Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Echt warm jack met één onderlaag

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12726
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 mar 2024 11:20

Dat zijn vaak ook hele lastige persoonlijke dingen.

Een windstopper vind ik ook ideaal. Zeker in deze tijd wanneer de tempratuur begin en einde van de dag behoorlijk snel kunnen veranderen.
Ik weet voor mezelf prima wat ik aan moet, maar een ander adviseren is toch lastig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6116
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 mar 2024 11:28

Volgens mij zijn er al genoeg opties genoemd voor warme fietsjacks.
Ik herken wel dat veel lagen minder lekker fietsen, voor mij zit hem dat dan vooral rond de armen/schouders. Ik heb daarom altijd een mouwloos zweethemd aan, als het kouder is pak ik een iets dikkere, is het heel warm doe ik de dunste/meest ventilerende.
En als laatste laag toch vaak de windbody. Die heb je dun, dik, gevoerd, etc. Voor mij is het wind tegenhouden voldoende. Maar misschien dat TS wel een iets dikkere uitvoering wil. Het blijft een body, dus je armen blijven vrij.
Daartussen heb ik vaak genoeg aan armstukken en een normaal korte mouwen fietsshirt. Maar voor TS misschien dat warme winterjack (al dan niet in combinatie met armstukken). Uiteindelijk zijn het dan 3 lagen, en niet de gewenste 2 lagen. Maar bereik je misschien wel het doel van makkelijk kunnen blijven bewegen.

En ja, als je afkoelen via voeten, handen en hoofd weet te beperken, dan heeft je core het ook warmer. Stom gezegd helpt een paar voetbalsokken tot onder je knie (of ski sokken), onder je lange broek of beenstukken, je onderbenen warm houden en daarmee ook beter je voeten warm houden. Idem voor dat bufje onder je helm of bij je nek.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 mar 2024 11:53

Vooral je hoofd en je romp moet je goed warm houden. Via je hoofd verlies je heel veel warmte. Een goede muts/buff plus een warm jack doet het veel beter dan een bloot hoofd, een te dun jack, maar wel warme handschoenen en overschoenen. Je lichaam zal ten eerste altijd de vitale lichaamsfuncties op temperatuur proberen te houden. dat is dus je romp en hoofd. Uitstekende delen (armen, vingers, tenen) komen pas op de tweede plaats. Help dus je lichaam om romp + hoofd warm te houden, dan blijft er rest warmte over de rest van de ledematen.
Live fast; die young. mijn blog

svdveen
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 mar 2008 12:20

svdveen 12 mar 2024 11:55

Dank voor alle antwoorden. Ik ben inderdaad een koukleum. Gelukkig heb ik, na best wel lange tijd, nu de koude voeten en handen onder controle. Het hoofd is ook goed bedekt. Ik fiets meestal ritjes van een uur of drie, niet al te intens maar wel met intensere stukjes heuvelop en dergelijke. Ik zweet redelijk snel en fiets vaak heuvels hier in het Montferland, dus zoals ik al zei best wat intensiteitswisselingen en ook koude heuvelaf-stukken waarbij de kou nog meer een rol speelt...
Het Castelli alpha ros 2 jack klinkt inderdaad als een geschikt jack, maar ik zie ook dat deze op veel plekken uitverkocht is en niet meer terugkomt. Weten jullie of er een vervanging is? De light versie van het jack, die nog wel ruimschoots te verkrijgen is, is wat mij betreft niet warm genoeg.
Ik denk trouwens dat ik het minder ademen van een dikker winterjack een minder groot nadeel vind dan een te dun jack waarin ik het koud heb. Het is nou ook weer niet zo dat het zweet van m'n lijf af klotst...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6116
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 mar 2024 13:02

Je zweet redelijk snel.
Je hebt inspanning omhoog om dan weer koud omlaag te gaan --> Dan wil je niet teveel bezweet zijn, want dat doet je juist afkoelen. Dus gegeven jouw situatie zou ik net op een omgekeerde conclusie uitkomen. Namelijk wél ademend zijn, om te voorkomen dat je het koud krijgt.

