Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless Vision SC 55 velgen

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 07 feb 2024 07:47

Goedemorgen,

Ik heb een setje vision SC 55 velgen welke ik Tubeless wil gaan maken. Ik heb volgens mij alle spullen al in huis:
  • Latex
  • Velglint (23mm)
  • Vredestein superpasso TLR banden (28mm)
  • Ventielen
Nu heb ik me ergens onthouden dat je het velglint op een bepaalde manier moest aanbrengen. Starten iets over het ventiel, en iets verder eindigen, wat was het ookal weer? De 23 mm velglint is passend voor mijn velgen?

Vervolgens de ventielen monteren, hoe gaat dat precies in ze werk? Gewoon na de velglint aanbrengen, band erop, latex erin en oppompen?

Hoor graag,

Thanks!

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 07 feb 2024 08:43

Ik begin zelf ca 10cm voorbij het ventiel, en na een ronde ga ik er ook 10cm overheen. Bij dun velglint en/of bij hogere druk kun je 2 rondjes overwegen. Mbt ventielen smelt ik de gaten met een warme priem, daarmee voorkom je eventueel lekkage als je zou gaan prikken of snijden. Daarna beetje zeepsop op de rand, band erop en laten ploppen. Vervolgens de sealant via het ventiel ern liefst meteen even een rondje rijden. Maar lees vooral ook even het Tubeless topic door, daar staan nog veel meer tips.

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 07 feb 2024 10:27

Woefdram schreef: 07 feb 2024 08:43 Ik begin zelf ca 10cm voorbij het ventiel, en na een ronde ga ik er ook 10cm overheen. Bij dun velglint en/of bij hogere druk kun je 2 rondjes overwegen. Mbt ventielen smelt ik de gaten met een warme priem, daarmee voorkom je eventueel lekkage als je zou gaan prikken of snijden. Daarna beetje zeepsop op de rand, band erop en laten ploppen. Vervolgens de sealant via het ventiel ern liefst meteen even een rondje rijden. Maar lees vooral ook even het Tubeless topic door, daar staan nog veel meer tips.
Thanks! Wat bedoel je precies met een warme priem?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 07 feb 2024 10:56

Precies dat: een warme priem, dus een priem opwarmen zodat hij door het velglint smelt.

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 07 feb 2024 13:46

Precies dat: een warme priem, dus een priem opwarmen zodat hij door het velglint smelt.
Aha, ik heb het opgezocht. Ik wist niet wat een prima was... Dankje

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 07 feb 2024 14:39

Ik pak altijd velglint wat 2mm breder is dan de binnenkant van de velg.
Je kan met dunner velglint ook eerst links en dan de rechter helft intapen, als het allemaal maar goed strak zit. Geen vouwtjes.
Misschien ga je ook nog een compressor of een "tyre booster" nodig hebben om de band in de velg te "ploppen" (tenzij je armspieren hebt als JC van Damme en dus heel snel kan pompen)
Zoals gezegd, sopje om de banden er op te krijgen.
Alles schoon en nadien goed ronddraaien of bij voorkeur ff de straat uit fietsen om de latex goed te verdelen.
Het kan gebeuren dat alles in orde lijkt, maar dat je band morgenochtend plat staat.
Soms moet de latex de gaatjes vinden. Soms heb je het zelf niet goed gedaan.
Boerke van buut'n

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 07 feb 2024 15:26

CampaYolo schreef: 07 feb 2024 14:39 Ik pak altijd velglint wat 2mm breder is dan de binnenkant van de velg.
Je kan met dunner velglint ook eerst links en dan de rechter helft intapen, als het allemaal maar goed strak zit. Geen vouwtjes.
Misschien ga je ook nog een compressor of een "tyre booster" nodig hebben om de band in de velg te "ploppen" (tenzij je armspieren hebt als JC van Damme en dus heel snel kan pompen)
Zoals gezegd, sopje om de banden er op te krijgen.
Alles schoon en nadien goed ronddraaien of bij voorkeur ff de straat uit fietsen om de latex goed te verdelen.
Het kan gebeuren dat alles in orde lijkt, maar dat je band morgenochtend plat staat.
Soms moet de latex de gaatjes vinden. Soms heb je het zelf niet goed gedaan.
Bedankt.

De velg is 19 mm breed zo te zien (zie 3e foto op link onderstaand), zou je dan 21mm breed velglint pakken?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8620
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 feb 2024 17:36

Is prima, en goed strak plakken.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 09 feb 2024 06:34

AfloatCyclist schreef: 07 feb 2024 13:46
Precies dat: een warme priem, dus een priem opwarmen zodat hij door het velglint smelt.
Aha, ik heb het opgezocht. Ik wist niet wat een prima was... Dankje
Of je neemt een Els....
Nooit kruiswoordpuzzels gedaan in het verleden? ;)

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 09 feb 2024 11:59

scottpch64 schreef: 09 feb 2024 06:34
AfloatCyclist schreef: 07 feb 2024 13:46
Precies dat: een warme priem, dus een priem opwarmen zodat hij door het velglint smelt.
Aha, ik heb het opgezocht. Ik wist niet wat een prima was... Dankje
Of je neemt een Els....
Nooit kruiswoordpuzzels gedaan in het verleden? ;)
Haha, zal me maar eens gaan bijscholen ;P

Plaats reactie