Alles over vakanties op én met de fiets

Gravellen in Schotland

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 19 feb 2024 16:47

Wij waren in augustus 2015 voor het laatst in Schotland. Met auto en tent. Wij hebben nooit ergens gereserveerd (doen we eigenlijk nooit), ik kan me ook niet herinneren dat er ergens een camping volzet was. Fort William is natuurlijk wel de drukste plek van Schotland...

ND12
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 okt 2023 18:27

ND12 19 feb 2024 19:28

We gaan er toch nog eens goed over nadenken. Het waarschijnlijk veelal beroerde weer daar, is met name mijn vriendin niet in de koude kleren gaan zitten. ;-)

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 19 feb 2024 20:17

Dat was nu ook niet de bedoeling. Wij hebben overigens vergelijkbaar beroerd weer gehad in Noorwegen en, deze zomer nog, in het zuiden van Ierland.

Ik ga niet verhullen dat Schotland eerder Type II-fun is, maar die noordwestelijke highlands, dat zijn landschappen die je nergens anders tegenkomt. En het weer, tja, zoals ze in Schotland zeggen: "If you don’t like the weather, wait five minutes." Trouwens, als het niet regent en niet waait, dan zijn de midges daar...

wdfl
Forum-lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 19 feb 2024 21:04

jep, regen en wind zijn meestal zeer leuk wegens geen midges.

wij zijn in 2019 geweest.

begonnen op de grens (hadrians wall)
dan ergens een paar dagen tussen edinbrug en glasgow
vervolgens naar Skye
dan inverness
en dan een kleine week rond aberdeen.

dat was in een tijdspanne van een 3tal weken.
best heftig, wel nooist slecht weer gehad.
bijna constant 20-30graden (een uitzondering, maar het kan)

campings hadden wij allemaal geboekt,

herding hill (hadrians wall) -> vol
Linwater caravan park (glasgow - edinbrug) -> was doenbaar zonder boeken
camping Skye Broadford -> reserveren best handig, veel mensen die wel 1-2 dagen konden staan, maar beperkt
ardtower in inverness -> zelfde verhaal als skye
aberdeen was geocache event op weide aan kasteel dus da was ook geregeld en prive

hang echt af van de nabijheid van toeristische plekken.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

ND12
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 okt 2023 18:27

ND12 19 feb 2024 21:17

abdr schreef: 19 feb 2024 20:17 Dat was nu ook niet de bedoeling. Wij hebben overigens vergelijkbaar beroerd weer gehad in Noorwegen en, deze zomer nog, in het zuiden van Ierland.

Ik ga niet verhullen dat Schotland eerder Type II-fun is, maar die noordwestelijke highlands, dat zijn landschappen die je nergens anders tegenkomt. En het weer, tja, zoals ze in Schotland zeggen: "If you don’t like the weather, wait five minutes." Trouwens, als het niet regent en niet waait, dan zijn de midges daar...
Haha, 't was ook een beetje naar aanleiding van eigen research hoor. Tuurlijk blijft het in dat soort gebieden altijd een gokje. 2 jaar geleden naar de Lofoten eilanden in Noorwegen geweest, vaak regent het daar... wij hadden er voortdurend 20+ graden en strakblauwe luchten. Het is een gokje, maar daar zaten we geen drie weken zoals we nu wel willen doen. We zouden het vooral zonde vinden als we 3000/3500 euro uitgeven aan wellicht voornamelijk slecht weer. Dan gaan we liever in mei een weekje en dan gericht voor wandelen of bikepacken. Op de een of andere manier vinden we eventueel slecht weer dan iets minder erg.

@wdfl, dat klinkt als een heel toffe en volle reis. Wij hebben de afgelopen 2 jaren iets soortgelijks gedaan, willen nu iets meer rust door op 1 plekje te blijven.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 19 feb 2024 21:22

haha was inderdaad best leuk, nog wa schotse sterk water gaan proeven ook. lokale cultuur opsnuiven :like: :lol:

doe we af en toe eens, Zomer 22 was 1 maand Frankrijk van omaha beach, naar Parijs en via Verdun naar de Vogezen.
(fiets was hier wel mee, da laat ik nuj wel niet liggen)

dees jaar is 3 weken naar Denemarken (1 week voorzien voor heen en terugreis)
maar blijven op 1 camping
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

