Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Bandana en oudere wielrenners.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1995
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 12 feb 2024 19:36

havana schreef: 12 feb 2024 07:35 De gravelcommunity heeft zich de behoefte van een stuur- of frametas aangepraat. Dat is althans mijn conclusie nadat ik een stuk of 15 gravelaars heb gevraagd wat er nou precies in zat. Lang verhaal kort: niks wat niet gewoon in je shirt past.
Haha, daar verbaas ik me ook zo over. Wat neem je voor een ritje van 40-60 km mee wat niet in je shirtje past? Overigens heb ik zelf wel zo'n stuurtasje. Gekocht voor een 200km BRM. Toen was 't wel een uitkomst.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3533
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 13 feb 2024 08:05

Voor 40-60 km heb ik een telefoon, portemonnee, sleutel in mijn achterzak. Bidonnetje en een tasje onder mijn zadel met lichters, biba en tooltje. En bij meer een bidon extra, en een paar vlugge japies. Ook in de achterzak. Inderdaad die tas? Ik snappum niet.

Met betrekking tot die trends: was pas op het nieuws, iedereen wil uniek zijn maar we gaan juist steeds meer op elkaar lijken. Doet me denken aan dit (gaat over interieur, auto, architectuur, maar lijkt met ook voor fietsen en zijn berijders): https://www.alexmurrell.co.uk/articles/ ... of-average.

Misschien is dat wel de verklaring dat die bandana-rijders vasthouden aan de bandana :-), soort tegendraadsheid tegen deze beweging.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 13 feb 2024 08:22

rikkert schreef: 13 feb 2024 08:05 Voor 40-60 km heb ik een telefoon, portemonnee, sleutel in mijn achterzak. Bidonnetje en een tasje onder mijn zadel met lichters, biba en tooltje. En bij meer een bidon extra, en een paar vlugge japies. Ook in de achterzak. Inderdaad die tas? Ik snappum niet.
Wel ja, leven en laten leven. Ik heb geen tasje onder mijn zadel (bij geen enkele afstand of duurtijd) maar wil dat noodzakelijkerwijs zeggen dat ik niet begrijp waarom jij dat wel gebruikt?
Afbeelding

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3533
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 13 feb 2024 09:40

raven14 schreef: 13 feb 2024 08:22
rikkert schreef: 13 feb 2024 08:05 Voor 40-60 km heb ik een telefoon, portemonnee, sleutel in mijn achterzak. Bidonnetje en een tasje onder mijn zadel met lichters, biba en tooltje. En bij meer een bidon extra, en een paar vlugge japies. Ook in de achterzak. Inderdaad die tas? Ik snappum niet.
Wel ja, leven en laten leven. Ik heb geen tasje onder mijn zadel (bij geen enkele afstand of duurtijd) maar wil dat noodzakelijkerwijs zeggen dat ik niet begrijp waarom jij dat wel gebruikt?
Tuurlijk, het feit ik dingen niet snap heeft waarschijnlijk meer met mijn eigen verstandelijke vermogens te maken dan dat ik anderen niet lekker met een stuurtasje wil laten rijden. Vooral doen hoor. Alleen vaak wil ik dingen snappen, dat heb ik bij fietsen, thuis, en op mijn werk. Wellicht als ik snap waarom mensen met een stuurtas rijden denk ik: Verrek, dat is handig, dat zou ik ook moeten doen. Je weet maar nooit. Ik vind het ook vermakelijk om te zien hoe anderen hun hobby uitvoeren.

Neem dit topic vooral niet te serieus, we grinniken hier wat om stereotyperingen van wielrenners zoals de bandana-drager, de wannabee-wielrenner en de hipster. We beledigen niemand, we vermaken ons een beetje met het bepalen wat deze mensen allemaal gemeen hebben. Prima toch?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 569
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 13 feb 2024 10:12

Afgelopen zaterdag Werewolf graveltocht, 110km 5.5uur onderweg.

Frametas erop zodat mn achterzak niet uitpuilt, mn telefoon niet nat vh zweet is en dat ikzelf niet bang ben om mn autosleutel kwijt te raken.

Gevolg is dat ik m er vaak op laat zitten, ook voor kortere ritten en dan heb ik niks in mn achterzakken, heerlijk

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 13 feb 2024 20:11

Ik vraag me af of zo een summer skull cap eigenlijk ook helpt tegen wespensteken? Of gaan die daar vlot door?

