Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Kledingsets inzameling?

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1440
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 05 mar 2024 11:32

Je kunt kleding die je niet nodig hebt natuurlijk naar de lokale kringloopwinkel brengen. Of een mailtje naar de lokale wielervereniging om het gratis af te laten halen.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 05 mar 2024 13:25

Er zijn op Facebook ook 'gratis' groepen.
Wij hebben zo recent twee matrassen van een jaar of 7 weggegeven. Die waren op zich nog goed, hier en daar een vlekje, maar dat krijg je met wat gepoets weer weg. We wilden switchen naar iets hardere matrassen. De mevrouw die ze kwam halen was er dolgelukkig mee en snapte niet dat wij die gratis weggaven.

Je weet op zich natuurlijk niet of de 'koper' het echt nodig heeft/niet kan betalen of dat iemand bewust die sites afschuimt en gewoon koopje wil doen. En ze daarna misschien zelf weer doorverkoopt.

Critic
Forum-lid
Berichten: 922
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 05 mar 2024 14:13

Misschien via internet contact opnemen met team amani? Zo een Afrikaans gravel team dat fietsen stimuleren wil?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4365
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 05 mar 2024 14:31

Wat gebeurt er overigens met dit soort kleding, welke in de bak bij de supermarkt gedaan wordt? Normale kleding daaruit wordt wel hergebruikt staat aangegeven. (uiteraard wanneer deze nog geschikt is)

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1440
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 05 mar 2024 15:31

In Nederland moet je inschrijven op een aanbesteding van de gemeente als je je kleding wilt inzamelen in bakken.
De gunning gaat naar de hoogste bieder.
De kleding gaat doorgaans in balen naar Afrika en wordt daar gedumpt.
Wat niet gedragen kan worden, blijft als afval daar.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8367
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 mar 2024 16:00

BertL schreef: 05 mar 2024 15:31 In Nederland moet je inschrijven op een aanbesteding van de gemeente als je je kleding wilt inzamelen in bakken.
De gunning gaat naar de hoogste bieder.
De kleding gaat doorgaans in balen naar Afrika en wordt daar gedumpt.
Wat niet gedragen kan worden, blijft als afval daar.
En dat is ook daar een heel groot probleem.

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 mar 2024 16:10

KNWU / Thea van Rijnsoever heeft ooit iets gedaan op dit gebied. Geen idee of het nog actief is.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8367
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 mar 2024 16:21

Zullen er in de ontwikkelingslanden echt zoveel fietsgroepjes opgezet worden dat al het overschot aan goede fietskleding uit Nederland/Europa gebruikt gaat worden?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15975
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mar 2024 17:21

Een artikel uit 2017, geen idee of het nu anders is.
Liefst 96% van de naar schatting 50.000 ton oude kleding die vorig jaar werd ingezameld via de bekende containers gaat niét naar een ontwikkelingsland. Dat blijkt uit een rondvraag van deze krant. In plaats daarvan belanden de kledingstukken op de tweedehandsmarkt, waar er grof geld mee verdiend wordt.
Eigen ervaring.
Ik heb ooit een oud, maar splinternieuw, clubshirt van mij te koop zien staan op een Poolse "vintage" site.
Mijn initialen stonden er op de binnenkant nog in. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 06 mar 2024 13:21

Klopt. In België staan bij veel kerken van die grote kledingcontainers. Vroeger dacht iedereen dat die naar het goede doel gingen. Maar dat is inderdaad gewoon een business. Sindsdien zoek ik voor oude kleding persoonlijk mensen die ze kunnen gebruiken.

Ik heb dit weekend heel wat T-shirts en een paar broeken die al jaren onaangeroerd in de kast lagen naar het lokale asielcentrum gebracht. Zeker voor mannenkleding hebben ze grote nood aan draagbare kledij.

Maar ik vermoed dat die asielzoekers niet meteen gaan wielrennen...

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1440
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 06 mar 2024 18:10

Sowier schreef: 06 mar 2024 13:21 Klopt. In België staan bij veel kerken van die grote kledingcontainers. Vroeger dacht iedereen dat die naar het goede doel gingen. Maar dat is inderdaad gewoon een business. Sindsdien zoek ik voor oude kleding persoonlijk mensen die ze kunnen gebruiken.

Ik heb dit weekend heel wat T-shirts en een paar broeken die al jaren onaangeroerd in de kast lagen naar het lokale asielcentrum gebracht. Zeker voor mannenkleding hebben ze grote nood aan draagbare kledij.

Maar ik vermoed dat die asielzoekers niet meteen gaan wielrennen...
Weggeeffiets erbij en die mannen opnemen. Voor je het weet winnen ze een koers.
hun fietsen.

Echo
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 12 mar 2024 09:55

Wielerkleding is natuurlijk wel iets specifieks. Daar zitten ze bij een kringloop of een AZC niet echt op te wachten lijkt me. Voor "normale" kleding is er een prima 2ehandsmarkt. In de recyclebak voor vernietiging/hergebruik druist een beetje tegen mijn gevoel in voor gloednieuw spul....
Bij de lokale wielervereninging rijden ze in clubkleding, daar gaat echt niemand met een gekregen TourduALS setje fietsen...
Dan maar op zoek naar een goede recyclebak, waar het niet direct de verbrandingsoven in gaat.
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo2 user :like:

Plaats reactie