Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Dextro zelfde gebruik als een gel?

SLWatts
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2024 08:08

SLWatts 11 feb 2024 08:14

Hey collega fietsers,

Als je dextro energy tabs wil gebruiken tijdens je ritten is dat dan hetzelfde gebruik qua suiker als een gel.
1 gel is een 30gr koolhydraten wat overeen komt met een zestal tabletten dextro.
Dus om het uur zo een paar tabletten naar binnen werken of werkt het anders met deze soort suiker.

jasperdeman
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 aug 2014 22:55

jasperdeman 12 feb 2024 14:52

Dextrose is inderdaad "gewoon" koolhydraat net als een gelletje. Overige ingredienten (zout e.d.) kunnen iets verschillen, maar qua koolhydraten kan je gewoon kijken naar het aantal gram koolhydraat per tablet.

Ter informatie: Dextro is (nagenoeg) volledig glucose. Gelletjes bevatten meestal een combinatie van glucose en fructose. Afhankelijk van de inspanning en duur van inspanning zal je op een gegeven moment beter kunnen overstappen van puur glucose naar combinatie van glucose+fructose. Maar zolang je onder de 60g koolhydraten per uur blijft is dextrose prima.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 13 feb 2024 09:47

Om het uur een paar tabletten? In één zo'n dextro-tabletje zit 5 gram kh en wordt vrijwel direct opgenomen. Zou ze niet als snoepjes wegkanen.
Om het te meten zou je voor de gein een Supersapiens-sensor moeten inschieten en dan na 6 dextro's je bloedsuikerwaarde eens moeten scannen... ;)
https://www.supersapiens.com/system
WiND 56 - 2020

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 14 feb 2024 08:47

Wat voor ander effect verwacht je dan ten opzichte van een gel, waar typisch ook 25-30 gram koolhydraten in zitten?

CharlieP
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 nov 2023 08:42

CharlieP 14 feb 2024 09:17

Een suikertje (dextro) laat onderweg je uitgemolken hersenen weer even een beetje opbloeien. Met dat idee gebruik ik ze weleens. Niet met het idee dat je daarna 3km/u sneller gaat.
Maar misschien dat wetenschappelijk onderzoek anders uitwijst, dan lees ik het hier ook graag ;)

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1440
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 14 feb 2024 10:12

Tenzij je wedstrijden rijdt en zeer intensieve inspanningen levert, zijn gels en tabletten niet nodig.
Het is bovendien vaak reteduur.
Krentenbollen, peperkoek, ontbijtkoek en Snelle Henkie voldoet vaak beter. Appeltaart bij de koffiepauze levert veel meer genoegen op en kost ook minder.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 feb 2024 10:34

BertL schreef: 14 feb 2024 10:12 Tenzij je wedstrijden rijdt en zeer intensieve inspanningen levert, zijn gels en tabletten niet nodig.
Je kunt in een wedstrijd toch ook krentebollen en bananen eten als je dat graag wilt?
Je kunt tijdens een lagere inspanning toch ook prima een gelletje, blocks, of zoiets nemen?
Je kunt toch ten alle tijden sportvoeding (of je eigen mengsel) in een bidon stoppen?

Doel is om je koolhydraten zo veel als mogelijk te blijven aanvullen. Daar maakt de mate van inspanning niets voor uit. Ja, bij een hogere inspanning verbruik je sneller en meer, maar uiteindelijk zit de beperking in het opnemen van je lichaam.

Krentenbollen, ontbijtkoek etc. voldoen inderdaad ook prima. Of het beter voldoet, vind ik nog al een waarde-oordeel. verhouding van ingrediënten zal niet zo optimaal zijn als bij de specifieke sportvoeding. Verhouding van volume (en/of gewicht) van krentebollen tov de energie die erin zit, zal ook minder zijn dan bij sportvoeding. Je achterzakjes zijn niet onbeperkt groot ;-). En de aversie van de smerige smaak van gels - en hoe graag je wat anders wilt dan dat - is natuurlijk super persoonlijk.

Als het om dextrose gaat ipv een gel - mijn advies zou zijn om via je bidon al ongeveer de helft van je koolhydraatbehoefte binnen te krijgen. Dat is makkelijk en gaat verspreid over de tijd. Als je voor de rest elk uur een gel neemt.., of elk half uur 3 dextrootjes, afgezien van het prutsen met een verpakking van de dextro, is denk ik om het even. Misschien dat het advies om niet in 1x 6 of 8 tabletten dextro te nemen wel het belangrijkste is vanwege je suikerspiegel en insuline aanmaak. (suikerdip). Maar dat laatste geldt ook zeker voor die appeltaart met slagroom bij een stop die langer dan 12 minuten duurt ;-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 feb 2024 10:54

Door wat maagproblemen ben ik de laatste maanden aan het testen met voeding tijdens fietsen.
Nu zijn de opvattingen de laatste jaren wel duidelijk geworden. Tijdens het sporten alleen suiker.

