Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe zorg je ervoor dat je niet meer snel "op" bent bij het fietsen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 feb 2024 16:02

Eten gewoon uitproberen.

Fruit gaat bij mij niet goed tijdens de inspanning, hebben meer mensen maar dat merk je vanzelf.
Iets anders dan suiker neem je niet op en heeft geen zin en belast je overige organen vooral je maag darmen.

Als je twee uur rijd met jouw leeftijd zou dat ansich goed moeten gaan. Buiten dat ik er niet tegen kan vind ik een banaan ondingen om mee te nemen.

Persoonlijk zou ik altijd een sportdrank nemen, dan krijg je iig al suikers binnen.
zorg dat je minimaal 50 gram suiker per uur binnenkrijgt, die bespaar je daarna weer.

Zolang je niet echt vette dingen neemt en je kan het hebben, prima, niet je eerste probleem bij twee uur sporten

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 28 feb 2024 16:21

Bij de beoogde inspanning (kunnen blijven praten), is de vorm waarin je de koolhydraten minder boeiend.
Voor sommigen zijn dat bananen, voor andere supergels als Maurten. Minder exotisch zijn krentenbollen, Snelle Jelles, diverse mueslirepen.
Persoonlijk ga ik goed op krentenbollen en fruitjelllies van de Decathlon. Met vaak een bidon Isomax.
Niet zijken maar reiden !

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 feb 2024 17:24

@topic starter; wat je nu doet is eigenlijk aan wedstrijdtempo rijden.
Je moet eerst leren fietsen met een vermoeidheidsopbouw die niet veel groter is dan wandelen.
En dat is echt leren; dat knopje in je hoofd vinden dat zegt dat 22 per uur snel genoeg is...
In verhouding: een prof kan zowat eindeloos boven 40km/u rijden. Maar als die van training aan 32km/u gemiddeld thuis komt heeft die hard gereden op training.
En eens je geleerd hebt traag te rijden kan je tussendoor eens enkele minuten sneller rijden; maar het gemiddelde moet daarvoor zelfs niet omhoog...

Wat ook helpt trager te leren rijden is bij een groep aansluiten die traag rijdt (en omdat het in groep is, rijdt je voor dezelfde inspanning toch heel wat sneller).

Dus zoals hiervoor gezegd door iedereen; trager!!!

En als je aan die lage inspanning rijdt kan je ook gewoon alles eten. Eet gewoon wat je leuk vindt... het doet er echt niet toe. En als je eens een ritje van 100km plant kan je eens specifieker kijken wat je eet; dan is het praktische al eens belangrijker.... (maar het doet er echt niet toe...en ik vind fruitsap te hard plakken en smaakt me meestal net te zuur waardoor ik het meestal aanleng ;-)).

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 28 feb 2024 17:36

@TS: Zoals reeds aangegeven, op lage hartslag (en dus voor je gevoel langzaam) rijden. Dan kun je ook eens wat om je heenkijken (en wat meer zien dan zwarte sneeuw) en genieten van de rit.

Bij de door jou genoemde hartslagen zie ik (goed getraind, tikje ouder) extreem hard af, dus niet zo raar dat het niet lekker voelt.

Ter aanvulling op wat hierboven al gemeld is, de maaltijd voor de training kan ook (veel) invloed hebben op het gevoel, evenals het tijdstip van de rit.

Persoonlijk ga ik altijd lekkerder in de vroege ochtend na een bak muesli met yoghurt dan in de namiddag na een paar boterhammen met pindakaas.

Verder heeft slaap en cafeïne inname een grote invloed op mijn (rust) hartslag.

Dit is echt een kwestie van proberen / testen wat voor jou het beste werkt (of beste voelt).

En frequentie (vaak gaan) gaat zeker progressie opleveren.

Veel plezier in ieder geval, dat is uiteindelijk het belangrijkste

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1441
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 28 feb 2024 18:07

Hierboven staat al het belangrijkste over eten onderweg en vooraf. Gels en sportvoeding met veel snelle suikers mogen nog even in de winkel blijven. Begin met simpele dingen die je al in de kast hebt liggen. Voor mij werken boterhammen met kaas en Sultana's erg goed. En een keer een boterham extra voor vertrek tijdens het ontbijt.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 feb 2024 18:38

CubeRider schreef: 28 feb 2024 15:42 Bedankt voor alle tips om conditie te verbeteren!