ND12
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 okt 2023 18:27

ND12 19 feb 2024 21:24

wdfl schreef: 19 feb 2024 21:22 haha was inderdaad best leuk, nog wa schotse sterk water gaan proeven ook. lokale cultuur opsnuiven :like: :lol:

doe we af en toe eens, Zomer 22 was 1 maand Frankrijk van omaha beach, naar Parijs en via Verdun naar de Vogezen.
(fiets was hier wel mee, da laat ik nuj wel niet liggen)

dees jaar is 3 weken naar Denemarken (1 week voorzien voor heen en terugreis)
maar blijven op 1 camping
Potdikke dat klinkt goed. Normandie is ook schitterend he!! Die natuur is prachtig. Waar ga je in Denemarken zitten?

wdfl
Forum-lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 19 feb 2024 21:40

Denemarken is Borsemose strand camping!

dicht bij heel veel, maar ook heel ver van ander leuks
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8016
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 feb 2024 22:56

Inderdaad: jeugdherbergen, niet heel romantisch en zo maar wel betaalbaar en beschikbaar.

En qua weer… Het gezegde in die streek is: “there are three types of weather;” ‘it’s raining’, ‘it’s going to rain’ or ‘it has been raining’.

Als je tussen die drie een droog moment kunt vinden heb je geluk!! 😉😇
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

ND12
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 okt 2023 18:27

ND12 20 feb 2024 18:25

Enzzo schreef: 19 feb 2024 22:56 Inderdaad: jeugdherbergen, niet heel romantisch en zo maar wel betaalbaar en beschikbaar.

En qua weer… Het gezegde in die streek is: “there are three types of weather;” ‘it’s raining’, ‘it’s going to rain’ or ‘it has been raining’.

Als je tussen die drie een droog moment kunt vinden heb je geluk!! 😉😇
Hahaha... mooie gezegden. Wij gaan in ieder geval broeden op alle informatie.

Bart_uut_Gr
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2011 19:48

Bart_uut_Gr 21 feb 2024 10:06

Mijn ervaringen van twee weken (over de weg) bikepacken afgelopen zomer (tweede helft van juli):

- Prachtige natuur, vooral op de eilanden het gevoel in tien minuten van hooggebergte naar zandstrandjes te fietsen;
- North Coast 500-route gaat langs veel mooie plekken, maar de vele campers op de smalle weggetjes kunnen irritant zijn. Ik was achteraf blij dat mijn tocht slechts deels parallel met de NC500 liep;
- Ca. de helft van de dagen een mix van zon en regen, één kwart dagen met alleen regen, één kwart dagen met alleen zon. Elke dag stevige wind, geen storm;
- Alle dagen fris, meestal een graad of 17 max. Eén dag met iets meer dan 20 gehad;
- Op zeven van de tien plekken (volgens een website) met de meeste midges-overlast geweest, maar door de weersomstandigheden geen midge gezien. Wel veel waarschuwingen ervoor;
- Alle hotelletjes/B&Bs vooraf moeten boeken, bijna alles (ook jeugdherbergen) zat anderhalve maand voor vertrek al vol;
- Ik reed op 40mm semi-slicks. Dat beviel goed. Het asfalt is meestal heel behoorlijk, maar wel erg grof;
- Bijna overal erg vriendelijke mensen. Tijdig eten bemachtigen vergde soms goede planning;
- Ik begon ca. 100 km ten zuiden van Glasgow, via de eilanden naar het Noorden (tot aan Stornoway), daarna oversteken naar Ullapool, nog iets noordelijker door naar Durness en vanaf toen met een westelijke slinger naar Applecross afgezakt naar Fort William;
- De vele kleine ferries waren een erg leuke onderbreking;
- Het was een prachtig avontuur!

Zuidelijker heb ik in 2021 een dagtocht in de regio ten zuiden van Edinburgh gemaakt, ook over de weg. In de richting van Galashiels en Innerleithen. Ook erg mooi. Volgens mij kun je er ook prima gravelen: https://bikepacking.com/routes/bikepack ... tal-trail/. Tenslotte: Edinburgh is een erg mooie stad, maar ik vind Glasgow ook erg de moeite waard. Misschien niet mooi, maar wel authentiek. En je hebt er de VDP-klim over Montrose Street...

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 21 feb 2024 10:45

Dat klinkt als een droomtrip, ook slim om met de fiets al die ferries te doen. Heb je meer info over je route? Welke eilanden heb jij meegepakt? Geëindigd op Lewis and Harris, maar ben je via Arran, Islay, Mull begonnen?

Het klinkt ook alsof Schotland de afgelopen jaren veel drukker geworden is.

Plaats reactie