De nieuwe banden zijn in netto breedte hiel tot hiel afgenomen. dus de oude 25mm tov de nieuwe.
Dit doordat de nieuwe velgen breder zijn vallen ze over het algemeen netto dichter bij de aangegeven breedt.
Ik heb oude 25mm die op 29.6 vallen op mijn velgen bv.
Dat is natuurlijk een (te) extreem verschil
Hoe breed zijn de banden waar je nu op rijdt op de wegfiets?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12665
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12665
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Rijd vooral wat je prettig vind. Zoals de GCN test ook laat zien. Het maakt niet zo veel uit.
Wellicht heffen bepaalde invloeden elkaar op.
Rolweerstand bv hoger bij een bepaald type, maar de luchtweerstand omlaag.
En ding weet ik zeker ervanuit gaan dat een smallere band minder luchtweerstand heeft is een verkeerd uitgangspunt.
Daar heb je ook de wielen, het frame en de rijder voor nodig. Dat is dus voor ons amateurs nooit na te gaan.
Als ik hoe hoe relatief klein het verschil is tussen een MTB en een racer op de weg. slechts 6 tot 8%
Wat zou het verschil dan zijn op maximaal zijn met een band die veranderd met 2 of 4mm.
Het grootste verschil kan hem erin zitten dat je op slechter wegdek zelf uitgeruster blijft en dat op lange tochten de doorslag geeft.
Waarom bouwen steeds meer gravelrijders een MTB om tot gravelbike?
Byciclerollingrestistance is een leuke site, vind ik echt. Maar waar rijd ik op ronde traanplaat?
Wat is die test waard? die zegt vooral iets over het karkas en niets over het rubber. Een relatief hard rubber en dun loopvlak met soepel karkas gaat daar goed scoren. En juist diverse types rubber zijn heel gevoelig voor verschillede type asphalt. Je hebt een soort micro asphalt en grover asphalt.
Dat schijnt aldus de autofabrikanten nogal uit te maken qua weerstand en combinatie met type rubber.
Wellicht heffen bepaalde invloeden elkaar op.
Rolweerstand bv hoger bij een bepaald type, maar de luchtweerstand omlaag.
En ding weet ik zeker ervanuit gaan dat een smallere band minder luchtweerstand heeft is een verkeerd uitgangspunt.
Daar heb je ook de wielen, het frame en de rijder voor nodig. Dat is dus voor ons amateurs nooit na te gaan.
Als ik hoe hoe relatief klein het verschil is tussen een MTB en een racer op de weg. slechts 6 tot 8%
Wat zou het verschil dan zijn op maximaal zijn met een band die veranderd met 2 of 4mm.
Het grootste verschil kan hem erin zitten dat je op slechter wegdek zelf uitgeruster blijft en dat op lange tochten de doorslag geeft.
Waarom bouwen steeds meer gravelrijders een MTB om tot gravelbike?
Byciclerollingrestistance is een leuke site, vind ik echt. Maar waar rijd ik op ronde traanplaat?
Wat is die test waard? die zegt vooral iets over het karkas en niets over het rubber. Een relatief hard rubber en dun loopvlak met soepel karkas gaat daar goed scoren. En juist diverse types rubber zijn heel gevoelig voor verschillede type asphalt. Je hebt een soort micro asphalt en grover asphalt.
Dat schijnt aldus de autofabrikanten nogal uit te maken qua weerstand en combinatie met type rubber.