Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravel of roadbike?

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 mar 2024 11:45

Nu heb ik een canyon aeroad en als winterfiets een canyon grizl. De eigenlijke bedoeling van de grizl was om vaak offroad te gaan in de winter, maar ik merk dat dit totaal mijn ding niet is en ik zou de grizl dus willen vervangen door iets anders. Voorbije winter heb ik dus de hele tijd op asfalt gereden en geen 1x offroad.

Ik twijfel nu of ik hem zou vervangen door een ultimate of een grail vooral om in de winter te rijden. De grail heeft het voordeel dat ik zekerder ben op natte ondergrond, maar ik vermoed trager op de weg?

Ultimate heeft dan het voordeel dat ik hem eens kan gebruiken voor de voorjaarsklassiekers, sneller is op de weg voor de groepsritten tijdens de winter met de club. En dat ik echt een vervang racer heb moest het nodig zijn. Nadeel is dan dat je misschien vlugger lek zal rijden in de winter en het iets gevaarlijker is in natte omstandigheden. Of valt dit op te lossen met 32mm winterbanden?

Dusja, wat zouden jullie kopen in mijn geval?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 01 mar 2024 11:54

Met een brede raceband kan je je huidige fiets blijven rijden, of kiezen tussen de twee alternatieven. En er zijn ook niet-Canyons die aan je wensen voldoen.

Ik heb vorig weekend een 'voorjaarsklassieker' gereden met mijn gravelbike en 34mm racebandjes. Het voelde niet aan alsof ik veel snelheid miste om eerlijk te zijn.

Die gravelbike (Open UP) is mijn enige fiets op mijn tweede adres, ik overweeg wel hem te vervangen (omdat het kriebelt) door een 'aero' gravelbike zoals de Factor Ostro Gravel. Met twee wielsets is dat een heel polyvalente oplossing.
Afbeelding

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 434
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 01 mar 2024 12:06

Ik zou inderdaad eerst ns kijken wat je vindt als je racebandjes onder de Grizl legt.
(Tenzij je gewoon een Ultimate in je hoofd hebt, want dan wordt dat m uiteindelijk wel ;) )
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 mar 2024 12:49

Ik snap niet helemaal waarom je van de grizl wilt overstappen op de grail.
Zijn bijna zelfde fietsen ?
Dus geen idee waarom je op een grail zekerder zou zijn op een natte ondergrond.

En grizl met racefiets banden. (ik rijd hem met 32/34 banden) rijd ook prima als racefiets.
Alleen iets zwaarder/minder aero dan echte racefiets.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 mar 2024 12:58

DDX schreef: 01 mar 2024 12:49 Ik snap niet helemaal waarom je van de grizl wilt overstappen op de grail.
Zijn bijna zelfde fietsen ?
Dus geen idee waarom je op een grail zekerder zou zijn op een natte ondergrond.

En grizl met racefiets banden. (ik rijd hem met 32/34 banden) rijd ook prima als racefiets.
Alleen iets zwaarder/minder aero dan echte racefiets.
ik heb de grizl 6 dus de alu versie. Is met zijn net geen 12kg toch wel aan de zware kant. Ik had alu gekozen omdat ik hem toch offroad ging gebruiken met 45mm banden en het qua gewicht ook niet veel ging uitmaken. Maar nu zou ik toch liever een lichtere carbon model hebben omdat ik er toch uitsluitend op de weg mee ga fietsen. Dat is de reden, niet van meer of minder zeker zijn dan met de grizl.
Qua comfort zal die alu grizl met racefietsbanden ook wel knetterhard zijn vrees ik. Want dat is met 3 bar in de banden zelfs al het geval.
Laatst gewijzigd door Djemz op 01 mar 2024 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 01 mar 2024 13:00

Als je dan toch een andere Canyon wil voor de winter misschien de Endurace?
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 mar 2024 13:02

Slowracer schreef: 01 mar 2024 13:00 Als je dan toch een andere Canyon wil voor de winter misschien de Endurace?
Had ik inderdaad ook al bekeken, maar in XL vind ik het kader niet meer mooi. Alle andere modellen zijn iets langer waardoor het er iets meer in proportie uit ziet.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15978
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 mar 2024 13:09

Djemz schreef: 01 mar 2024 12:58 ........ Maar nu zou ik toch liever een lichtere carbon model hebben ...............
Meer reden moet je toch niet hebben. :)
Je kan met elke racefiets in de winter rijden, nu met de schijfremmen kunnen bijna alle fietsen minimum 28 mm bandjes hebben.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 mar 2024 13:41

Nu vind ik in de winter off road met de gravelracer ook niet ideaal. Ik doe het af en toe voor de fun, maar gravel is in principe over droge, rechte, onverharde paden. Dan komt veel meer het voordeel naar boven van het ontdekken van nieuwe routes in je omgeving, zonder je druk te maken wat voor ondergrond je tegenkomt.

