Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Verkoop Canyon Endurace voor .....

berryjuju
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 sep 2020 13:14

berryjuju 22 feb 2024 12:00

Ik rij nu 3 jaar op een Canyon Endurace 8.0. Helaas is heb ik een haat/liefde verhouding met deze fiets. Na een bikefit (waar ergens iets mis is gegaan in berekeningen) rij ik nu op maat L (lichaamslengte 182). Vanaf het begin blijf ik klachten houden aan nek, ik heb een nieuwe bikefit gedaan en hierop aanpassingen (kortere en hogere stuurpen). Na veel training merk ik wel dat het iets beter ga, maar klachten blijf ik houden.

Afgelopen week heb ik mijn ouwe Giant eens uit de schuur gepakt (SCR 1), ik merkte direct minder klachten en een beter gevoel op te fiets. Je zou zeggen; de endurace geeft mee comfort in houding voor langere ritten. Toch sta ik nu op het punt deze te verkopen en over te stappen naar een andere. Gevoelsmatig ga ik dan voor een giant TCR of Defy.
Weet iemand hier de stack/reach van de SCR 1 in verhouding tot de TCR? Is de Defy in verhouding tot de Canyon endurace meer race, en mogelijk beter voor mij?

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 22 feb 2024 13:17

Zou even hier kijken: https://geometrygeeks.bike/ Kan je alles met elkaar vergelijken
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)

berryjuju
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 sep 2020 13:14

berryjuju 22 feb 2024 13:53

Lion1979 schreef: 22 feb 2024 13:17 Zou even hier kijken: https://geometrygeeks.bike/ Kan je alles met elkaar vergelijken
Thanks! Verschil lijkt toch niet zo veel te zijn.


Giant DEFY ADVANCED PRO
2024: ML Reach 384 stack 577
Canyon Endurace CF SL Disc 8.0
2020: L Reach 389 stack 604

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 22 feb 2024 15:20

Herkenbaar probleem. Ik had hetzelfde afgelopen jaar. Overgestapt van Cannondale Caad 12 naar een Synapse. Dus van een redelijke hardcore racer naar een endurance gerichte fiets. Dezelfde maat aangehouden. Na een aantal maanden waarin ik voordurende rugklachten had (waren al wel bekend, maar nu veel duidelijker en heftiger aanwezig) samen met de fm besloten de 2 fietsen eens langs elkaar te zetten en de Synapse instellen op de verhoudingen van de Caad, dit betekende vooral dat mijn stuur fors naar beneden ging (denk 3 tot 4 cm spacers eruit tot lager niet mogelijk was. Dus ik ging terug naar een race gerichte houding. Direct verbetering opgemerkt en nadat ik ook mijn zadel nog iets lager heb gezet ben ik niet klachtenvrij maar wel fors beter (en nu zelfs beter dan op de Caad)
Misschien is dat dus nog een idee, kijk eens of je beide fietsen met elkaar kunt vergelijken en je endurance bike wat meer naar de geometrie van de Giant kunt krijgen. Ook al gaat dat tegen het gevoel van comfort in ;-)
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 feb 2024 16:28

Meeste comfort haal je uit de banden;) maar Canyon raad je een M aan volgens hun eigen website.Nu vermeld je alleen de totale lengte.
Maar ik vermoed dat de Giant je beter past gezien de stack en reach.
Maar als je een korte en hogere stuurpen al hebt gemonteerd zit je wel heel erg rechtop.
Post eens een foto hier hoe je nu zit op de Canyon.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 feb 2024 21:33

3cm is juist een groot verschil.

Een hogere stuurpen (17 graden?) kun je omdraaien en dan wordt hij juist extra laag. Spacers er eventueel tussen uit en je weet of dieper zitten gaat helpen.

Bij een rug vind ik het nog wel logisch dat hoger en korter niet altijd de oplossing is. Bij nekklachten is die kans toch aanzienlijk kleiner (maar ik wil het niet uitsluiten).
Campagnolo Ultra Dork

berryjuju
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 sep 2020 13:14

berryjuju 26 feb 2024 16:32

Bedankt voor het meedenken allemaal. Afgelopen dagen langer en vaker op de ouwe giant gezeten, geometrie en houding is beter voor mij. Ik ga naar de fm om aanpassingen te doen aan de canyon en ook kijken naar de nieuwe defy. Ergens is het ook mentaal nu met de canyon, en we moeten allemaal naar onszelf verantwoorden dat we een nieuwe fiets mogen 😏

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 feb 2024 19:43

Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

joostgraeper
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jul 2010 17:37

joostgraeper 27 feb 2024 15:30

Heb je de Endurace niet te groot aangeschaft? Met jouw lengte is in principe maat M aanbevolen. Op zich logisch dat je nu een kortere stuurpen wil. Zit je nu al niet erg hoog qua drop zadel -->stuur met een L?

berryjuju
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 sep 2020 13:14

berryjuju 28 feb 2024 08:34

joostgraeper schreef: 27 feb 2024 15:30 Heb je de Endurace niet te groot aangeschaft? Met jouw lengte is in principe maat M aanbevolen. Op zich logisch dat je nu een kortere stuurpen wil. Zit je nu al niet erg hoog qua drop zadel -->stuur met een L?
Ja dat klopt, de aankoop van endurace is in proces na bikefit helaas misgegaan ivm aantal rekenfouten. Aanpassingen aan de Endurace blijft een beetje behelpen, vandaar uiteindelijk de keuze voor een andere fiets.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 feb 2024 10:10

berryjuju schreef: 28 feb 2024 08:34
joostgraeper schreef: 27 feb 2024 15:30 Heb je de Endurace niet te groot aangeschaft? Met jouw lengte is in principe maat M aanbevolen. Op zich logisch dat je nu een kortere stuurpen wil. Zit je nu al niet erg hoog qua drop zadel -->stuur met een L?
Ja dat klopt, de aankoop van endurace is in proces na bikefit helaas misgegaan ivm aantal rekenfouten. Aanpassingen aan de Endurace blijft een beetje behelpen, vandaar uiteindelijk de keuze voor een andere fiets.
Uit nieuwsgierigheid, welke rekenfouten zijn er gemaakt dan?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 feb 2024 17:34

berryjuju schreef: 22 feb 2024 12:00 ...
Als de Giant goed zit, de Canyon niet;
Ik zou eens alle relevante maten opmeten... :
- afstand zadeltip- stuur en zadeltip-shifters
- hoogteverschil zadel-shifters
- afstand zadeltip-trapas (horizontaal)
- zadel hoogte- trapashoogte (en ik gok dezelfde cranklengtes).
- stuurbreedtes
Dus fietsen met voorwiel tegen de muur en meten maar.

Misschien vergat ik nog eentje (ik zou ook noteren hoe je op je zadel zit; meer naar voor, meer naar achter, mooi 'midden-wat dat ook is- en of je de neiging hebt je dikwijls te verzetten op je zadel).

Stack-reach is goed om je kader te kiezen, maar er toch wel meer dat de totale geometry geeft (of 1 fietsmaatje verschil kan je dikwijls aanpakken met stuurpennen, spacers...).

Edit; de volledige opmeting om te begrijpen of het idd in je hoofd zit... of ook; het is niet iedereen gegeven zonder extra oefeningen pijnvrij te fietsen. Soms zijn core stabiliteit oefeningen gewoon nodig (maar als je die fiets hebt zonder problemen is die geometry toch een goede start).

Plaats reactie