me heel herkenbaar over.

En wat ik me van een bezoek aan zo'n champagne-huis herinner, is dat champagne eigenlijk van eender wat gemaakt kan worden. Verschillende wijnen worden gemengd voor de basis, dus daar kan je al wel wat azijn in kwijt. De uiteindelijke smaak wordt grotendeels bepaald door "liqueur de tirage", een mengeling van suiker, gist en andere geheime ingrediënten die uniek zijn per huis, die voor de gisting op fles en dus de bubbels zorgt. Zo'n een beetje als extra grenadine bij een kriek doen om de laatste resten van de smaak van bier te verdoezelen.

Overigens verleden jaar 4 dagen gefietst in Noord-Frankrijk, zeer aan te raden. Begonnen in Moeskroen, naar de wielerpiste Roubaix, langs Carrefour de l'Arbre en Trouée d'Aremberg, dan meer naar het westen, richting Boulogne-sur-Mer, dan naar Cap Gris Nez, geëindigd in Poperinge. O.a. een deel van de graveltocht "Plug Plug Opaalkust" van De Parcoursbouwer gereden, zeer de moeite, zoals alle Plug Plug's die ik tot hiertoe gereden heb.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 mar 2024 17:28

de cote d'Or, de omgeving van semur en auxois, gelegen tussen auxerre en Langres en Troyes. Supermooie streek met kastelen, abdijen, mooie oude stadjes, en mogelijkheden tot volledig vlak of AGR-hellingen.
De tourgravelrit dit jaar vind er ook plaats. Zoek eens naar semur en auxois, avallon, chateauneuf-en-Auxois, chatillon sur seine, Montbard, Noyers sur seine, Montreal, Chateau de Tanlay, abbaye de fontenay, chateau d'epoisses, commarin, de bron van de seine, ....
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 mar 2024 17:30

de cote d'Or, de omgeving van semur en auxois, gelegen tussen auxerre en Langres en Troyes. Supermooie streek met kastelen, abdijen, mooie oude stadjes, en mogelijkheden tot volledig vlak of AGR-hellingen.
De tourgravelrit dit jaar vind er ook plaats. Zoek eens naar semur en auxois, avallon, chateauneuf-en-Auxois, chatillon sur seine, Montbard, Noyers sur seine, Montreal, Chateau de Tanlay, abbaye de fontenay, chateau d'epoisses, commarin, de bron van de seine, .... vanuit Ninove is het een 5 uur rijden.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8018
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 mar 2024 18:11

Mooie streek om te touren inderdaad!! Troyes is een hele mooie stad, tikje toeristisch in het seizoen, maar zeer de moeite waard! En de omgeving daar is inderdaad heel goed berijdbaar als je niet te veel hoogtemeters wilt maken.
Veel te zien, veel te doen en prachtige fietsparcoursen!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 25 mar 2024 16:23

walter- schreef: 20 mar 2024 11:36
Tomasz007 schreef: 19 mar 2024 00:24 Dag Walter, vanuit 1 hotel ritjes maken, Mullerthal is aan het lijstje toegevoegd, maar daar vind ik niet meteen veel fijne hotels. Ook in de Franse Ardennen was dat wat het probleem...
Dat je geen hotels naar je smaak vindt in de Franse Ardennen is verrassend. Keuze genoeg denk ik. Heb je dan 'speciale' eisen?

Nu niet dat ik zo veel in de Franse Ardennen zit; maar ik heb er toch altijd goed geslapen. En als ik met de fiets was, de fiets op een veilige plaats kunnen achter laten.

Walter
Goh, niet meteen eigenlijk, misschien heb ik gewoon slecht gezocht, suggesties zijn altijd welkom, ik ga vanavond met dit topic aan de slag, alvast bedankt voor alle input!

fred_15
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mar 2024 11:44

fred_15 01 apr 2024 09:26

In de regio La Roche en Houffalize heb je een paar fietshotels met voorzieningen om je fiets veilig te stallen, en da's ruim onder de 400k vanuit Gent.

En als die 400k geen al te harde limiet is ('t zal een goede 500k zijn): de Elzas. Hier kan je opteren voor vlak (langs de Rijn), glooiend (route du vin) of echt wel bergop - en dit alles vlak bij elkaar. En doorgaans heb je hier beter weer dan in de Vogezen.

In Frankrijk hebben ze trouwens een label "accueil vélo" voor fietsvriendelijke logies: https://www.francevelotourisme.com/accu ... ebergement

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 16 apr 2024 16:32

Beste forumleden, alvast van harte bedankt voor al jullie input. Door omstandigheden hebben we nu pas kunnen boeken (verbouwingen gooien soms lelijk roet in het eten). Uiteindelijk is jullie feedback heel waardevol geweest, aangezien het de eerste keer is dat we zoiets willen doen, was het echt wel zoeken.

Uiteindelijk is onze keuze gevallen op Zuid-Limburg, we gaan ons baseren in Heerlen. We gaan vier dagen, eerste dag gaan we vlak rijden langs de Maas (benen activeren na autorit), de resterende drie dagen gaan we drie ritten doen: 1x het parcours van de Amstel (vertrek uit hotel), 1x een rit van Le Coffee ride (rit van een uur met wagen naar Stavelot in de Belgische Ardennen) en 1x een rit in de Eiffel (rit van een dik uur met wagen vanuit hotel). Op deze manier hebben we maximale afwisseling en maken we voor onze eerste keer kennis met heel wat gebieden. De overige suggesties gaan op een lijst voor de komende jaren, alvast nogmaals enorm bedankt!!

Plaats reactie