Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Vermogensmeter peda(a)l(en).

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 08 feb 2024 15:03

Nu ik al een tijdje op Zwift met vermogen train wil ik dit eigenlijk ook mee naar buiten nemen. Vanwege meerdere fietsen met Campa en Sram kom ik dan uit bij pedalen, maar de keuze vind ik nog best een lastige. Vandaar dat ik graag wat advies van jullie zou willen hebben.

Het doel wat ik met de vermogensmeter heb is het kunnen gebruiken van (ik denk zelf aan Zwift) trainingsschema's op de weg/gravel. Ik ben geen wedstrijdrenner en richt me ook niet op grootse doelen, maar merk wel dat het gebruik van workouts zoals momenteel op de Tacx goed is voor mijn motivatie. Omdat vermogen dan het beste bruikbaar is wil ik dus naar een systeem in pedalen. Mijn vragen daarover zijn de volgende:

- Waarom moet ik voor een- of tweezijdig kiezen?
- Ik rij momenteel met Time RXS vanwege knieproblemen die ik met Look had. Zijn Favero's dan wel geschikt of kan ik beter de Wahoo Powrlink pakken vanwege Speedplay?
- Zijn alle systemen compatibel met mijn Elemnt Roam en Garmin Venu SQ 2?

Financieel gezien zijn de Favero's natuurlijk het meest interessant, maar ik heb natuurlijk geen zin om iets aan te schaffen waarmee ik weer last van mijn knieën krijg.

Any thoughts?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 feb 2024 15:07

Ik zou dan lekker voor de Wahoo's gaan.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 08 feb 2024 15:20

En dan single of dual?

En even uit interesse qua pedaalsystemen: Zit er nog steeds zo'n groot verschil qua bewegingsvrijheid tussen Time en Look/Shimano? De laatste keer dat ik pedalen heb gekocht was in 2013, dus ik loop wat achter op de ontwikkelingen...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 feb 2024 15:27

Ja, daar zit best veel verschil in.

Single of dual vind ik lastig adviseren. Twee dingen zijn van belang, eigenlijk drie

1. Je budget
2. Hoe symmetrisch ben je
3. Hoe belangrijk vind je het dat de data klopt, of is het alleen maar 'voor de leuk' ?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 feb 2024 15:30

Tot vorig jaar gebruikte ik Garmin Vector pedalen, nu is dat de Rally. Prima vermogensmeting, goede batterijlevensduur etc.
Ik heb ze in iets van drie jaar versleten, rvs plaatje op pedaal was bijna helemaal door. Garmin heeft daar geen spares voor en je moet het complete pedaalhuis kopen (2x!!). De onderdelen alleen al zijn duurder dan een meter in de crank. Ben nu over naar L crank meting en dat volstaat voor mijn doel. Afwijking vermogen L/R is bij mij klein genoeg om met 1 meetpunt te kunnen volstaan.
Nooit meer meting in de pedalen, omwisselen naar andere fiets deed ik achteraf toch niet.
Dogma F

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 feb 2024 15:32

Grappig, ik rijd al jaren met de Favero's --> 0,0 problemen. En met mij vele fietsmaten.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 08 feb 2024 15:54

havana schreef: 08 feb 2024 15:27 Ja, daar zit best veel verschil in.

Single of dual vind ik lastig adviseren. Twee dingen zijn van belang, eigenlijk drie

1. Je budget
2. Hoe symmetrisch ben je
3. Hoe belangrijk vind je het dat de data klopt, of is het alleen maar 'voor de leuk' ?
Dan ga ik voor die die het dichtste bij de RXS zitten en dat zal dan Speedplay zijn, lijkt me.

Voor wat betreft de dingen die je noemt:

1. Het wordt een cadeau voor mijn 50e, dus ik heb wel wat speelruimte.
2. Goeie vraag. Ik heb niet het idee dat ik met mijn ene been harder trap dan met mijn andere, maar ik ben wel iets scheef en dat wordt door mijn inlegzolen gecorrigeerd.
3. Het moet in zoverre kloppen dat ik er workouts mee kan doen en verbetering kan zien, maar ik Zwift met een Elite Qubo Digital Smart B+ en dat geeft denk ik wel aan dat het allemaal niet het meest perfecte hoeft te zijn.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

derxx
Forum-lid
Berichten: 743
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 08 feb 2024 22:02

Als je problemen met look had dan moet je dus geen Favero Assioma pakken, aangezien die een Look Keo compatible pedaalbody hebben. Je kunt ook de Assioma shi pakken (Shimano spd-sl compatible). De Speedplay pedalen zijn wellicht voor jou de betere keuze, maar ik zou kijken of je het een en ander kunt uitproberen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 09 feb 2024 07:10

Ik schat zo ongeveer 30.000 km met enkelzijdige Garmin Rally pedalen. Zien er nog als nieuw uit en werken prima. Batterij gaat ook best lang mee.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 feb 2024 09:04

Als ik het zo lees ben je prima af met enkelzijdig.

Maar ja als je het budget toch hebt…

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 434
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 09 feb 2024 09:52

Even een vraag: kan een enkelzijdige meter ook dingen meten als ‘pedal smoothness’ ? Lijkt mij dat je dat maar voor 1 kant kan meten (en de andere kant moet interpreteren). Niet direct een dealbreaker als t niet kan, trouwens.

Vwb enkel of dubbel: tenzij je echt wil/kunt gaan trainen op een specifiek been is dubbelzijdig m.i. niet echt nodig. De verhouding L/R is toch grotendeels ‘vast’ (zelfs als dat verloopt met het vermogen). Er ontstaat vanzelf een curve die je gericht kunt gaan trainen.
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 feb 2024 09:55

fietsslak schreef: 09 feb 2024 09:52 Even een vraag: kan een enkelzijdige meter ook dingen meten als ‘pedal smoothness’ ? Lijkt mij dat je dat maar voor 1 kant kan meten (en de andere kant moet interpreteren). Niet direct een dealbreaker als t niet kan, trouwens.

Vwb enkel of dubbel: tenzij je echt wil/kunt gaan trainen op een specifiek been is dubbelzijdig m.i. niet echt nodig. De verhouding L/R is toch grotendeels ‘vast’ (zelfs als dat verloopt met het vermogen). Er ontstaat vanzelf een curve die je gericht kunt gaan trainen.
Dat is zeker niet voor iedereen zo. Bij mij verschilt de L/R balans enorm per type training (en daarin ben ik zeker niet de enige). En daarom wil ik het liefst dubbelzijdig of in ieder geval: een complete meting.

Dit gezegd hebbende: op mijn MTB heb ik wel enkelzijdig. Simpelweg omdat ik die fiets niet zo gek veel gebruik en het puur "voor de hep" is.

Plaats reactie