Een winterfiets is in principe een goedkopere fiets waar wat aan kapot kan zonder tranen. Ruimte en nokjes voor spatborden zijn een pre als je er ook in de regen op uit trekt (mij niet gezien). In mijn geval is het een carbon fiets met Shimano 11 speed i.p.v. een dure stalen fiets met steeds zeldzamer wordend Campa 10 speed.

Ik zou nu dus eigenlijk geen kosten gaan maken voor een andere winterfiets. Gewoon deze fiets voorzien van spatborden en banden die voor jou de ideale balans geven tussen veilig gevoel en snelheid. En misschien het gravelen in de zomer nog eens een kans geven.

Veel records ga je toch niet breken in de winter of regen in de zomer. Dat gewicht lijkt mij niet echt van belang.

Ga je echt niet off road, dan past in een beetje racefiets tegenwoordig ook 35mm. Als dat geen veilig gevoel geeft, dan gaat een cm meer dat ook niet doen.
Campagnolo Ultra Dork

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 mar 2024 14:16

Djemz schreef: 01 mar 2024 12:58 ik heb de grizl 6 dus de alu versie. Is met zijn net geen 12kg toch wel aan de zware kant. Ik had alu gekozen omdat ik hem toch offroad ging gebruiken met 45mm banden en het qua gewicht ook niet veel ging uitmaken. Maar nu zou ik toch liever een lichtere carbon model hebben omdat ik er toch uitsluitend op de weg mee ga fietsen. Dat is de reden, niet van meer of minder zeker zijn dan met de grizl.
Qua comfort zal die alu grizl met racefietsbanden ook wel knetterhard zijn vrees ik. Want dat is met 3 bar in de banden zelfs al het geval.
Die 3 bar is in die 45mm banden ?
Want dan snap ik je opmerking over knetterhard wel ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 mar 2024 15:56

raven14 schreef: 01 mar 2024 11:54 Met een brede raceband kan je je huidige fiets blijven rijden, of kiezen tussen de twee alternatieven. En er zijn ook niet-Canyons die aan je wensen voldoen.

Ik heb vorig weekend een 'voorjaarsklassieker' gereden met mijn gravelbike en 34mm racebandjes. Het voelde niet aan alsof ik veel snelheid miste om eerlijk te zijn.

Die gravelbike (Open UP) is mijn enige fiets op mijn tweede adres, ik overweeg wel hem te vervangen (omdat het kriebelt) door een 'aero' gravelbike zoals de Factor Ostro Gravel. Met twee wielsets is dat een heel polyvalente oplossing.
Dit dus!

Keuzes maken wat je wilt. En wat al wordt gezegd ik vind gravelen niet zo,n ideale wintersport.
Of beter gezegd niet als het zo zeiknat is. Hetzelfde met de MTB overigens.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 mar 2024 17:36

DDX schreef: 01 mar 2024 14:16
Djemz schreef: 01 mar 2024 12:58 ik heb de grizl 6 dus de alu versie. Is met zijn net geen 12kg toch wel aan de zware kant. Ik had alu gekozen omdat ik hem toch offroad ging gebruiken met 45mm banden en het qua gewicht ook niet veel ging uitmaken. Maar nu zou ik toch liever een lichtere carbon model hebben omdat ik er toch uitsluitend op de weg mee ga fietsen. Dat is de reden, niet van meer of minder zeker zijn dan met de grizl.
Qua comfort zal die alu grizl met racefietsbanden ook wel knetterhard zijn vrees ik. Want dat is met 3 bar in de banden zelfs al het geval.
Die 3 bar is in die 45mm banden ?
Want dan snap ik je opmerking over knetterhard wel ;)
Voor op de baan in 40mm banden. Maar 5 bar in 30mm banden gaat het er ook niet beter op maken denk ik.

Plaats reactie