En als ik het goed begrijp, eten/drinken jullie vooral peperkoek, bananen en gezoet drinken (zoals ranja)?
Nog meer tips qua eten/drinken?

Ik drink nu meestal fruitsap of Aquarius. En qua eten meestal iets van een haverkoek.
Staat 4 antwoorden hier boven.(vorige pagina)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 28 feb 2024 21:51

Mijn vuistregel voor een 80kg wegende man met hoge verbranding qua eten:
Koolhydraten:
1 uur niets
2 uur 30 gram per uur
3 uur 60 gram per uur
Langer 90 gram per uur
Voor iedere 4 calorieën die je verbrand moet je 1 gram aanvullen.

Ik werk met maltodextrine in een bidon met wat siroop voor de smaak. Daarnaast een banaan en snelle Jelles (Lidl variant). Die zijn qua koolhydraten per euro onverslaanbaar.

Maar zoals hierboven al staat is dit niet het eerste waar je je op moet richten.

fadje104
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jul 2023 07:24

fadje104 29 feb 2024 09:03

Ik heb globaal de reacties gelezen, ik kan me in heel veel reacties ook vinden.
Toch ga ik proberen mijn visie hierop te verwoorden.

Je bent nog jong(24jr) en je gewicht is normaal(uitgaande van een vrouw van gemiddelde lengte 170cm.)

Een vuistregel voor je hartslag is 226 - je leeftijd =202 max hartslag.
voor info over trainingszones:https://www.garmin.com/nl-BE/blog/hartslagzones/
Hier staat ook beschreven hoe de inspanning moet voelen.

Mijn advies: gooi snelheid en afstand over boord en ga je focussen op hartslag, tijd en consistentie.
voorbeeeld: Maandag 2u zone 1, met om de 30min een voedingsmoment. woensdag 1u tempo zone 3 of 4 met 1 voedingsmoment na 30 min. en op zaterdag een lange duur rit 3u + comfortabel tempo(zone 1 of 2) en lekker genieten van je omgeving.

Je zult zien met een week of 6 er duidelijke verbeteringen zijn, en alles een zone kunt opschuiven of verlengen qu tijd.

Naast het eten op de fiets in consistentie heel belangrijk.
(tip: uren en afstand is goed te bepalen aan je gem snelheid per uur)

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 29 feb 2024 09:22

"Regel" over maximum hartslag is absolute onzin en doet meer kwaad dan goed.
Niet zijken maar reiden !

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 feb 2024 09:34

fadje104 schreef: 29 feb 2024 09:03



Mijn advies: gooi snelheid en afstand over boord en ga je focussen op hartslag, tijd en consistentie.
voorbeeeld: Maandag 2u zone 1, met om de 30min een voedingsmoment. woensdag 1u tempo zone 3 of 4 met 1 voedingsmoment na 30 min. en op zaterdag een lange duur rit 3u + comfortabel tempo(zone 1 of 2) en lekker genieten van je omgeving.

...
Hieraan toevoegend; sommige mensen vinden het fijn een schema te hebben als ze gaan fietsen; als het je motiveert een schema te volgen is ergens een schema op basis van hartslag een goede start.
Ik heb zo een schemaatje nodig iedere keer ik het lopen weer opneem.

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 29 feb 2024 10:37

het enige waar je imo op moet concentreren is je ademhaling/hartslag en de omgeving.
Kijk met eten wat werkt voor jou en de rest komt vanzelf. Bouw alles langzaam uit en je gaat vanzelf langer en sneller fietsen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 29 feb 2024 12:38

BertL schreef: 28 feb 2024 13:44
Enzzo schreef: 27 feb 2024 21:12<leeg>
Probeer te negeren of als dat niet voldoende werkt, probeer dan eens het killfilter/negeerfilter. Daarmee zie je de bijdragen van de betreffende persoon niet meer. Hoef je je er ook niet druk meer om te maken.
Al heel lang geleden gedaan, en aangepast na de nieuwe naar van een van beiden. Gaat maar al te vaak zo, geen zin in.
Schermafbeelding 2024-02-29 123721.png
Dogma F

Plaats reactie