Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Welke kaart op Garmin Edge 1030 plus? Komoot?

ditisBert
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 mar 2016 18:15

ditisBert 27 feb 2024 14:11

Beste forumleden,

Ik heb tot nu toe altijd een Edge 1000 gebruikt en daarbij gebruikte ik altijd de standaard OSM kaarten. Dat voldeed redelijk, herberekenen van een route was een drama. Dat zou met de Edge 1030 plus (die ik nu heb) opgelost moeten zijn.

De vorige eigenaar raadde mij aan gebruik te maken van Komoot kaarten. Voor zover ik het kan zien moet ik dan een abonnement van 60 euro per jaar nemen, maar het is mij niet heel duidelijk wat ik daar voor terug krijg.

Wie heeft hier ervaring mee en wil uitleggen waarom zij of hij voor Komoot gekozen heeft? En zijn er andere alternatieven waar ik naar moet kijken?

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 27 feb 2024 14:19

Komoot is een online platform waar je routes op kunt plannen, net als ride with gps of strava.
Voor de kaarten zelf heb je niets nodig, die zitten al op je garmin. Je kunt ook via de garmin app (garmin connect) routes plannen en in je garmin laden.

Overigens is komoot een hele fijne website waar je prachtige routes heel eenvoudig mee kunt plannen. Je hebt niet het 60 euro per jaar abonnement nodig, wel moet je eenmalig de kaarten kopen voor 20 euro. Dat is levenslang 20 euro, niet jaarlijks.

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 27 feb 2024 14:23

Alle Garmin compatibele kaarten worden op basis van OpenStreetMap data gemaakt. Ook Komoot's kaarten zijn gebaseerd op OpenStreetMap, maar veel maakt dat niet uit, want Komoot of niet, de kaarten die je Edge gebruikt zijn de standaard kaarten van Garmin of diegene die je er zelf manueel opzet, bv. kaarten van openfietsmap.nl . De Komoot-app die je op de Edge kan installeren dient louter en alleen om je Komoot-routes snel te kunnen oproepen en heeft niets met de kaart te maken.

Overigens zet ik route herberekenen altijd uit omdat de GPS anders te pas en te onpas begint te herberekenen (Edge 530).

ditisBert
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 mar 2016 18:15

ditisBert 27 feb 2024 14:39

Dank jullie wel, dat is hele bruikbare informatie. Eenmalig 20 euro is zeker te overzien. De site ziet er idd mooi uit. Ook via Garmin Connect kan ik routes laden,maar dit zijn weer anderen. Daar gaat het mij om, routes zoek3n en eebvoudig kunnen maken of aanpassen.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1440
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 27 feb 2024 14:41

Alle kaarten die je noemt zijn al van of gebaseerd op OSM. Ook Komoot.
Alleen de wijze van weergeven, renderen in goed Engels, verschilt van kaart tot kaart.
De data onder de kaarten is identiek.
Herrouteren kun je ook uitzetten. Dan ben je gelijk van dat probleem af.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 feb 2024 16:21

Komoot iq op de Garmin zetten en klaar is Kees.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

ditisBert
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 mar 2016 18:15

ditisBert 29 feb 2024 16:39

@Nijkie:
Bedankt voor je reactie, waarom vind jij de Komoot app fijn werken? Wat win ik er mee t.o.v. de Connect (of de oude basecamp) app?

Overigens wil ik het herrouteren niet uit zetten, omdat ik wel een fout rij

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 29 feb 2024 17:07

Ik vind die Komoot IQ app die je op een Garmin Edge GPS kunt installeren redelijk waardeloos. Je ziet een lijstje met de routes ("Tours" in Komoot-speak) die je in Komoot gepland hebt, die je dan kan openen.

Een betere methode is om je Komoot-account te koppelen aan je Garmin Connect account. Dan worden alle nieuwe routes die je in Komoot maakt automatisch op je Garmin gezet. Zie hier: https://support.komoot.com/hc/nl/articl ... -gebruiken

Op dezelfde manier kan je Strava aan Garmin koppelen, of RideWithGPS.

Je Garmin geeft toch een wit lijntje weer waar je gereden hebt, als je fout zit kan je toch snel terug rijden?

ditisBert
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 mar 2016 18:15

ditisBert 29 feb 2024 17:11

OK,

Dank je wel. Dat zal ik doen. Ik heb Strava al gekoppeld, maar heb alleen de gratis versie.
Even samanvattend; ik krijg op mijn Edge dus geen andere kaarten te zien, maar Komoot wordt beschouwd als een fijne manier om een route te plannen, klopt dat ongeveer?

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 29 feb 2024 17:14

Ja.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 feb 2024 19:36

ditisBert schreef: 29 feb 2024 16:39 @Nijkie:
Bedankt voor je reactie, waarom vind jij de Komoot app fijn werken? Wat win ik er mee t.o.v. de Connect (of de oude basecamp) app?

Overigens wil ik het herrouteren niet uit zetten, omdat ik wel een fout rij
Ik gebruik Komoot niet maar weet wel dat er een iq app is voor op de Garmin.
Tekenen doe ik met judise.nl en dan het bestand exporteren openen met Garmin Connect en de route staat op mijn Garmin.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 19 mar 2024 05:00

abdr schreef: 29 feb 2024 17:07 Ik vind die Komoot IQ app die je op een Garmin Edge GPS kunt installeren redelijk waardeloos. Je ziet een lijstje met de routes ("Tours" in Komoot-speak) die je in Komoot gepland hebt, die je dan kan openen.

Een betere methode is om je Komoot-account te koppelen aan je Garmin Connect account. Dan worden alle nieuwe routes die je in Komoot maakt automatisch op je Garmin gezet. Zie hier: https://support.komoot.com/hc/nl/articl ... -gebruiken
..
Goede tip. Voordeel van Komoot via IQ is wel dat je ook door je Komoot collecties kunt browsen op je Garmin. Dat is volgens mij wel een belangrijke feature die je dan mist wanneer je de routes via Garmin Connect aanspreekt, of?

Plaats reactie