Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelbike maat 58 cm of toch 61 cm

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 11 feb 2024 17:14

Nadat ik mijn MTB verkocht heb en er geen nieuwe meer voor terug komt is er in feite weer ruimte in de schuur voor een fiets........
Zonder gekheid: Heb nu een Scott Scale Addict racefiets (61 cm) van medio 2020, die in de winter op de indoortrainer staa.
Dan de Cannondale SuperX (61 cm) vanaf eind 2018 die ik voor zowel "gravelen" als "pekelbakritjes" op de weg gebruik.
Zit er over te denken om een gravelbike aan te schaffen en de SuperX iets meer als slecht weer / omstandigheden bike te misbruiken en mezelf een mooie gravelbike cadeau te doen. Kan bij wijze van spreke volgende week, maar zou ook pas in najaar of volgend jaar kunnen zijn.
Altijd gezegd "1x 12 Etap en de rest volgt dan wel". Momenteel twijfel tussen Scott Addict Gravel of de Cervelo Aspero. Waarom juist die? Ingegeven dat ik graag bij mijn dealer blijf waarmee ik een goede band heb (nee, ik maak geen reclame).
Er is wel een probleempje en is mijn lengte van 195 cm. Dus was altijd XL bij MTB en voor ik in 2020 de Scott racefiets kocht altijd Cannondale racefietsen van 63cm.
Maar nu is grootste maat van de Scott Addict gravel is "slechts" 58 cm terwijl de Cervelo Aspero naar 61 cm gaat.
Vergelijk in onderstaand plaatje:
gravel scott-cervelo.jpg
Mijn gevoel heeft lichte voorkeur voor het merk Scott (zit tussen de oren), maar als ik dat vergelijk met mijn huidige Cannondale gravelbike zit je met name de kortere zitbuis en misschien het idee dat ik op een kinderfiets terecht kom.
Kijk maar naar verschil tussen huidige bike en eventueel de Scott
gravel superx- scott.jpg
Dus dan zou ik toch geneigd zijn om de 61'er van Cervelo te nemen.
Volgens mij beide verder prima bikes, dus wat is wijsheid of waar zou ik extra op moeten letten?
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 feb 2024 18:44

Plaatjes zijn te onduidelijk om conclusies uit te kunnen trekken. Maar als ik 195 cm lees, dan kan ik me niet voorstellen dat een 58 cm frame gaat passen
Live fast; die young. mijn blog

chris80
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 11 feb 2024 18:57

Dat Scott frame is wel groot, met een iets langere stuurpen (en evt een spacer) zou je daar met 195cm wel op moeten kunnen passen denk ik.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15977
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 feb 2024 19:30

Met 195 cm moet je toch (bijna) altijd voor de grootste standaard maat gaan.
Als een 58 cm zou passen, hoe lang moet je dan zijn voor een 61 cm frame?
Je kan een kleiner frame willen maar het kan al snel gewoon te klein zijn
I know myself like no one else
Nothing to defend

christiaan25
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 13 jan 2010 14:39

christiaan25 11 feb 2024 19:45

Ik ben ook 1m95 en heb recent een nieuwe gravelbike gekocht. Ik ben gestart met een Cube Nuroad in maat XL met een 120cm stuurpen en zadel op max. hoogte met de standaard zadelpen. Voor de nieuwe gravelbike ook getwijfeld over de Scott Addict gravel, maar uiteindelijk besloten dat de zit te sportief zou worden/het frame voor mij te klein is. Ik kwam met name met de stack niet uit, ook doordat er geen topcap oid op het balhoofd is gemonteerd. Uiteindelijk heb ik een Trek Checkpoint SL 6 (met 1x12 Etap) in maat 61 gekocht. Op papier een relatief lange fiets (reach 417mm t.o.v. 400 op mijn racefiets). De maat van de fiets is perfect voor mij. Nu met 2cm spacers en de standaard 10cm stuurpen. Daarmee zit ik wat hoger en korter dan op mijn racefiets. Indien gewenst kan het stuur nog zakken of kan ik een langere stuurpen monteren, maar de iets comfortabelere zit met meer controle bevalt in het bos op dit moment ook erg goed.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 12 feb 2024 06:26

Rijwielpaleis heeft toch ook de Cannondale SuperSix Evo SE of Topstone die hij kan leveren Fred?

