Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fitness/hybridefiets

jimboslice
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2024 09:51

jimboslice 23 feb 2024 10:10

Dag allemaal,

Hopelijk is dit de juiste plek voor mijn vraag. Ik ben namelijk niet op zoek naar een racefiets, maar naar een fiets voor dagelijks gebruik. Ik ben nieuw op dit forum, dus als ik verkeerd zit hoor ik het graag en stel ik mijn vraag ergens anders!

De afgelopen jaren heb ik op een krakkemikkige oude Gazelle herenfiets gereden en ik denk dat het tijd is voor een nieuwe. Zelf heb ik weinig verstand van fietsen, maar rijd ik er wel iedere dag overal mee naartoe en vind ik het daarom de moeite waard om een iets mooiere te kopen. Eerder heb ik ook een tijdje op een oude racefiets op en neer naar mijn werk gereden, maar ik merkte dat ik toch liever een wat stevigere fiets heb die tegen een stootje kan. Daarom heb ik wat Google-werk gedaan en kom ik er zelf op uit dat een 'fitnessfiets' voor mij de juiste middenweg zou zijn. Als ik het goed heb, heb ik hiermee zowel een sportieve fiets waar ik snelheid mee kan maken, als een stevig model waarmee ik ook eens een stoeprandje op kan. Mijn budget ligt rond de €600. Ik ben een jonge man van 1.78m en 75 kg met een sportieve bouw. Ik ben competitief crossfitter en geniet er ook van om lekker snelheid te kunnen maken op de fiets (ik las in de FAQ dat het wenselijk is om wat over mezelf te vertellen).

Ik ben nu al even wat verschillende modellen aan het overwegen en kom op de volgende opties uit:
- Trek FX 1
- Orbea Carpe 40
- Specialized Sirrius (X) 1.0/2.0
- Cannondale Quick 4

Nu vraag ik me af: als jullie mijn verhaal lezen, zit ik dan in de goede richting te denken? Zo ja, welke van deze opties is aan te raden? Zo nee, wat zou ik beter kunnen kiezen?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5941
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 feb 2024 10:24

Welkom op het forum!

Je denkt in de goede richting. En er zijn nog 10 merken te noemen die goede vergelijkbare fitness fietsen bouwen. Het probleem zit hem in het budget van 600 euro en een nieuwe fiets. Dat is mijn optiek net wat aan de magere kant. Je komt dan uit bij Shimano Acera en Altus. Best redelijk allemaal, zo lang je maar weinig eisen stelt, en er niet te hobby van maakt. Fietsen met 10 speed (Shimano Tiagra level), gaan al rap boven de 1000 euro.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16341
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 feb 2024 11:21

Ik zou inderdaad naar Deore/Tiagra of wellicht Sora niveau kijken. Deore is de mountainbikelijn, Tiagra de racefietslijn. In principe maakt het voor de degelijkheid weinig uit. Deore is vooral fijner als je soms bergop moet, zonder dat je veel hoeft te trainen. Tiagra/Sora heeft de verzetten wat dichter opelkaar liggen. Dat is fijner op het vlakke.
Beiden zijn te krijgen op fietsen met een recht stuur. B.v: Orbea Carpe en Vector.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16341
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 feb 2024 11:30

"Een stoeprandje opkunnen" is 99% handigheid en 1% materiaal, maar dat geheel terzijde ;) .
Campagnolo Ultra Dork

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 23 feb 2024 13:31

Rijd je door weer en wind? Dan zou ik bevestigingspunten voor spatborden hoog op het wensenlijstje zetten.
Ik weet dat het buiten budget valt, zelfs wanneer je korting onderhandelt, maar zo'n Trek FX 3 disc equipped vind ik wel wat hebben.

Andere buiten budgetoptie(s) en vanaf 20km enkele rit wel een meerwaarde: een aluminium endurance/gravel bike met claris, sora, tiagra of GRX 400 gaat niet "kwetsbaarder" zijn dan een fitnessbike.

Mijn eerlijk advies: als 600euro echt de max is, dan zou ik overwegen nog een jaartje door te sparen om daar 1000-1200euro van te maken.

Seriph
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 jul 2014 13:21

Seriph 23 feb 2024 15:32

Mijn vrouw heeft een Trek FX3 en is daar zeer tevreden mee. Zij gebruikt deze als sportfiets. Wij zijn toen op deze fiets uitgekomen omdat de prijs kwaliteit erg goed lag en omdat het mogelijk is om hier spatborden/bagagedrager op te monteren. Als ik de Trek FX1 bekijk is deze nagenoeg hetzelfde dus van mij uit is dat er eentje voor jouw shortlist. Mijn vrouw heeft toen ook nog de Merida speeder in het hoofd gehad maar die ligt iets boven jouw budget.

Verder als dagelijks gebruik fiets heeft zij een belt drive fiets van Batavus. Dat is een mooie onderhoudsarme toch redelijk sportieve fiets. Een echte woon-werk fiets. Wat die gekost heeft destijds durf ik niet te zeggen.

Binnen jouw budget. Kijk ook eens naar de fietsen van Decathlon

https://www.decathlon.nl/p/racefiets-wi ... mc=8556195
https://www.decathlon.nl/p/racefiets-wi ... AUW_ORANJE

Een review is hier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=F-0KIPE6Cxs

De versie met krom stuur laat ruimte in het budget voor een paar spatborden en misschien een bagagedrager.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16341
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 feb 2024 15:33

Of tweedehands kopen voor 4 a 500€ en wat budget voor reparatie achter de hand houden. Een goede fiets is nu eenmaal duurder dan 600€.
Campagnolo Ultra Dork

jimboslice
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2024 09:51

jimboslice 23 feb 2024 15:46

Bedankt voor al jullie adviezen! Ik ga alles overwegen.
Had (helaas) al wel verwacht dat €600 aan de lage kant is...

Plaats reactie