Ook hier kan een windbody een mooi en flexibele toevoeging zijn trouwens.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

derxx
Forum-lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 12 mar 2024 13:13

svdveen schreef: 12 mar 2024 11:55 Het Castelli alpha ros 2 jack klinkt inderdaad als een geschikt jack, maar ik zie ook dat deze op veel plekken uitverkocht is en niet meer terugkomt. Weten jullie of er een vervanging is? De light versie van het jack, die nog wel ruimschoots te verkrijgen is, is wat mij betreft niet warm genoeg.
Ik denk trouwens dat ik het minder ademen van een dikker winterjack een minder groot nadeel vind dan een te dun jack waarin ik het koud heb. Het is nou ook weer niet zo dat het zweet van m'n lijf af klotst...
Ik heb diezelfde vraag aan Castelli gesteld nadat mijn Alpha RoS2 door een val beschadigd was geraakt. De Alpha Doppio RoS is de directe vervanger. Ik heb zelf voor de lichtere Alpha Ultimate gekozen. Deze is een stuk lichter dan mijn RoS2, maar ik vond hem net zo warm eerlijk gezegd. Komt totaal geen wind door aan de voorkant, en de binnenlaag is lekker warm. Met 3 graden reed ik alleen met een onderhemd met lange mouwen en deze jas aan zonder problemen.
Afbeelding

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2169
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 12 mar 2024 13:59

1094 schreef: 11 mar 2024 15:05 Ik zou zeggen Castelli alpha ros 2 jack maar als ik dit zo lees denk ik dat dit niet warm genoeg is voor jou :mrgreen:
+1

Dat jack heb ik ook. Vorig jaar met temperaturen van -8 niet koud gehad met dat jack en 1 ondershirt lange mouw.

Maar als TS met 7-8 graden nog 4 lagen nodig heeft om warm te blijven (ongeacht soort/kwaliteit kleding), dan is het risky business om met alleen een jack & shirt erop uit te gaan bij lagere temperaturen. 7-8 graden is al een temperatuur waarbij ik al in 2 lagen rij (ondershirt lm en wintertrui lm) met een dunne lange broek of al driekwart broek.
Ietsje harder doorfietsen helpt natuurlijk ook wel (deels) bij warm blijven.

4 lagen met 7-8 graden dan zou ik het juist weer koud krijgen op termijn van alle zweet dat zich ophoopt.
Dogma F

0475
Forum-lid
Berichten: 833
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 12 mar 2024 15:55

Ramon73 schreef: 12 mar 2024 13:59 4 lagen met 7-8 graden dan zou ik het juist weer koud krijgen op termijn van alle zweet dat zich ophoopt.
Misschien is dat hét probleem waarmee TS kampt. Misschien ook hier: minder is meer.

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 13 mar 2024 13:57

Heb zelf twee jassen met Gore Tex. Ene met Inifinium en de andere met Windstopper. Beide van Sportful.

Maar als ik echt warme zoek pak ik altijd mijn Santini Vega jacket met een Polartec membraam. Is met afstand het warmste wat ik heb. Nu in de sale bij Futurumshop zie ik. Rij zelf overigens altijd met één onderlaag en ben ook een koukleum.

Jaren met Sportful en Castelli gereden maar inmiddels een Santini fam geworden. Zelfde prijsniveau als Castelli maar vind de afwerking met iets beter.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4542
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 13 mar 2024 15:10

rob74 schreef: 12 mar 2024 11:53 Vooral je hoofd en je romp moet je goed warm houden. Via je hoofd verlies je heel veel warmte. Een goede muts/buff plus een warm jack doet het veel beter dan een bloot hoofd, een te dun jack, maar wel warme handschoenen en overschoenen. Je lichaam zal ten eerste altijd de vitale lichaamsfuncties op temperatuur proberen te houden. dat is dus je romp en hoofd. Uitstekende delen (armen, vingers, tenen) komen pas op de tweede plaats. Help dus je lichaam om romp + hoofd warm te houden, dan blijft er rest warmte over de rest van de ledematen.
Dit is volgens mij key.

Neil
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 31 mar 2022 16:08

Neil 14 mar 2024 07:51

Kan het niet zijn dat kou went? Ik loop regelmatig onder de 8 graden even in een t shirt naar de supermarkt (2x7 minuten lopen). Met zulke oefeningen went je lichaam hier ook aan. Misschien kleedt je je ook bewust warm aan om de erste 15 minuten warm door te komen. Even accepteren dat het de eerste 15 minuten op de fiets fris is, daarna ben je warm getrapt.
Scott Addict Gravel 2022
Colnago CX Zero 2016
Colnago Super 1991
Peugeot P10S 1985
Cube AMS 110 2011

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5095
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 mar 2024 08:03

Ja precies. Als ik het de 1e 15min niet fris heb, ben ik te warm gekleed.

Plaats reactie