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 15 feb 2024 03:02

rikkert schreef: 13 feb 2024 09:40
raven14 schreef: 13 feb 2024 08:22
rikkert schreef: 13 feb 2024 08:05 Voor 40-60 km heb ik een telefoon, portemonnee, sleutel in mijn achterzak. Bidonnetje en een tasje onder mijn zadel met lichters, biba en tooltje. En bij meer een bidon extra, en een paar vlugge japies. Ook in de achterzak. Inderdaad die tas? Ik snappum niet.
Wel ja, leven en laten leven. Ik heb geen tasje onder mijn zadel (bij geen enkele afstand of duurtijd) maar wil dat noodzakelijkerwijs zeggen dat ik niet begrijp waarom jij dat wel gebruikt?
Tuurlijk, het feit ik dingen niet snap heeft waarschijnlijk meer met mijn eigen verstandelijke vermogens te maken dan dat ik anderen niet lekker met een stuurtasje wil laten rijden. Vooral doen hoor. Alleen vaak wil ik dingen snappen, dat heb ik bij fietsen, thuis, en op mijn werk. Wellicht als ik snap waarom mensen met een stuurtas rijden denk ik: Verrek, dat is handig, dat zou ik ook moeten doen. Je weet maar nooit. Ik vind het ook vermakelijk om te zien hoe anderen hun hobby uitvoeren.

Neem dit topic vooral niet te serieus, we grinniken hier wat om stereotyperingen van wielrenners zoals de bandana-drager, de wannabee-wielrenner en de hipster. We beledigen niemand, we vermaken ons een beetje met het bepalen wat deze mensen allemaal gemeen hebben. Prima toch?
In moet zeggen dat dit topic me juist heeft geholpen om door een bepaalde eenzijdige generalisering heen te breken. Ik merkte dat ik de groep bandana-rijders een bepaalde intentie toe ging dichten. Dat ik juist daarin ging stereotyperen. Ik ging het stupide idee vormen dat men daar iets mee wilde articuleren. Door dit topic ben ik me steeds meer gaan realiseren dat het zo is dat veel oudere wielrenners gewoon nog hun kloffie dragen zoals ze dat al van jongs af aan gedragen hebben. Men is ermee opgegroeid, het zit prima, het is functioneel en waarschijnlijk zullen er velen tussen zitten die het ook daadwerkelijk mooi vinden. Zo zal ik ook wel aan gewoonten en gebruiken vastzitten die nieuwere generaties tamelijk bijzonder vinden, ondanks m’n pogingen om enigszins up to date te blijven.

( dit inzicht werd bespoedigd toen ik in het zwembad ging opmerken dat veel oudere heren bijzonder kleine en strakke zwembroekjes dragen. Deze occupatie met dit nieuw te verklaren fenomeen kon ik niet verdragen :mrgreen: )

derxx
Forum-lid
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 15 feb 2024 12:13

Djemz schreef: 13 feb 2024 20:11 Ik vraag me af of zo een summer skull cap eigenlijk ook helpt tegen wespensteken? Of gaan die daar vlot door?
Een dunne skullcap zie ik niet echt een wespensteek tegenhouden. Zelfde met helmen waar al een netje in zit. Dat is allemaal veel te dun. Ik gebruik die vooral om geen beestjes in m'n haren te krijgen, en heb tot dusverre ook nog geen bijen/wespensteken op m'n hoofd gehad, maar dat wil natuurlijk niks zeggen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 15 feb 2024 12:20

Djemz schreef: 13 feb 2024 20:11 Ik vraag me af of zo een summer skull cap eigenlijk ook helpt tegen wespensteken? Of gaan die daar vlot door?
Dat niet volgens mij, maar als een wesp niet verstrikt raakt in je haren door die cap dan is hij zo weer weg en heeft geen aanleiding om te steken.
Ach, ik zeg ook maar wat

Echo
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 15 feb 2024 12:23

Dat helpt niet echt... Ik fiets veel in de Bieschbos en daar staan ook veel bijenkasten. Ik heb zo'n dunne witte GribGrab muts en een kale kop. Als zo'n bij je helm in vliegt en klem komt te zitten dan steekt hij daar dwars doorheen, ervaringsdeskundige. Maar vaak stuiteren ze er ook gewoon weer uit.
Het helpt uitermate goed tegen de zon (belangrijk met mijn kale kop) en zweetafvoer, ik fiets dus nooit zonder helmmuts.
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo2 user :like:

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 16 feb 2024 16:26

Ik durf dat ding als 70 plusser niet meer op. Heb al twee keer met een kouwe kop gefietst. Wat nu?
Laatst gewijzigd door prjz op 16 feb 2024 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
prj

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1439
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 16 feb 2024 18:20

prjz schreef: 16 feb 2024 16:26 Ik durf dat ding als 70 plusser niet meer op. Heb al twee keer mijn een kouwe kop gefietst. Wat nu?
Pet of muts 💂‍♂️
hun fietsen.

Plaats reactie