Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Echt warm jack met één onderlaag

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 mar 2024 08:03

kxlight schreef: 13 mar 2024 15:10
rob74 schreef: 12 mar 2024 11:53 Vooral je hoofd en je romp moet je goed warm houden. Via je hoofd verlies je heel veel warmte. Een goede muts/buff plus een warm jack doet het veel beter dan een bloot hoofd, een te dun jack, maar wel warme handschoenen en overschoenen. Je lichaam zal ten eerste altijd de vitale lichaamsfuncties op temperatuur proberen te houden. dat is dus je romp en hoofd. Uitstekende delen (armen, vingers, tenen) komen pas op de tweede plaats. Help dus je lichaam om romp + hoofd warm te houden, dan blijft er rest warmte over de rest van de ledematen.
Dit is volgens mij key.
Dit schreef de vraagsteller een paar posts daarvoor:
Dank voor alle antwoorden. Ik ben inderdaad een koukleum. Gelukkig heb ik, na best wel lange tijd, nu de koude voeten en handen onder controle. Het hoofd is ook goed bedekt.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 14 mar 2024 08:11

svdveen schreef: 12 mar 2024 11:55
Het Castelli alpha ros 2 jack klinkt inderdaad als een geschikt jack, maar ik zie ook dat deze op veel plekken uitverkocht is en niet meer terugkomt. Weten jullie of er een vervanging is? De light versie van het jack, die nog wel ruimschoots te verkrijgen is, is wat mij betreft niet warm genoeg.
Volgens mij is daar de Alpha ultimate insulated voor in de plaats gekomen.
Dogma F

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 mar 2024 08:15

Dit stond op de vorige pagina:

Ik heb diezelfde vraag aan Castelli gesteld nadat mijn Alpha RoS2 door een val beschadigd was geraakt. De Alpha Doppio RoS is de directe vervanger. Ik heb zelf voor de lichtere Alpha Ultimate gekozen.
Het blijft lastig, lezen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 14 mar 2024 08:18

havana schreef: 14 mar 2024 08:15 Dit stond op de vorige pagina:

Ik heb diezelfde vraag aan Castelli gesteld nadat mijn Alpha RoS2 door een val beschadigd was geraakt. De Alpha Doppio RoS is de directe vervanger. Ik heb zelf voor de lichtere Alpha Ultimate gekozen.
Het blijft lastig, lezen.
Nee! Ik heb dat wel degelijk gezien. Maar op de site van Castelli zet men de Alpha toch echt in de markt als warmste jack. Warmer dan de Doppio tenminste.
Dogma F

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 mar 2024 08:22

Ah, my bad. Ik zal het even bij mijn contactpersoon bij Castelli navragen.
Laatst gewijzigd door havana op 14 mar 2024 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 mar 2024 10:09

En ik heb antwoord
Het klopt inderdaad dat het Alpha Doppio jack de opvolger is van Alpha RoS 2. De nieuwe Doppio versie is langs buiten nog altijd opgebouwd met het Gore Tex Infinium membaan. Met andere woorden volledig winddicht. Dankzij strategische taping van de naden op de schouders is het jack ook nog eens waterdicht gemaakt

Het Alpha Ultimate jack maken we gebruik van het Polartec NeoShell membraan. Het grote verschil met Gore is dat het Polartec veel rekbaarder is en een hoger ademend vermogen heeft. De pasvorm is dus nog beter terwijl het draagcomfort ook een stukje naar omhoog gaat in vergelijking met de Alpha Doppio

Qua isolatie maken ze allebei gebruik van hetzelfde materiaal, de binnenste vest is dus identiek. Op vlak van warmte zou de Alpha Ultimate nog iets warmer moeten zijn maar dat heb ikzelf helaas nog niet goed kunnen uitproberen

derxx
Forum-lid
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 14 mar 2024 12:55

havana schreef: 14 mar 2024 10:09 En ik heb antwoord
Het klopt inderdaad dat het Alpha Doppio jack de opvolger is van Alpha RoS 2. De nieuwe Doppio versie is langs buiten nog altijd opgebouwd met het Gore Tex Infinium membaan. Met andere woorden volledig winddicht. Dankzij strategische taping van de naden op de schouders is het jack ook nog eens waterdicht gemaakt

Het Alpha Ultimate jack maken we gebruik van het Polartec NeoShell membraan. Het grote verschil met Gore is dat het Polartec veel rekbaarder is en een hoger ademend vermogen heeft. De pasvorm is dus nog beter terwijl het draagcomfort ook een stukje naar omhoog gaat in vergelijking met de Alpha Doppio

Qua isolatie maken ze allebei gebruik van hetzelfde materiaal, de binnenste vest is dus identiek. Op vlak van warmte zou de Alpha Ultimate nog iets warmer moeten zijn maar dat heb ikzelf helaas nog niet goed kunnen uitproberen
Dat is precies hetzelfde als wat ze tegen mij zeiden. Ik heb uiteindelijk ervoor gekozen om de Alpha Ultimate te kopen als vervanger voor mijn Alpha RoS 2 waar een gat in zit door een val. Ik ga deze wel nog proberen te laten herstellen dmv een goretex patch. Maar zoals eerder gezegd kan ik de Alpha Ultimate wel aanraden tov de Alpha RoS 2. Hij is een stuk lichter, en zit strakker (aero ftw 😉), maar hij is net zo warm en winddicht. Ik heb er in een aanbieding iets van 170,- voor betaald, wat 40,- minder was dan ik voor mijn Alpha RoS 2 betaald had in een aanbieding.
Afbeelding

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 14 mar 2024 15:13

Sportful Supergiara Jacket, ik heb het nooit koud in deze jas. Gezien het aantal positieve ervaringen met Castelli is dat wellicht een beter advies.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 14 mar 2024 21:04

havana schreef: 14 mar 2024 10:09 En ik heb antwoord
Het klopt inderdaad dat het Alpha Doppio jack de opvolger is van Alpha RoS 2. De nieuwe Doppio versie is langs buiten nog altijd opgebouwd met het Gore Tex Infinium membaan. Met andere woorden volledig winddicht. Dankzij strategische taping van de naden op de schouders is het jack ook nog eens waterdicht gemaakt

Het Alpha Ultimate jack maken we gebruik van het Polartec NeoShell membraan. Het grote verschil met Gore is dat het Polartec veel rekbaarder is en een hoger ademend vermogen heeft. De pasvorm is dus nog beter terwijl het draagcomfort ook een stukje naar omhoog gaat in vergelijking met de Alpha Doppio

Qua isolatie maken ze allebei gebruik van hetzelfde materiaal, de binnenste vest is dus identiek. Op vlak van warmte zou de Alpha Ultimate nog iets warmer moeten zijn maar dat heb ikzelf helaas nog niet goed kunnen uitproberen
Hebben we allebei gelijk :mrgreen:
Doppio is de vervanger, maar Ultimate is warmer.
Dogma F

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1074
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 14 mar 2024 22:36

Ik heb de voorloper van de Café du Cycliste Leonie, welke echt geweldig was. Nu na zo'n 10 jaar gebruik begint die wel wat dunner te worden. Maar ik heb er onlangs nog een nieuwe rits in laten zetten omdat de jas nog wel goed mee kan. Ze hebben een nog dikkere "Albertine" dat is wellicht wat voor TS.

Plaats reactie