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 12 feb 2024 08:01

Allereerste bedank voor reacties. Ter verduidelijking de linkjes naar de fietsmaten
-Addict 58 cm versus Aspero 61 cm https://bikeinsights.com/compare?geomet ... 1db17b29,,
-Cannondale SuerX 61 cm versus Addict 58 cm https://bikeinsights.com/compare?geomet ... 01c4c4977,

Scott frame idd groot, misschien meer een "dingetje tussen de oren" dat de zitbuis 3 cm korter is en zadelpen weer langer uitsteekt en het er niet meer uitziet.
Cannondale zeker ook naar gekeken, maar de SuperSix Evo SE gaat ook maar tot 58 cm. De Topstone wel XL, maar weet nog steeds niet of ik een gravelbike met achtervering wil.
De Trek ook even bekeken en komt qua prijs / afmontage wel in de buurt van wat ik zou willen. Ga deze op "shortlist" zetten, maar dan misschien bij andere LBS uitkomen en dat heeft nu nog niet mijn voorkeur.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 feb 2024 08:54

Ik rij al 3 jaar een Topstone met achtervering Fred,daar merk je helemaal niets van integendeel zelfs.
Sterker nog,het is dat een Lab 71 aan de prijs is anders had ik dat frame gekocht en opgebouwd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 feb 2024 09:36

Hi Bert, een 58 is te klein, zeker ook met jouw achtergrond.
Vooral op lengte maar ook op drop.

Jammer dat je de scale verkocht hebt :-). Daar had je met een krom stuur en bv force groepje (al dan niet eenvast vork) heel makkelijk een super gravel van kunnen maken. smalle racekings oid erop en je hebt een perfecte gravalbike. (nog een extra biertje dan maar 8-) ).

Ik ga dat ook doen met een Scalpel HT. Stuk goedkoper ook.
De graveltochten zijn toch MTB 1.0 en worden al heel langzaam 1.1 en 1.2.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 feb 2024 10:58

Waarom zou de 58 te klein zijn? Als er een halve cm extra spacer op kan, is hij net zo hoog als de CaadX. Stuurpen een cm korter en je zit nagenoeg gelijk.
Een beetje extra sloping is technisch geen probleem en voor iemand die van de MTB afkomt, lijkt het mij psychologisch ook niet onoverkomelijk.

De vraag is vooral of je met de vorderende leeftijd hetzelfde wil blijven zitten, of wellicht toch flink wat hoger en korter. In dat geval is de Aspero een prima alternatief.

Zelf heb ik theoretisch ook een iets te kleine gravelbike. Dat vind ik juist prettig omdat het anders zo lomp gaat aanvoelen.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 feb 2024 12:21

De stack zal nog wel gaan.
Alhoewel de drop toch gauw 10cm zal bedragen met 2cm spacers, maar ik ken de BBL niet (even uitgegaan van 94)

Als je op een scale XL zit, die voor mij echt te groot is met 185 en 91bbl, dan lijkt het met sterk dat je echt lekker uitkomt op een 58 addict.
Het gaat allemaal wel. Maar ook gezien de reden, zou ik toch iets anders pakken.

Wat je als laatste alinea schrijft is belangrijk. Hoe benader je een gravel fiets. Ik echt tussen een MTB en racer in.
De meeste hier als een racer met brede banden, dat maakt niet uit, maar mijn uitgangspunten komen daar vandaan ook omdat hij van de MTB komt.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 12 feb 2024 19:06

@ nijkie: Topstone toch maar eens bekeken (ook wat reviews) en wellicht toch ook een optie. Dan in ieder geval XL beschikbaar. Denk alleen wennen aan idee dat je achtervering hebt en geen voorvering zoals ik gewend was bij de MTB.
@ wasbeer 2006: Ombouw van MTB nooit in me opgekomen en dan toch liever een "echte" gravelbike. En de Scale voor beste nette prijs verkocht.
@Ernie C.: Je haalt een goed punt aan :winkthumb: en dat is "hoe zeer het ook doet" de leeftijd. Denk met kleinere compacte frames idd wendbaarder en ook sportiever. Tja, met mijn ruim 63 jaar ook verstandig zijn. (met motoren ben ik ook van racers met kenteken met 200 PK naar z.g. allroad gegaan vanwege comfort).
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Plaats reactie