Ik merk dat ook extra met mijn maag ik eet alleen snelle jelle,s en snoep onderweg, sportdrank en soms een sport reepje of gel.
Bij een krentebol oid merk ik al dat het niet voldoende verteert. Voor iemand zonder maagproblemen zal er weinig van merken.
Maar je hebt er ook helemaal niets aan tijdens het fietsen, dus waarom zou je het nemen. Het is alleen maar een extra belasting voor je organen.
Je gaat er dus eerder langzamer dan harder van fietsen (aldus de cardioloog en MDL arts)

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1440
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 14 feb 2024 11:17

Maagproblemen heb ik inderdaad niet meegenomen.

Je hebt koolhydraten en koolhydraten.
Korte koolhydraten noem je suikers en je hebt lange koolhydraten.
Voor extensieve inspanningen die we als wielertoeristen leveren zijn korte koolhydraten niet nodig om je energievoorziening op pijl te houden.
Niet mee eens? Lees dan eerst een boek 🌞
hun fietsen.

jasperdeman
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 aug 2014 22:55

jasperdeman 14 feb 2024 15:01

Ik snap niet zo goed waarom BertL hier zijn anekdotische punten zo stellig neer zet.

Tijdens inspanningen (zelfs van een wielertoerist op 150w) verbrand je glucose (koolhydraten) om energie te leveren aan je spieren. Afhankelijk van je getraindheid is dat bijvoorbeeld bij 150w ongeveer 50g/u, bij 175w ongeveer 65g/u en 200w ongeveer 80g/u. Daarnaast zal je ook vet verbranden om aan de totale energiebehoefte te kunnen voldoen.

Tijdens inspanningen maakt je lichaam nauwelijks (extra) insuline aan bij inname van koolhydraten (of dat nou "lange" of "korte" zijn zoals BertL het onderscheid maakt). Dit komt namelijk omdat tijdens inspanningen je lichaam d.m.v. adrenaline (epinephrine) de insuline verlaagd.

Trouwens, sommige "langzame" koolhydraten zijn vooral langzaam omdat ze langer in je darmen blijven hangen en vanuit daar langzaam glucose of fructose afgeven. En dat lange verblijf in je darmstelsel kan tijdens het sporten zorgen voor irritatie. De vraag is of dat tijdens het sporten nou wel zo fijn is, zeker bij een sport als fietsen, waar je makkelijk continu gedoseerd kan bijvullen met (snel door de darmwand passerende) koolhydraten. Al dan niet met dextro, gelletjes of sportdrank.

Wat je in wezen doet, is koolhydraten opslaan in je maag in plaats van in een bidon. Met andere woorden: nippen van een snelle koolhydraatbron uit een fles zou hetzelfde effect hebben op de energieafgifte als een grote hoeveelheid van een langzaam koolhydraat in je maag en darmen. En dan laat ik in dit verhaal het (negatieve) effect van de inname van vetten en voedingsvezels tijdens sporten nog buiten beschouwing.

Maar goed, volgens mij is deze discussie al meerdere keren gevoerd op dit forum. Er blijven altijd dinosauriërs die zich tegen alle wetenschap blijven verzetten, want vroeger fietsten we ook 100km op een banaan een krentebol en één bidon water.

By the way, suiker/maltodextrose is velen malen goedkoper dan een stuk appeltaart bij een café.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4365
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 feb 2024 17:31

Hoe hoger de inspanning, hoe minder je maag en darmen kunnen verwerken.
Een krentenbol bevat naast de koolhydraten ook vezels en juist die vezels kunnen zorgen voor problemen bij inspanning.

Uiteindelijk is het dus een persoonlijk plan wat je tijdens je fietsen moet eten.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 14 feb 2024 18:16

Als ik een zware inspanning aan het leveren ben, bv in een wedstrijd, klim of je hangt nog net in het wiel...
Dan krijg ik een krentenbol niet weg, daar doe ik dan kilooomeeeters over.
Dat heb ik met een gelletje niet, hap slok weg en door.
Laatst gewijzigd door Gerwin89 op 14 feb 2024 18:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie