Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

3d geprinte zadels

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 02 mar 2024 15:00

thestudent schreef: 02 mar 2024 12:39
Sowier schreef: 02 mar 2024 11:20 Ik heb een Ali versie. Ik vraag me af of het effectief 3d print is, maar het zit héél comfortabel.
De shell is plastic en heeft een klein beetje flex. Dat zorgt voor comfort. Het zadel zelf is anti-slip. Je gaat zitten en blijft in die positie zitten. Geen geschuifel meer.

Iets wat iedereen voor zichzelf moet uitmaken maar ik kan het geld niet uitgeven wat ze voor de premium 3D zadels vragen.
Deze kostte 12 euro... Absurd weinig eigenlijk. Valt af te wachten hoe lang dit meegaat, maar ik heb goeie ervaringen met m'n andere Ali zadels die nu al een paar jaar hun werk voorbeeldig doen.

Afbeelding
die is niet echt 3d geprint denk ik. Maar ze springen gewoon op het uiterlijk namaken.
Denk ik eigenlijk ook.
En toch zit het me beter dan de niet-3D look versie van dit zadel.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 mar 2024 15:13

1094 schreef: 02 mar 2024 14:14
thestudent schreef: 02 mar 2024 12:10 De meeste 3d geprinte zadels zijn gewoon een prima marketingtruc voor een omslachtige en relatief dure productiemethode.

Alleen iets op basis van een 3d+belasting model van de onderkant van je bekken en edele delen. In combinatie met een perfect maatwerk zadel zou het 3d printen van zadels zeer nuttig maken. En dan moet dat maatwerk ook nog eens in de juiste fietshouding of dynamisch worden gedaan.
is het echt persoonlijk op maat gemaakt?
Dus dan moet je met je broek op je enkels op de scanner gaan zitten
Nee veruit de meeste geprinte zadels zijn NIET op maat. Het zijn gewoon standaard modellen waar de honingraatachtige structuren de demping zijn.
Ik zie alleen niet in waarom je zo veel geld voor een standaard zadel zou betalen allen omdat het 3d geprint is. Terwijl 3d printen juist een productiemethode is voor one-offs prototypes, kleine volumes etc. Dus juist geschikt voor maatwerk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 434
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 02 mar 2024 16:00

De techniek biedt ook meer ruimte voor lokale structurele aanpassingen (denk bijv. aan ventilatie). Ja, je kunt ook met verschillende schuimen/gels werken, maar dat kent ook beperkingen.
De techniek (of iig de toepassing) is nog nieuw, maar om het helemaal op marketing te gooien…

Overigens zijn de eerste leveranciers die volledig maatwerk bieden al aangetreden.
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 02 mar 2024 18:38

Ik heb een Fizik Vento Argo R3 Adaptive zadel. Ik zit er heel fijn op (het zadel is zacht, maar voor mij niet te zacht). Of het 260 euro waard is dat durf ik te betwijfelen. Ik heb dat overigens met veel aankopen die ik doe voor mijn fietshobby. Ik vond het een mooi zadel toen ik het aanschafte en ik heb er tot op heden geen spijt van. Zou ik voor 100+ euro een even zo prettig zadel hebben? Waarschijnlijk wel. Het comfort van een zadel is ook erg persoonlijk denk ik.

Plaats reactie